Hej!
tänkte förstärka upp en H-balk som skall bära av en bärande vägg, den är dimensionerad för andamålet men tänkte ändå svettsa dit någon förstärkning...

hur gör jag lämpligast, skall förstärkningen av platt järn vara utmed balkens båda "öppna" sidor eller skall de vara utifrån och in till mitten....?
kolla ritningen

bf0201011260329b1.jpg
 
Förstärk "livet", dvs den smala vertikala delen av balken.
 
Du ökar bärförmågan mest och minskar nedböjningen mest om du förstärker flänsarna.
Om det är en tvåstödsbalk ger en förstärkning i mitten av balken störst effekt.
Förstärkning av livet brukar bara göras om man har mkt stora punktlaster.
 
ok!
jo det kommer att vara pelare på varje ände av balken, som stöttar upp den mot mellanbjälklaget...

så om jag svettsar plattjärn in mot den vertikala delen, istället som jag försökte visa i ytter kant av öppningen i H-balken(bilden till höger) så förstärker man mest mot nedböjning, har jag fatta er rätt då?
 
nikke skrev:
ok!
jo det kommer att vara pelare på varje ände av balken, som stöttar upp den mot mellanbjälklaget...

så om jag svettsar plattjärn in mot den vertikala delen, istället som jag försökte visa i ytter kant av öppningen i H-balken(bilden till höger) så förstärker man mest mot nedböjning, har jag fatta er rätt då?
Förstår inte helt vad du menar...

Men: För att förstärka balken ska du svetsa längsgående horisontella plåtar/band på både över- och underfläns.
 
Dvs. att du ska göra både övre och undre flänsen kraftigare.
Förstärkningar på utsidan flänsarna ger mer verkan än förstärkningar på insidan.
Exakt hur mycket bättre balken blir går att beräkna med Steiners sats.
 
Hmm!
jag känner mig mer fövirrad än när jag ställde frågan,gjorde en ny fin bild i det eminenta programet paint...:)

för att förstärka nedböjningen som kan bli, hur ska jag gå tillväga A, B eller C, eller är alla dessa fel ??

jag trodde A. men så är kanske inte fallet...? är det C ni menar?

f91201074050Pb6c6.jpg
 
anaitis och Gabbe1 har klart och tydligt sagt att alt c gäller.
 
anaitis skrev:
Du ökar bärförmågan mest och minskar nedböjningen mest om du förstärker flänsarna.
Om det är en tvåstödsbalk ger en förstärkning i mitten av balken störst effekt.
Förstärkning av livet brukar bara göras om man har mkt stora punktlaster.

Nu är det väl punktlaster man har?

Det var dock länge sedan jag sysslade med balkar så jag ger mej gärna..
 
Jag kanske skulle skrivit så här:
när man har M Y C K E T S T O R A punktlaster.

Det blir inte sådana vid avväxling av en hjärtvägg.
 
Om balken klarar sig som den är så känns det lite onödigt att förstärka den.
Risk att det blir snett och krokigt när man svetsar så pass mkt som krävs för en längsgående förstärkning.
 
Tackar så mycket!!!
Jag hade fattat fel från början, på något sätt hade jag fått för mig att det var alt.1 som var riktigt för detta... tack igen...
 
Materialet i en balk ger större nytta ju längre från balken centrum det är.
Att tillföra material i mitten ger i princip ingen effekt alls, Medans att dubbla tjockleken i ytterflänsarna ger otroligt mycket.
Prova böj en linjal på de två olika hållen så ser du skillnaden.
 
Tycker det verkar vansinne att förstärka balken OM den nu är dimensionerad av en konstruktör. En liten notis ang. metod C bara, det finns risk för spaltkorrosion mellan plåtarna om det är så att balken kan bli utsatt för fukt. Nu tror jag inte att det är så, men jag ville bara väcka en liten tanke om att slutresultatet faktiskt kan bli sämre istället för bättre i och med en "onödig" åtgärd. Även krokigheter och inbyggda spänningar efter svetsningen som nämnts tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.