Hej!

Vi funderar på att lägga in vattenburen värmegolv på övervåningen över det gamla trägolvet(furu). Jag börjat kolla runt lite om hur man gör och jag har sett en del inlägg där personer har själva har fräst/sågat ur spår i spånskivorna för värmeslingorna när de har lagt värmegolv ist för att köpa färdigfrästa.

Min fråga är: Skulle det kunna gå att skippa spånskivan med spår och fräsa ut spår för värmeslingorna direkt i trägolvet?

Jag är väl medveten om att det kommer vara ett jäkla jobb, men de skulle vara bra att slippa att bygga upp golvet allt för mycket + att man får ner kostnaden en del.
 
fräs i ditt nuvarande golv och ner med värmeplåtar sen är du i hamn
 
Efter många diskussioner med sambon så har vi kommit fram till att vi vill behålla den gamla charmen och ha massivt furu golv. vi kommer ändra planlösningen rätt rejält vi kommer få lappa det gamla golvet på rätt så många ställen. Så vi funderar på att lägga nytt massivt furugolv ist.

Går det att ha golvvärme under furugolvet om man fräser in spår i det gamla enligt den tidigare planen? Kan det bli problem med två så "levande" material inblandade?

Eller är finns det någon enklare, ekonomiskt bättre eller smartare lösning?
 
Trä isolerar. Därför rekommenderas det inte att ha värmegolv under för tjockt trägolv (25 mm är för tjockt, 10 mm funkar, var gränsen går vet jag inte)
 
men det borde ju inte vara något problem att ha tunnare(typ 15-20mm) iom att det gamla golvet är minst 30mm och borde ge den stadga som mehövs?
 
Hej. Låter som dina funderingar är rätt lika mina. Jag tänker dock inte fräsa några spår, det känns som ett jäkla jobb. Plus att jag vill riva upp det gamla golvet och proppa ner isolering (om det nu verkligen behövs?)
Jag har funderat på glespanel alternativ som "bärare" och sedan välja ett lite tunnare massivt golv för bättre värmegenomstrålning.
Kolla på denna länk på alternativ 3: http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=1940
Golvbranchen har ju även lite direktiv som är snarlikt men tycker uponor har en bättre illustration.

Vill gärna höra kommentarer från andra kring denna strategi med gelspanel. Att jag väljer bort spårat spån är att jag tror det blir dyrt.
 
Jag var också inne på uponors golvvärmekassett men det visade sig bli dyrare än spårad platta.
Mitt tips är att riva ut det gamla golvet och lägga in spårad spånplatta.
Lätt att fixa till höjdskillnader och komplettera isolering mm men skippa plattorna med "vänd spår" dom är onödigt dyra, väldigt lätt att fräsa själv.
Finns massivt trägolv ner till 14mm som går att lägga flytande på spånplatta,
tror det var Dala floda
 
Tack för tipsen Åspel, låter ju inte heller så tokigt. Fast det var inte uponors kassett jag siktat in mig på utan de enkla plåtarna. Kassett ca 280:-/m2, plåt ca 120:-/m2, och spån ca 200:-/m2. Och med spån ska man ju ha plåten också.
Sedan börjar jag fundera på om det kanske inte är värt spån+plåt ändå, jag ska inte lägga så våldsamt stora ytor. ..

/Johan
 
Träffade entreprenören som ska hjälpa mig mig med huset och han rekommenderade, om man gör det själv(annars blir de för dyrt om man ska ha hantverkare som gör det), att man river upp det gamla golvet och sen lägger vanlig spånskiva som man fräser spår i.
 
Ok, kan ju vara en idé kanske, kan man ju förbereda innan ute i garaget också.
Men han menar fortfarande att man ska lägga plåtar i spåren?
 
Utan plåt får du ingen värmeavgivning. Det bästa är att lägga glespanel längs bjälkarna och skruva ett massivt golv direkt i bjälkarna. Betydligt smidigare än att fräsa nåra 100 m spår, och billigare. 25 mm golv går utmärkt. Om det inte är jättedåligt isolering under blir inte förlusterna märkbart större.

Riva upp det gamla golvet gör man genom att såga ett snitt i varje fack med motorsåg. Sen är det lätt att bryta upp stumparna.
 
H
Beställde själv 70 kvm spånskiva från LK. Mycket billigare än Uponor. På mina 105 kvm tjänar jag 15000 på att välja LK istället.
 
Håller precis på med att lägga glespanel hyvlat 25x120, plåtar på det och ett ungefär 100-årigt massivt furugolv ca 35mm. Vet av erfarenhet att det funkar.
 
Ok, då är jag nog tillbaka på glespanel där jag började. Men du skriver längs bjälkarna Mats, kortlar du då först och sedan glespanel (altså så som på bild #3 på min tidigare länk)?
 
Principen med kortlingar är en ren skrivbordsprodukt, försök skråspika 2"2...

Lägg en 1"4 eller liknande löst i varje ände av facket. Dra ett snitt med kniven i isolering på var sida om denna. Skruva glesen i dessa. När du skruvar golvet drar du några skruv i varje gles så att dom ligger tajt emot golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.