Jag tänkte fel :-X De borde i reportaget också talat om golvets temperatur. Då kunde man dragit lite slutsatser.
Tack för rättelsen pt99jst!
 
Äpplen o päron, vi kör med 45 graders (sic!)framledningstemp, har rumstermostater, har lamellparkett Kährs Ek Copenhagen.

Värmeslingorna ligger på 80-90mm djup i plattan och ger en mkt jämn o behaglig värme. Systemet hänger med förvånansvärt bra vid tempväxlingar, enda kruxet är vid kraftiga tempökningar utomhus så blir det för varmt inne.

Nu har vi iofs inga golv- till takfönster (som de faktiskt hade i programmet) som nog tarvar rätt så mkt uppvärmning för att förhindra känslan av kallras.

Iaf så har vi absolut inga problem med parketten; det är inte en "glepa" eller ngnting. Har inte kollat parkett-tempen med termometer, men det känns aldrig för varmt. Så för min del kan jag bara säga att det funkar perfekt med golvvärmen hemma och förstår inte riktigt varför det kan vara sån skillnad mellan olika hus. Förläggningsdjup på värmeslingorna och kvalitet på parketten?

EDIT: De 45 graderna är givetvis maxtemp. Framledningstempen är ju beroende av värmekurvan och sedan planar shunten ut tempen vid 45 grader.
 
Jag har Khärs Stavanger och slingorna direkt under golvet.
Jag har inte märkt någonting, inte en springa. Det är säkert skillnad på kvalitet och "andra klassens golv".
 
Abuquir skrev:
Jag har Khärs Stavanger och slingorna direkt under golvet.
Jag har inte märkt någonting, inte en springa. Det är säkert skillnad på kvalitet och "andra klassens golv".
Men du har ju inte bott så länge heller?! Fenomenet med golv som rör sig kan ju uppkomma efter årstider och när allt torkat ut ordentligt. Vi har trägolv från 1926 i nuvarande hus och de rör sig en del. Har fogat med lite byggsilikon idag på de ställen som var fula så ser det OK ut igen. Silikonet kan töjas 40% vilket är bra.

Men PLUS programmet gav en, en del att tänka på no doubt.....sen måste man ju bara se "ska de' vara så här" idolen....
 
Vi firar snart 5 år iaf med våra ekgolv.

Firar o firar förresten... det är väl inget att fira att första fasen i fastighetsskatten kickar igång... :-/
 
Du kanske har en poäng där "Calle Anka", visst vi har inte bott här så länge. Stavanger golvet har inte rört på sig, men det har takpanelen desto mer. Det börjar glipa lite på ett par ställen faktiskt och har hoppat ut lite.
Då kommer vi till frågan om luftfuktighet. Att ha en luftfuktare som drar ca: 250 watt i timmen kan ju inte vara särskilt ekonomiskt, så då återstår väl bara att sätta in ett antal oljefat med vatten... ;D
 
Generellt så tror jag det är för torrt hemma på vintern....man måste ju nästan smörja in sig varje dag för att huden inte skall skrynkla ihop. Nu när det är kallt verkar det bli värre också.

Vi har kört luftfuktare ett tag men sen glömmer man av den och då kan det bildas legionellabakterier så det var ingen hit direkt. Problemet måste nog gås till botten med....har inga bra tips direkt.
 
Skulle det inte hjälpa med ett "inomhusvattenfall" som finns att köpa färdiga? Borde finnas i enklare (snyggare?) modell utan medföljande stugby med inbyggt ljus eller annat dravel. Jaja, ni förstår kanske vad jag menar. Porlande vatten är alltid rofyllt... tror jag... och det borde dunsta en hel del därifrån.
 
Hmm, jag som skall bygga bastu + dusch i ett oinrett källarrum med betonggolv (ca 10kvm byggår -82).

Hade tänkt lägga klinker och el-slingor för att få golvet lite behagligare,  ev. ett litet vattenburet element för värmen. Rummet "värms" från inliggande rum och är hyffsat varmt redan nu utan värmekälla...även betonggolvet går att stå på barfota....så det är inte mycket extra värme som krävs för att få golvet behagligt.

Är ca 20cm betongplatta direkt på grusbädden...ingen isolering antar jag.

Kommer jag få fuktvandring...eller vad kommer att hända ?

Går det lösa på något sätt ?

Rummet är ca 2,5x4m , ena kortsidan mot en yttervägg(lättbetongblock=Siporex tätat med "asfaltgegga" tror jag), andra kortsidan  och ena långsidan mot rum med "flytande" golv, och sista långsidan mot pannrum med målat betonggolv.
 
