Tjena,

Planen är att jag skall ut och spika fasadbräder imorgon. Så jag sitter här och läser på lite. Tror att jag har gjort bort mig på en punkt. Jag har reglat med gles, alltså 28x70.. Fasadbräderna är 22x120 som skall sitta vertikalt och o lockutförande.

Ser nu i alla beskrivningar att man bör välja 3tum spik till underbrädan och 4tum till locken.. i mitt fall kommer det betyda att jag kommer att spika hål på vindfolien under med varenda spik... Är det gör om gör rätt som gäller eller kan jag klara mig på annan spikdimension?

Skruv verkar ju enligt tidigare råd vara både jobbigare och mycket dyrare så det alternativet vill jag hellst tänka bort...
 
Mikael_L
I ditt läge skulle jag skjutit med spikpistolen, 50 x 2,8 mm.
Att spiken är lång och går genom brädan rejält ger ju ingen extra hållfasthet, det är bara den ökade diametern som ger lite extra på utdragskraften.

Men köper man vanlig trådspik som är 50 mm lång så är den väl ofta 2mm i diameter = lite större risk att den kryper ut med tiden.

Har du ingen spikpistol och vill inte köpa någon har du bara det två alternativen.
Antingen spikar du hål i vindskyddet med 75mm spik (tycker jag du kan använda till både bräda och lock isåfall) eller så kör du med 50mm och 60mm till lock.
Jag är inte säker på hur mycket skada det kan anses göra på vindskyddet att spika genom det, i praktiken sker det ju allt som oftast trots allt.
 
Vi bor i ett utsatt sjöläge, så den enda gång jag satt upp lockpanel valde jag att skruva den med trallskruv. Den gamla panelen hade helt enkelt ramlat av då spikarna rostat bort helt och hållet.

Skulle jag spikat så hade jag absolut valt varmgalvad spik. Vet dock inte om det finns till spikpicka.
 
Mikael_L
Den finns varmgalvad.
Jag köpte min från Byggmax, men dom verkar ha slutat med 50 och 65mm spiken nu :(

Jula har varmgalvad från Gunnebo och elgalvad (som du inte ska använda till fasad) från Senco.


mycke_nu, är du uppe så här sent, eller är du i USA nu? :)
 
Mikael_L skrev:
mycke_nu, är du uppe så här sent, eller är du i USA nu? :)
Japp!! 6:52 PM här och 27 grader varmt!!
 
Ja, det borde ske genomspik allt som oftast om man inte tänker sig för. Standardregeln som jag kan se i många byggråd ligger på 45x45 ger ju inte heller skydd för denna genomspikning.

Den där folien, (Jag har köpt BISON) är ju ganska stark och något elastisk... kanske klarar den trycket på de flesta ställen ändå.. Jag tror jag kör 60-2,3 i underbrädan och 75-2,8 i locken... vi får se hur det går.

Tack för era svar trots den sena timmen förresten... det är väldigt uppskattat..
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Japp!! 6:52 PM här och 27 grader varmt!!
Låter bara fint, vetja ...

Nu ska jag gå i säng, men du åker väl och badar då. :rolleyes:
 
Go'natt.. åker väl till Arlanda härnäst...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.