MrMagic skrev:
Har du fått en offert är det den som gäller, ingen ökning med 15% är tillåten, den regeln gäller endast om du fått en ungefärlig prisuppgift. Tilläggen får du såklart betala dessutom.....
Det låter ju lovande! Så rent juridiskt kan jag luta mig på offerten som är underskriven av byggmästaren? Att en plåtlåda+en böjd plåt över skorsten samt 30 kvm fasadvirke ska kosta 60000+moms det köper jag bara inte...det är ju ocker om något.

 
Det blir inte lätt för Dig, det beror helt på firmans välvilja, om man vill diskutera fram en lägre kostnad. Förmodar att man utförde extraarbeten samtidigt som det ordinare jobbet, man var m a o på plats med sin utrustning. Försök att kom fram till vad plåthuv, imkanal och bräder kan ha kostat= högt räknat 10.000:- men dubbla detta till 20, så har du då 40 kvar för jobbet, det innebär ca 100timmar. Du kan då sätta dessa 100timmar mot den totala tiden de jobbade hos dig, för hela entrepanaden, och då försöka få fram om det stämmer med 100 extra timmar. Om du ser till anbudet på 237` så brukar man räkna hälften arbetskostnad hälften material. Du får försöka att luska ut lite av ovan ekvationer. Ju mer du har att komma med i uträkning, bättre förutsättning har du att få ned kostanden för extraarbeten. Får du det inte att stämma, kan du hänvisa till oskälig kostnad. Finner du att det skiljer för mycket efter din uträkning, kan du förklara det genom att förklara att efter din uträkning så hamnar jobbet på 30` men du är villig att betala 40.000:-, och betala det, och se vad som händer. Tvivlar på att de vinner någon framgång i domstol, med rätt upplagt försvar.
Göran
 
Såg att Du kom med ett nytt inlägg, och nu var det 60.000 + moms= det skall du inte köpa.
 
Plåtnicklas gav mig en offert på 6500 när jag ringde anomymt och frågade i efterhand...samma firma som gjorde jobbet. Och fasadvirke som 30 kvm komplettering till pågående jobb kan ju knappast kosta 54,000.
Extra jobb för plåten kan jag ta, det handlar om några timmar. Fasadbrädorna som material tar jag som extra, men jobbet är ju i offerten...så där blir det inte en pesetas extra.
Nä, här blir det kallsnack med byggmästaren och sen skyfflar jag lagvrängarna på dem..
Sen anser jag att fakturan och underlaget är väldigt luddigt.
 
Den där material kompletteringen, är det inte så att byggaren tycker att han skall ha betalt för monteringen också (rätt eller fel)?

Det faktum att det går åt mer material än vad som offerten tar upp skulle ju kunna tyda på att även arbetet blir mer omfattande än vad han anser sig ha offererat.
 
hempularen skrev:
Den där material kompletteringen, är det inte så att byggaren tycker att han skall ha betalt för monteringen också (rätt eller fel)?

Det faktum att det går åt mer material än vad som offerten tar upp skulle ju kunna tyda på att även arbetet blir mer omfattande än vad han anser sig ha offererat.
Anledningen till kompletteringen var att snickarna avrådde mig från byggmästarens ide med att skapa ett grundliv av den gamla stenifasaden, det visade sig vara urdåligt reglat och de skulle behövt plocka ner och regla om ändå....för att sen sätta upp det igen Så för att spara flera dagars jobb så ville de dra fasadbrädor ända ner istället...vilket lät logiskt i mina öron. Och då krävdes mer fasadbrädor...spika skulle de ju ändå...
Den kompletteringen uppskattar jag till 30 kvm högt räknat+transport.
-Som lök på laxen så fakturerade han 1 Mars...vilket gjorde att jag missar ROT avdraget....trots att jag sagt till $€{skapet att skicka fakturan 6 ggr så jag inte missar avdraget.
Det blir lagvrängare troligen....vi får se vad de säjer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.