Vilma skrev:
Porlande vatten är alltid rofyllt... tror jag...  och det borde dunsta en hel del därifrån.
Jag skulle ju rekommendera en massa blommor. Ger en massa fint syre och lagom med fukt. Dessutom är de mysiga att titta på. Inte för att prolande vatten skulle vara sämre, men jaggillar ju blommor...
 
lp75 skrev:
Hmm, jag som skall bygga bastu + dusch i ett oinrett källarrum med betonggolv (ca 10kvm byggår -82).

Hade tänkt lägga klinker och el-slingor för att få golvet lite behagligare,  ev. ett litet vattenburet element för värmen. Rummet "värms" från inliggande rum och är hyffsat varmt redan nu utan värmekälla...även betonggolvet går att stå på barfota....så det är inte mycket extra värme som krävs för att få golvet behagligt.

Är ca 20cm betongplatta direkt på grusbädden...ingen isolering antar jag.

Kommer jag få fuktvandring...eller vad kommer att hända ?

Går det lösa på något sätt ?

Rummet är ca 2,5x4m , ena kortsidan mot en yttervägg(lättbetongblock=Siporex tätat med "asfaltgegga" tror jag), andra kortsidan  och ena långsidan mot rum med "flytande" golv, och sista långsidan mot pannrum med målat betonggolv.
Inga kommentarer ???
 
Kan inte säga att man är någon proffs eller har mycket erfarenhet om allt som finns för uppvämning, men.

Rumstermostaterna sätt ju på 1 till 1.5 m. Vid vatteburet system oftast utan golvgivare. Vanlig temperatur folk har är c:a 21 till 23 grader och det är termostaten som styr att det är den värmen. Beroende på hur mycket luftcirkulation och drag som gör att en del värme "försvinner" på vägen från golv upp till givare så det kan nog behövas regäl värme i golvrören för att ha 21 grader uppe vid givaren.
Sen tillkommer då och faktor som isolering under och så.

Luftfuktighet, hur är det med luft/luft växlare. Finns det så att det går att sätta till fuktighet i sådana anläggningar?
De pumpar ju ändå in uppvärmd luft i rummen.
 
Vi bygger nytt och hade tänkt först golvvärme uppe och nere men ska man nu bli tvungen att montera in radiatorer istället :-/ . Vi ska ha yt/berg värme samt braskamin där uppe med fönster på 1,2W/kvm(på hela konstruktionen) men STORA fönsterparti som sitter endast 400mm från golvet. Så nu blir man ju funderasm IGEN!! när man läser ..typ detta .

Jag anser att i de flesta fall är vattenradiatorer, placerade under fönster, den bästa och optimalaste lösningen. Värmebehovet är störst vid ytterväggar och fönster. I rummets mitt är inte värmebehovet särskilt stort. Med golvvärme kan man uppleva en bättre värmekomfort, vid vissa utetemperaturer. Oftast blir dock huset för varmt när solen tittar fram, då golvvärmesystemet är mycket trögt och erfordrar längre omställningstider än vad som är fallet med vattenradiatorer. Beträffande golvvärme i bad etc, så är detta en komfortfråga. När du väljer radiatorer är det mycket viktigt att dessa dimensioneras riktigt och de får gärna vara lite överdimensionerade. På så vis kan du köra med lägre framledningstemperaturer. Det ger bättre värmeutbyte om du t ex väljer värmepump.
/Lars-Göran Dahlén

:-/
 
När det var dags att börja att bygga huset (betong).
Läste jag en massa rapporter om just golvvärme och grundkonstruktion.

Det gjorde att vi la 30cm isolering i grunden (Stockholm)
Det är det optimala dimension om man ska ha golvvärme.

Vi har lagt klinker i hela bottenvåningen så vi kommer inte att ha problem med värmeförlust.
På övervåningen har vi också golvvärme. I några rum har vi parkett. I vårt sovrum och badrummen är det klinkers.

Vi har bergvärme och välisolerat tak och väggar.
Vi har bott nu 2 år i huset.
Jag såg inte Plus, men av egen erfarenhet:

Innomhusklimatet är underbar, visst känns huset ibland varmare några dagar en andra, men samma problem hade jag i tidigare hus med bara element.
Varken element eller golvvärme hinner ställa in sig hela tiden vid den perfekta temperaturen.

Efter 2 år i de rum vi har parkett ser vi inga sprickor överhuvudtaget.

Fördelarna jag upplever:
Jag kan moblera rummen utan att behöva ta hänsyn till element.

Slipper damma av element.

Skönt att gå på varma golv. Detta upplever vi mera där vi har klinkers.
Fötterna reglerar värmen i kroppen.
På vinter att gå på varma golv gör att man känner sig varm i kroppen, på samma sätt på sommar är det svalt på golvet, känner inte kroppen att det är så varmt.

Om jag skulle bygga nytt hus igen, skulle jag absolut ha golvvärme.

Det viktigaste är att man isolerar tillräckligt mycket under grunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.