Det funkar alltså inte att gänga av genom att vrida/knacka åt det håll som "off-pilen" pekar?
 
jag prövade men fick inte loss den, tänkte kolla om nån var säker innan jag sabbar nånting.
jag tog i ganska hårt men den rubbade sig inte
 
Jag kan absolut inte påstå att jag är säker, men själv hade jag provat att sätta en dorn snett mot "korset", i pilens riktning, och knacka bestämt med en hammare.
 
kanske jag får ta och testa igen då. Svänghjulet sitter på motsatta sidan som jag kilade stopp med en skruvmejsel men då gick en av 'luft flärparna' av så jag tänkte kanske jag hade missförstått.

Jag ska testa det du sa....
 
Skruva ner ett lite längre tändstif i hålet. Snurra så att du känner att kolven tar emot stiftet. Eller om du har en bult som passar.
Sen slår du till rejält med ett dorn i pilens riktning. Det sitter bra
 
Jag ska testa detta imorrn...det är ingen risk att man skadar kolven va?
Behöver man dra åt den stenhårt också eller kommer den tighta till sig pga den snurrar?
 
Har du slagit av en "luftflärp" på svänghjulet så kommer det att skaka rätt bra när du får igång den.
 
Är det sant? Kan man fixa det på nå vis?
 
Man måste använda kolvverktyget (finns hos handlarna). Givetvis så lägger man an kolven mot verktyget innan man tar i så att kolven inte kommer farande mot verktyget precis såsom skrivits tidigare.

Rörande flänsen så testa, det lär nog vara lite knepigt att hitta delar till en Meec såg medans det är busenkelt och relativt billigt med delar till t ex Husqvarna.

/Kent
 
jag får fan inte av den... man ska inte använda avdragare?
 
haHAA! Fick av den nu, fan va den satt
 
Längre tändstift är inte så smart, kolvtoppen är ganska tunn på motorsågar. Vettigast är att använda kolvstopp av plast, och om det inte finns tillgängligt, startlina eller annat snöre som inte luddar.

Nu gick det ju bra ändå, förutom det med flänsen då.

Vid återmontering är det bra att dra ut startsnöret en bit innan man drar åt kopplingen, annars kan startsnöret gå av.
 
För de som läser och inte vet vad kolvstopp är så är det ett verktyg som i princip är ett längre tändstift och som skruvas fast i gängorna.
Det verktyget ger dock en större yta mot kolvtoppen än vad ett tändstift gör och kostar inte många kronor, tror jag betalade 25:- eller nåt för en hel del år sedan.

Tricket med startsnöre har jag inte provat men tackar för det.

/Kent
 
Om motorn vibrerar pga den avbrutna fläktvingen kan du bryta av en till i en diametralt motsatt position.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.