Behöver lite hjälp med era åsikter och erfarenheter. Jag ska förklara läget.

För sju år sedan flyttade min fru och jag in i en lägenhet på 5 rok mycket centralt. När vi köpte lägenheten resonerade vi som så att vi skulle kunna bo i vår lägenhet med ett barn utan problem, men räknade med att vi nog skulle känna oss redo att flytta till hus om vi skulle få fler barn. Vi är båda två uppväxta i hus och kände redan tidigt att det är också så vi själva skulle vilja bo om vi fick egna barn.

Barn nummer ett är nu 3½ år och barn nummer två är 14 månader. Det går alltså bra att bo i vår nuvarande lägenhet utan större bekymmer även om det självklart ligger leksaker, barnkläder, legobitar och barnböcker överallt...

Men eftersom vi numera starkt känner att vi vill lämna city-asfalten för att t.ex. bara kunna släppa ut barnen i trädgården blir det en del frågor.

Saken är den att vi har en överenskommelse med en fastighetsägare att fär köpa en av de två tomter han håller på att stycka av. (Jag är mycket väl medveten om juridiken kring fastighetsbildning, köp av mark etc så det behöver ni inte kommentera). Grannarna kring denna fastighet har överklagat ALLT, och då menar jag verkligen ALLT kring desa tomters bebyggelse, och har på så sätt lyckats förhala processen i mer än 2½år. Och då har tomterna inte ens blivit avstyckade än och än mindre har bygglov beviljats. När jag tog tjuren vid hornen i förra veckan och var hemma och pratade med ett av grannparen som överklagat hanteringen av ärendet var de mycket trevliga i och för sig. På frågan om de tänker överklaga även byggprocessen om det nu blir tillåtet att stycka av tomterna var mannen mer förstående och nämnde att det i så fall mer blir fråga om placering av hus (de vill inte ha ett hus framför sitt pga utsikten) medan hustrun nog vill överklaga mer fick jag en känsla av.

Det är alltså problem 1) - hur göra med tomten. Osäkerhetsfaktorer finns, främst i form att det kan ta lång tid att bygga ett hus.

För fyra år sedan monterade jag ner en gammal mangårdbyggnad i timmer. Tanken var att montera ner den och sedan bygga upp den på lämplig tomt. Huset ser ut som en klassisk svensk kaptensgård, 6-delad planlösning i 1½-plan, 7 rok och med en total boyta om ca 270 kvadrat. Orsaken att jag monterade ner den (eller lät montera ned den eftersom jag till 98 % hade hatverkshjälp) var att jag fick ett så bra pris att jag inte kunde låta bli och hade drömt länge om denna möjlighet. Krasst sett borde det alltså kunna gå att bygga upp detta hus igen på den tomten vi har på gång. Förutsatt att byggnadsnämnden ger sitt godkännande. Har tidigare träffat en av bygglovarkitekterna och förklarat mitt upplägg, hon blev mycket förtjust i huset när hon få¨tt se bilder och dyl, medan en annan stadsarkitekt var mera avvisande. Främt p.g.a. storleken som "han inte tycker passar i området". Förhandsbeseket (nu mer än 2½ år gammalt) som finns på tomten (överklagat av grannarna) är dock minst sagt luddigt och min professionella bedömning är att detta besked egentligen inte är något större bekymmer. Här är egentligen ett par underproblem;
a) hur göra med detta stora byggprojekt - det är ju betydligt mer omfattande att att uppföra detta hus med tanke på att det blir fråga om entreprenad i alla delar.
b) min bättre hälft, dvs min fru, tycker också att detta hus blir för stort (städning, underhåll m.m.) och inte heller har de funktioner vi söker (smart planlösning, enkelthet etc)

Det som gjort att jag brunnit väldigt mycket för detta är dels två saker;
1) ekonomin - bygger vi upp detta hus komer vi att vara nästintill skuldfria och i mina ögon är detta otroligt mycket värt. (Hur många andra barnfamiljer i vår ålder med eget hus kan säga att de är skuldfria?) Orsaken till att vi skulle kunna bli nästan skuldfria är att vi får så pass bra betalte för vår nuvarande lägenhet.
2) Jag får ett otroligt charmigt hus i gammal stil - dvs kakelugnar, högt i tak, trägolv, munblåsta fönster mm. Dessutom har jag alltid tycket om stora ytor att röra sig på vilket vi skulle kunna få här. Dock ger jag min hustru en klar poäng i att det inte är optimalt planlöst.

