Hej!
Håller på och ska installera en duschkarbin. Har nu sågat av vattenrören och tänkte montera fast en halvkoppling på röret. Ytterdiametern på kopparröret är 16 mm. Halvkopplingen som bauhaus rekommenderade är 15xR15. Jag har slipat ner röret för att halvkopplingen ska gå att montera. Men jag får den inte att fästa.

Vad gör jag för fel? Ska jag använda mig av något annat än halvkopplingen för det här? Förstår inte riktigt hur det är tänkta att halvkopplingen ska fästa på röret.

Känns surt att inte få till det här nu när vattnet är avstängt i huset.
 
B
den pressas mot röret. va händer när drar kopplingen? det går bara runt? kan du skicka bild?
 
Kanske röret blivit koniskt? Det finns ju annars halvkopplingar för 16mm på mera välsorterade ställen än Bauhaus. Blir det verkligen tätt om röret är filat på?
 
Fick fast den ena halvkopplingen nu och den verkar hålla tätt. Hade inte slipat tillräckligt för att delarna i halvkopplingen skulle lägga sig bra. Därför den inte fäste innan. Koppling nummer två läcker tyvärr :(

Ockej, så det finns 16 också. Ska göra ett nytt försök i morgon och håller inte det tätt kanske jag får inhandla dom istället.

Var i alla fall skönt att få igång vattnet ett litet tag nu ikväll :)
 
Förr var kopparrören 16 mm, jag har också suttit där med en 15 klämringskoppling.

Protte
 
oskis 123 skrev:
Kanske röret blivit koniskt? Det finns ju annars halvkopplingar för 16mm på mera välsorterade ställen än Bauhaus. Blir det verkligen tätt om röret är filat på?
grattis du har just skaffat dig en potentiell vattenskada när röret brister ,pga tunn godstjocklek i röret

köp en 16*15 koppling och gör om innan olyckan är framme
 
Azash skrev:
bauhaus rekommenderade
hehe
 
16 mm är en gammal standard, att slipa ner röret för att få på en 15mm-koppling är inte att rekommendera, kapa av röret på nytt och skaffa en 16mm-koppling.
 
drakhenke skrev:
grattis du har just skaffat dig en potentiell vattenskada när röret brister ,pga tunn godstjocklek i röret

köp en 16*15 koppling och gör om innan olyckan är framme
Det är nog trådskaparen som gjort... Inte jag. :D
 
Köp inga kopplingar på bauhaus om det inte uttryckligen står vatette, LK, uponor eller nåt annat KVALITETSmärke på prylarna.

En övergång till 15mm och sen kan du använda din halvkoppling alternativt gå på med en muff eller vad du nu ska ha sen.
 
oskis 123 skrev:
Det är nog trådskaparen som gjort... Inte jag. :D
sorry slant lite med muspekaren:blushing:
 
Kan meddela att det var ingen bra ide att fila så nu har jag sågat av röret igen och satt på en övergång från 16 till 15. Fungerade jättebra och tog typ 10 min att få fast. Nästa gång tänker i alla fall inte jag stå och fila/grejja i timmar för att få till en 'smidig' lösning utan åka tillbaka och köpa rätt grejer på en gång.

Nyttig erfarenhet att ta med sig till köksrenoveringen som börjar nästa vecka :)
 
Hur vet man om det är halvkoppling som ska anslutas eller klämringskoppling?
Jag har anslutit pexrör till duschblandare. Tänkte inte och drog dit dom med klämringskoppling. Visst borde det ha varit halvkopplingar?
Kan man kapa klämringen som är fastklämd och sätta dit en halvkoppling eller är det bara att byta ut det röret och börja om från början?
 
Det beror på vad du ska ha efter kopplingen vill du gå på något som har yttergänga passar ju halvkoppling bra tex.

Hade du stödhylsa för pexröret går det med vanlig koppling också förutsatt att det passar som det ska.

Man kan klämma runt klämringen med en tång och på så sätt lossa den om det är ett vanligt rör pex är jag osäker om det går annars kan man såga i den och spräcka klämringen men då finns risken att man går för djupt och får en kanal under själva klämringen. Längsgående skador är ju det värsta man kan få på ett rör om man ska ha klämring.
 
grungarn skrev:
Hur vet man om det är halvkoppling som ska anslutas eller klämringskoppling?
Jag har anslutit pexrör till duschblandare. Tänkte inte och drog dit dom med klämringskoppling. Visst borde det ha varit halvkopplingar?
Kan man kapa klämringen som är fastklämd och sätta dit en halvkoppling eller är det bara att byta ut det röret och börja om från början?
som du säkert har märkt har klämringen från en halvkoppling en plan tätning med en packning och passar därav mot alla gängade anslutningar med R-gänga och plan toppyta.
en komplett klämringkoppling har alltid minst tre delar, mutter, klämring och själva huvuddelen utan packningsyta som är ursvarvad likadant som muttern så att den klämmer fast klämringen på samma sätt.

R15 anslutning är standard på väggblandare, toaletter o dyl just för att det är en universalanslutning och på ett par sätt gör det lättare att jobba främst för att den inte behöver instick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.