Letar torp och har fastnat för ett mysigt sådant
utedusch och mulltoa, men jag skulle vilja ha det lite lyxigare
vad skulle det kosta mellan tumme och pekfinger att anlita någon att bygga en 15kvm men toa och dusch, vatten finns indraget i huset från permanentboende granne och trekammarbrunn är installerad för några år sedan
 
Kommer du under 100 000 kr får du vara nöjd. Kolla annan tråd om planlösningar.
 
Jag skulle säga mer än nöjd.

Om du "ska anlita någon", och det ska vara toa och dusch, då är vi med en gång uppe i samma kostnader som för ett vanligt hus. Ett hus som dessutom till största delen består av det dyraste - våtrum.

Så det blir de vanliga schablonerna som gäller - 15000-20000/m².
 
Jag får hålla med. Under 100 000 blir det nog om man bygger helt själv.
Låt säga att det tar tre veckor att bygga det för "en" man. Då hamnar vi väl runt 150 000 kr. Precis som du sa andersmc. Eller räknar jag helt galet?
 
Sen ska byggnaden byggas,isoleras och el och vvs dras. 50 till 100 000 till
 
E det så förbannat dyrt med en sketen snickare?
 
En gammal byggbarrack är kanske ett alternativ? putsa upp den och göra badrum av.

För det du vill bygga är ett "hus" på 15 kvm så kostnader drar fort iväg. Du slipper väl bygglovsavgifter och dylikt men annars stämmer det väl rätt bra.

Såg att byggmax hade rätt okej byggpaket för 15 kvm friggebod. Stommen för 7000 och sen en massa runt så vad matrialkostnaden hamnar på för själva huset vet jag ej

Cheapy hade en okej bod med som allt följer med utan isolering om jag läste rätt http://www.cheapy.se/webapp/wcs/sto...e=CpgnClick&storeId=10651&ddkey=http:servlet/
 
Redigerat:
Att låta en snickare jobba i 3v borde kosta runt 50000kr, inte 150.
Köpa en 15kvadrats byggsats och sen låta föra upp den och isolera, installera duschkabin, våtrum med matta, ej kakel. samt en muggstol ska väl inte kosta 100000kr?
Vi ska göra samma sak i sommar, gjorde samma sak i ett gammalt båthus för 5år sedan. Arbetade själva och kostnaden inkl. varmvattenberedare var c:a 20000kr. i det här fallet tillkommer just friggeboden.
Min gissning är under 50 om man jobbar själv istället.
 
Byggsatserna har väl knappast CC som tillåter en badrumskakling á 15-20K / kvm husbygge !
 
Om det kostar 50 000 för 15 kvm för det dyraste rummet i en villa så borde man klara sig på 500 000 för 150 kvm villa. 375 000 för 100 kvm villa. Helt okej priser.
 
Lite skrev:
Cheapy hade en okej bod med som allt följer med utan isolering om jag läste rätt [länk]
De där bodarna är så klent dimensionerade så det går inte att bygga ett våtrum i dem. Men vi får i alla fall en indikation på materialkostnaden. Inte under 25000 för trävirket. Lägg till isolering etc så är vi uppe i 50000.

Tre veckors arbetstid låter rimligt. 50000 för det.
Sen är det en del grävning, inkoppling av rör etc. 20000 kanske.
När det är klart kommer vi till att bygga själva badrummet. Det lär väl kosta som badrum brukar kosta. Det finns säkert någon som har aktuella siffror.
 
Om ni tvivlare kollar lite i tråden om planlösning till friggebod http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/145523-planloesning-friggebod.html i detta forum så ser ni byggen som enligt mig liknar småhus. Där snackas det priser på runt 80 000 kr och mycket ska ha gjorts själv.

Min egna friggebod/litet hus som inom en överskådlig tid ska stå färdig, är nu uppe i 55 000 kr. Då saknas isolering(kommer), el (kommer) och framför allt vatten och avlopp (kommer ej). I mitt bygge har "snickaren" varit gratis.
 
Redigerat:
Ja jäklar vad det drar iväg stålar
få fundera på om man inte skall bygga badrum i något av dom befintliga husen, känns trist att riva snickarbod/hobbyrum bara för att få in en dusch
 
Jag bygger till 14 kvadratmeter (badrum och litet förråd) på min sommarstuga. Det kommer att kosta 50-60.000 kr inkl bygglov men inte medräknat grävning. Grävningen skedde i samband med att vi vände upp och ner på hela tomten vid tidigare tillfälle men den schaktning som hörde till grunden kostade 4000 kr.

Jag följer reglerna för tillgänglighet och våtrum så gott det går. Det blir 120mm isolering då det ändå bara är sommarvatten.

Ska man använda inhyrd arbetskraft för detta så kan jag tänka mig att det blir minst dubbelt så dyrt.

/John
 
Molgan123 skrev:
Ja jäklar vad det drar iväg stålar
få fundera på om man inte skall bygga badrum i något av dom befintliga husen, känns trist att riva snickarbod/hobbyrum bara för att få in en dusch
Jag ska påpeka att fast jag skriver att det blir dyrare än du räknat med så betyder inte det att jag tycker att det är en dålig idé. Tvärtom, det kan bli en utmärkt lösning om man vill kombinera den rustika charmen hos ett gammalt torp med moderna bekvämligheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.