Okej, vi ska bygga hus, är mitt uppe i det faktiskt och det engagerar ju en del, både vänner och kollegor.
Det jag förundras över är hur folk verkar ha en outsinlig ström av cash när det kommer till att lägga sig i vad man ska bekosta, bör köpa osv.
En vän tyckte att hade det varit hon skulle hon ju valt att bygga tegel, för de 200.000 kr det kostade mer tjänade man ju på i längden..jo visst men om bugdeten är tight och man inte känner att man har 200.000 extra att lägga på en fasad, vad hjälper det då om 5 år?

En annan vän förfärades över det faktum att vi väljer laminat istället för granit..och så fortsätter det. Kan tillägga att vi har ett i mina mått mätt, stort kök och en rejäl köksö och kostnaden för granit (som vi helst ville lägga såklart) vart fööör dyr.

Någon annan som känner igen detta resonemang?
 
Känner man alltid igen. Vad vissa värdesätter gör vissa andra inte. Sen finns alltid en del avundsjuka eller rättare sagt en önskan om att ha något eget. Nästan alla drömmer om sitt egna och då sitt egna och kommer slåss med näbbar och klor för att sälja in sin dröm till andra.
 
Fast står det mellan kvalitet och skit så kosta på kvalitet men granit är väl ändå i överkant :rolleyes:

Däremot saker som ska sitta länge och används mycket där ska man inte snåla. Tex köpa IKEA-blandare till köksbänken det är som att köra en högaffel genom skallen ungefär.

Isolering och bra uppvärmning är en annan sak som är svår att reparera i efterhand.

Billiga golv och tapeter är ju något man enkelt kan uppgradera i senare skede utan att ha kastat allt för mycket i sjön men ändå haft ett användbart rum under tiden. Vad gäller golv tror jag nästan byggmax är oslagbara, bra är de också så man sliter ju inte ut dem precis :)
 
Har några bekanta som tänker i dem banorna. En yngre kille köpte ljudsystem för närmare 100 000 och en bil för närmare 300 000. Så sitter han i en liten etta och äter makaroner var dag (överdrift)

Vi gör våra val men själv har jag hellre en massa "skit" typ ikea,byggmax osv än att lägga 20000 på en bänkskiva.

Ett ikea kök kan man skramla ihop för 10 000 lappen. Ett platsbyggt kök med fina bänkar och blandare har man läst här på forumet att det spräckt 200 000 kronors gränsen. Nu vet jag inte om det var golv och allt inräknat där men poängen finns.
 
Jag känner igen det. Över huvud taget är det odrägligt när någon annan lägger sig i hur man borde göra sitt hus istället. Vi har fått kommentarer som "när ni ändå bygger till måste ni passa på och göra det här också" - ungefär som att pengarna räcker till hur mycket som helst och ungefär som att man inte kan tänka själv. Hur illa upp man tar beror lite på vem som säger det, när de säger det och hur de säger det. Jag försöker tänka på det, att försöka hålla mitt eget tyckande för mig själv tills någon ber om det.
 
Fast det är svårt man vill ju så gärna ge utlopp för sina egna drömmar.
 
Laminat, en fin biff å ett gott vin eller granit å blodpudding...mitt val e enkelt...
 
Ja blodpudding är mumma
 
Finns det nå´t värre än blodpudding??

Vi har byggt hus en gång innan och vi är väl medvetna om att "budget:s"/"Budgetar"Budgetter??? oftast spricker mer eller mindre just för att när man kalkylerar på hus, tomt etc så är det med basicvarianter man tänker ända tills man står där i kakelbutiken och ska välja kakel, klinkers, badrumsmöblemang m.m Då kanske det inte längre är så kul med basic, basic utan man börjar drömma lite om den där fina lilla glasmosaiken som förvisso kostar 2000 kr/m2 och det där häftiga badkaret..osv osv Visst får man drömma, det måste man ju få lov!
Men när bekanta, vänner och kollegor liksom försöker övertyga en om att det är inget snack om saken - välj tegel, bygg i sten, välj granit i köket som har en sådär 20 kvm arbetsbänkssyta (ok överdrift)
Ta Velfacfönsterna (att de sedan är 50.000 kr dyrare än andra - vad är det?)
Det är ett mycket intressant fenomen tycker jag!
För egen del så kan jag mycket väl tipsa andra i samma sits som ska bygga vad man kan tänka på och vart man ska stoppa pengarna i första hand och sédan fläska på om det visar sig att man har råd...Men det där med "JAG förstår inte hur ni tänker, det drar ner hela betyget för köket med laminat." som om bänkskivan vart hela grejjen...Och bänkskivan känns ju faktiskt som det minsta problemet, den kan man ju hyffsat lätt byta om vi nu längre fram (om many years from now) vill det.
Lite kul ändå att höra att jag inte är ensam om alla andras tyckande och nästan pushande för hur vi ska göra våra val.
Jag hade förstått säljare som gnuggar sig i händerna över provision..men inte vännerna, nej.

