Halloj alla på forumet,
Undrar om någon råkar sitta på lite information om en viss såg.

Kommer inte ihåg vad den kallades men, vi hade en på ett tidigare bygge och den var skitsmidig när man skulle laga hål i lager 1 på 2-lagers gipsväggar.
Är nu på ett liknande bygge Reparation/Ombyggnad och kom och tänka på sågen i fråga.

Kommer dock ej ihåg vad den hette eller vad för typ av maskin det var, endast att märket var Makita.

Modellen var liknande en sticksåg men med ställbart sågdjup så man lätt kunde ställa in den och kapa lager 1, gick mkt snabbare/bättre än att såga/skära med gipskniven;)

Vi har spånat lite på jobbet men inte kommit fram till något om den mer än märket, skulle vara tacksam om någon annan kanske har lite info eller använt någon liknande maskin.

Tacksam för svar

P.S är mkt medveten om att det går bra med handklingan men är inte så pigg på att köra med den i taket samt att den maskinen i fråga inte dammade lika mkt.

Oskar
 
Tror att den enda som man kan ställa djupet med på Makitas maskiner är deras sänksåg, men den teorin dör då du säger att den liknar en sticksåg.

Fein Multimaster? dock ingen djupinställning på den.

Blev helt klart nyfiken på vad denna maskin ör
 
jac skrev:
Annars kanske denna kunde fungera?
[länk]
Jag har funderat lite på vad man egentligen skulle ha den till men detta kanske kan vara ett användningsområde?

Finns visst en variant till:
[länk]
Synd bara att det är max 12mm sågdjup på dom.
 
Jo, men jag försökte tänka positivt och se det som en fördel att då behöver man inte riskera åverkan på den undre plattan utan kan ta den sista mm med kniven.

Lite krystat? - Jo det var ju kanske kniven som TS ville slippa.
 
Hallå igen och tackar för alla svar.

Platschefen kom förbi idag och hade luskat i det hela, han hade med sig en Fein Multimaster precis som gifen föreslog. Altså hade jag fel när jag skrev att den liknade en sticksåg. Man kan tydligen beställa till någon form av justeranordning för djupet på skäret till fein:en.

Någon annan som har provat skära gips med multimastern?

Provade lite med den idag men resultatet vart bara att man fick föra den fram och tillbaka flera gånger över skivan, även på högsta hastigheten.

Kanske finns någon kapskiva med större tänder till den?
 
Är det väldigt noga att du inte går in i den bakomliggande skivan? Om du kan tolerera några hack i den så går det säkerligen att vinkla Multimastern lite längs med väggen och därmed låta den skära mer längs med linjen. Då brukar de avverka väldigt snabbt.

Fast du kanske har ett sågblad som är halvmåneformat snarare än ett brett rektangulärt sågblad?
 
OskarJansson skrev:
Hallå igen och tackar för alla svar.

Platschefen kom förbi idag och hade luskat i det hela, han hade med sig en Fein Multimaster precis som gifen föreslog. Altså hade jag fel när jag skrev att den liknade en sticksåg. Man kan tydligen beställa till någon form av justeranordning för djupet på skäret till fein:en.

Någon annan som har provat skära gips med multimastern?

Provade lite med den idag men resultatet vart bara att man fick föra den fram och tillbaka flera gånger över skivan, även på högsta hastigheten.

Kanske finns någon kapskiva med större tänder till den?
Har kört den runda hårdmetallklingan på Supercuttern till detta. Går fort och smidigt. Tror fö att det bara är elhyveln i gips som slår den katastrofala mängden damm detta generar...;)
 
http://www.jula.se/precisionscirkels...50-8-mm-123242

Denna beställde vi till bygget för att prova, med den följde en liten smidig dammsugarslang, står dock i bruksanvisningen att den inte är avsedd för att kapa gips men det går.

Fick den idag och provade lite, fungerade aldeles utmärk och dammade knappt alls, dock sätter gipset ganska fort igen klingan så att skyddet blir svårt att få undan då man ska såga, så inkopplad dammsugare är nog att föredra. fina snitt och ett litet lätt skär med gipskniven för att få gipsbiten att lossna ( skär ju bara 12 mm så pappret på baksidan av gipsskivan förblir ju intakt).

Tycker det är konstigt att inga andra stora märken som hilti eller fane nappat/ tänkt på någon maskin för detta men det kanske inte finns någon direkt marknad.

Men den får iaf 4/5 i betyg av mig, lite krångel men som sagt mkt snabbare än att handköra med gipskniven och smidigare än att vräka med handklingan.

Tack för alla kommentarer. Kommer väl in med en uppdatering på dom olika klingorna någon dag.

Oskar
 
H skrev:
Lite sent men denna maskinen kanske grejar detta?

[länk]
Kanske liiiite overkill för gips :O

Den e ju till för att fräsa spår i betong, tegel osv.
 
swemax skrev:
Kanske liiiite overkill för gips :O

Den e ju till för att fräsa spår i betong, tegel osv.
Aha, jag kollade inte upp den närmare...:blushing:
 
Kul, då fungerade den ju som jag trodde/hoppades.


OskarJansson skrev:
[länk]

Denna beställde vi till bygget för att prova, med den följde en liten smidig dammsugarslang, står dock i bruksanvisningen att den inte är avsedd för att kapa gips men det går.

Fick den idag och provade lite, fungerade aldeles utmärk och dammade knappt alls, dock sätter gipset ganska fort igen klingan så att skyddet blir svårt att få undan då man ska såga, så inkopplad dammsugare är nog att föredra. fina snitt och ett litet lätt skär med gipskniven för att få gipsbiten att lossna ( skär ju bara 12 mm så pappret på baksidan av gipsskivan förblir ju intakt).

Tycker det är konstigt att inga andra stora märken som hilti eller fane nappat/ tänkt på någon maskin för detta men det kanske inte finns någon direkt marknad.

Men den får iaf 4/5 i betyg av mig, lite krångel men som sagt mkt snabbare än att handköra med gipskniven och smidigare än att vräka med handklingan.

Tack för alla kommentarer. Kommer väl in med en uppdatering på dom olika klingorna någon dag.

Oskar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.