Alternativet till att uppföra detta hus är att bygga ett helt nytt "nyckefärdigt" hus. Vi kommer dock att rita huset själva (hjälp av nära familj som är arkitetkter) och vi har här redan två grundidéer som redan finns på ritning. (skall dock "trimmas lite" för att blöi helt optimalt - dessa hus är ca 170-180 kvadrat men har å andra sidan alla de funktioner vi söker + bättre planlösning än den nedmonterade mangårdsbyggnaden). Det som dock är en sak med ett sådant bygge är självaffelt ekonomin - vi kommer definitivt inte att vara skuldfria efter ett sådant bygge. Och för mig _är_det en stor sak!

En sak till som också rör till ekvationern är också att jag pendlar varje dag vilket jag även i fortsättningen räknar med att göra. I alla fall tre dagar veckan. Detta gör att en större del av ansvar för hemmet faller på frun. Exvis hämta och lämna barn på dagis och sådant. Dessutom vet vi ju att ett husbygge tar både kraft och energi och att det finns risk att det tär på förhållandet.

Alternativet till allt detta återstående är alltså att köpa ett redan befintligt hus (frun mkt intresserad av att skaffa ett hus som nu är till salu som dock bara är 1 kvadratmeter större än vår nuvarande lägenhet - jag medger att detta hus är ett effektivt boende men det är f-n så charmlöst! Och hon håller med om detta.) Samtidigt skulle vi ju slippa bekymren med allt vad ett nytt bygge bär med sig. På ekonomifronten gör dock detta att köpa ett redan befintligt hus inte att vi kommer att vara skuldfria, snarare kanske tvärsom eftersom vi inte vill komma alltför långt för från pendlingsmöjligheter. Och då blir det såklart dyrare.

Kanske är jag knäpp som frågar efter råd på en sida som heter just "bygga hus":D men hur skulle ni göra?

Råd, synpunkter och erfarenhet tas tacksamt emot.

Bifogar en bild på vårt nedmonterade hus.

/A.
 
  • Sett från baksidan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan tvekan föra upp kaptensgården igen. Kanske planlösningen går att justera i efterhand?
 
Kort svar på en långt inlägg:
1. Att montera upp ett timmerhus brukar inte bli nämnvärt billigare än att bygga nytt enligt samlad erfarenhet.
2. Jag vet inte hur långt ut på landet ni flyttar, men det är betydligt svårare att hämta och lämna som "ensam förälder" i jämförelse med att bo i "stan", det är omständigare, tar längre tid och antalet "hinder" i form av trafik och väder gör att man vill gärna vara två (och två bilar) om inte barnen ska bli sittandes på trappen utanför dagis ...

Jag skulle råda att flytta till ett befintligt hus, men inte ett som ni inte trivs med och sedan vänta ut grannarna. Skam den som ger sig, dessutom så kan ni känna efter vad ni vill ha och behöver i ert villaboende innan ni bygger själva, behoven skiljer sig lite från lägenhet.

Men leksakerna på golvet kommer ni fortfarande ha hur ni än gör :)
 
Hej igen.

>>Tallmilan - vi kommer fortfarande att bo i stan och inte ut på landet. Ca 4 km från där vi bor nu och vi bor nu i princip "mitt i stan". Och kostanden - jodå - kalkylerna stämmer hittills. Jag har räknat rätt. *ler*

>>HUbbe - njae, det går inte sådär jättebra. Det går iofs att bygga källare och stoppa in tvättstuga, förråd, matkällare, bastu, dusch och sådant där. Men att ändra i den befintliga planlösningen med flytt av väggar, bära av laster etc blir dyrt. Och dessutom tappar man då en del av det jag gillar med huset.

Tack för synpunkterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.