Men det är kanske som någon sade här, lite avundsjuka som kommer emellan och att ens egna drömmar och fantasier sätts igång och man vill vara med och påverka.

En väninna fick rådet av en annan bekant att de skulle tänka på att ha en riktigt stor walk-in-closet på minst 15 kvm, annars skulle de ångra sig. Samma person tyckte också att det var givet att man byggde ett litet biorum när man skulle bygga nytt. ha ha skrattar fortfarande åt det rådet :)
 
Vi ska ha en massa granit i köket. Kostade några tusenlappar begagnat på Blocket. Man behöver inte köpa nytt för att det skall bli fint.
 
Jag är övertygad om att de som inte gillar det är precis likadana själva. Bara att ni inte vet om det.. än.
 
Som en kul historia så kan jag berätta att när vi köpte vårt hus så satt det en storblommig fondvägg på ena väggen i sovrummet. Jag avskydde den och både jag och min sambo var rörande överens om att den skulle ner. Vi hittade även tre ouppackade rullar av samma tapet som jag la åt sidan så länge...

Men det roliga är att nästan alla som kom för att titta på vårt nyinköpta ruckel kommenterade tapeten och sa "wow, vad häftig, den ska ni väl behålla?"
Varpå jag svarade "nä, men jag har tre rullar som ni kan få om ni nu gillar den så skarpt..."
Svaret från alla var identiskt - "Nja... Vet inte riktigt var vi skulle kunna ha den..."

Alltså, att inreda ett hus åt någon annan är en enkel match, men när man ska göra det åt sig själv så blir det lite svårare och då måste man ju ta med ekonomin i beräkningen oxå!

Jag/Vi har valt en medelväg - Saker som ska sitta länge (värmesystem, badrum t.ex.) där har vi inte snålat, men heller inte valt lyx. Rum där vi vistas mycket har vi oxå påkostat lite mer, som kök t.ex.

Sen har vi helt sonika valt att istället för att totalrenovera wc nere så ska vi bara ge ytskiktet en uppfräschning och sen spara undan lite pengar till en framtida renovering av den, även om vissa bekanta förespråkar en totalrenovering här med...

Gör det ni känner är rätt och sk*t i vad andra säger!
 
Känner igen det där också, fast jag bryr mig inte. Vi har byggt 3 hus på 2,5 år så vi är ju redan sinnes förklarade ändå :D. Tycker det blir dyrt nog bara av oss själva och våra val. Jag tycker dock inte man ska snåla när man bygger, då tror jag man lätt ångrar sig efteråt.

Säg åt dem som tycker ni ska ha stenbänkar, ljud i alla rum, och biorum att bygga ett sådant hus själva. Blir nog inte så mycket med det skulle jag tro, då de som gapar mest oftast inte har mycket själva att komma med.
 
Någon idiotförklarade oss för att vi rev vårt garage och inte bygger ett nytt (blev riktigt arg på oss) och någon annan sa att vi MÅSTE skaffa solvärme till poolen nu när vi ändå håller på och bygger till, annars ...

Jag brydde mig mycket mer tidigare, men inte så mycket längre. Man blir immun med tiden verkar det som.
 
Maveric77 skrev:
Gör det ni känner är rätt och sk*t i vad andra säger!
Fantastiskt bra sammanfattning. Jag lyssnar iofs gärna på alla råd och idéer som kommer från alla möjliga håll. Men det är vi själva som bestämmer hur vi sedan gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.