Folk går på det för att det finns oerhört många som inte är särskilt pålästa, tyvärr... Bara att vara aktiv på ett sånt här forum minskar nog risken att luras med 95%...
 
Yens, du råkar inte vara samma Yens som de numera ger som referenskund på hemsidan? Fick idag också besök av en av bröderna, och enligt honom så har fadern jobbat 45 år med takläggning. Tänkte lägga om taket i höst, men vet inte om detta verkar seriöst.
 
Nej, det är det inte, men jag råkar faktiskt veta vem den Yens är, han heter faktiskt Yens och är journalist, så om han har givit en rekommendation så är han garanterat nöjd. Men det har inget med mig att göra, som inte heter yens på riktigt...
 
Blodsoppen
Jag jobbar som matros på färja mellan Sverige - Tyskland. För ett par veckor sedan hade vi med oss dessa Irländare från Tyskland. Ena dagen var dom bara fem ekipage, det var ok. Dagen efter kom dom i över tjugo ekipage. Splitternya husvagnar(oftast Tabbert). Bilarna som drog husvagnarna var inga dåliga grejor, tex BMW 4WD och Landrover. Där var nog inte ett ekipage som kostade under en halv miljon. Alla killarna såg ut att var stöpta i samma form. En hel flock ungar och fru hade dom med sig.
Nu uppförde dom sig inte som vanliga husvagnsturister. Nä dom vände nästan upp och ner på hela båten. Skräpade ner och var allmänt otrevliga. Irländska zigenare kallas dom.
 
Då verkar det som de "vanliga" irländarna är på gång nu då alltså, medan dessa bröder och företaget Mastersten inte ska blandas ihop med dem, åtminstone inte tills motsatsen är bevisad. De referensjobb som de har på hemsidan är gjorda i min absoluta hemtrakt, så jag tänkte knalla över någon dag och se hur det ser ut i verkligheten.
 
Jag bor också i Lund (Annehem, vilket jag misstänker att andra här på forumet också gör). En kille i 20-årsåldern var och ringde på hemma hos mig idag och delade också ut en lapp om MasterSten. Han sade att han var från Irland. Kostym och mörkhårig (har jag för mig). Pratade om att han hade F-skattesedel. Han berättade att han hade gjort flera jobb här i området. Killen ville gärna komma in och visa sin sajt på min dator, vilket jag korkat nog gick med på. Visst så nu vet han att jag har en platt-teve och en laptop, föga förvånande i området. Tyvärr ringde inte varningsklockorna förrän efteråt då jag hörde från andra i området att han hade gått runt en del och verkade "spana in läget".

Kanske ökar risken att få påhälsning? Ingen av er har ju ventilerat den tanken än...
 
Hej. De var hos oss med och vi fick ett pris vad det skulle kosta. Vad finns det för risk med att anlita dem? De vill inte ha pengar i förväg, enbart när arbetet är klart och vi är nöjda. ”Yens” har du hunnit kolla på referenserna? Tänkte göra det också. Håller med om att det låter konstig med att bröderna (och ej pappan) varit registrerade en sån kort tid, kör irländsk bil, säger att de är från tyskland/holland mm. Dessutom är det svårt att veta om det är ett bra pris.
 
ldasve skrev:
Hej. De var hos oss med och vi fick ett pris vad det skulle kosta. Vad finns det för risk med att anlita dem? De vill inte ha pengar i förväg, enbart när arbetet är klart och vi är nöjda. ”Yens” har du hunnit kolla på referenserna? Tänkte göra det också. Håller med om att det låter konstig med att bröderna (och ej pappan) varit registrerade en sån kort tid, kör irländsk bil, säger att de är från tyskland/holland mm. Dessutom är det svårt att veta om det är ett bra pris.
Om det är ett bra pris är väll rätt så lätt att kolla upp genom att ta in offerter från andra hantverkare till samma jobb
 
Jag kan medela att jag fortsfarande inte fått nåt mail ifrån dem ivf.
 
Hejsan,
jag har dessa jäklans irländare här just nu. Vilken blåsning. Vi hade först 2 av pappans söner och hans brorson här som sålde in hela konceptet. Jättetrevliga men såklart kolla vi upp att de hade F-skattsedel på Skatteverket. Och vi ger gärna folk en chans och då min make är engelskman så var det ju skönt att han kunde hantera det hela på sitt språk.
Men helt plötsligt förändrades situationen, de kom för att dra ner vår häck för att sätta upp planket mellan oss och vår granne. Vi fick ju snabbt som fasiken kolla med grannen att det var ok och när vi kom tillbaka så hade de redan börjat ta ner häcken!! Sedan kom de och grävde ner plintar och saker! Det hemska är att det är inte irländarna som gör arbetet utan det är albaner som knappt kan engelska och de verkar livrädda för "pappan".
Så fort pappan kom på plats så började våra varningsklockor att ringa, man såg i ögonen att han var en elak jäkel och helt plötsligt så började det! Priset som vi hade fått från hans son var helt fel och alldeles för lågt! Detta håller han nu på att tjafsar om varje dag som han är här. Allt vi säger är att detta är något som han får ta med sin son som kom överens om priset med oss. Varje gång man frågar om någonting han gör så blir han aggressiv och hotfull och säger saker som: Ni vet inte vem jag är osv.
Min man vet ju hur dessa ligor gör och hur farliga de faktiskt kan bli så nu börjar det bli lite oro i lägret. Det om är bra är att "pappan" är varse om att hela gatan har ögonen på honom för alla har kommit in och förfrågat om saker som de sett verkat skumt :)

Nu vill vi bara att han ska göra färdigt och bara sticka härifrån. Helst hade vi sett att de bara lade virket till oss och att vi själva gjorde färdigt arbetet.

Vilka råd har ni till oss nu, ska vi bara bida ut tiden?

Mvh,
tullan
 
Ok nu är planket på vår sida uppe och det är grannens kvar. Priset som vi har nu har fått slutar på 5000 kr över det överenskomna priset vilket kanske egentligen inte är så fel för det är ändå ett riktigt bra pris.
Med alla ögon på sig och med min pappa som håller koll så går allting på räls än så länge... men puhhhh.... snacka om att man har lärt sig en läxa! Kolla alltid Bygga Hus innan man gör något annat :)
 
Bara för att förtydliga, var det Mastersten som använde dessa albaner? Eller var det något annat företag?
 
Jepp det var Mastersten och deras albaner, det var helt sorgligt att se faktiskt!

Och sedan måste jag säga att alla kan bli lurade av även svenska, kolla bara in programmet om fuskbyggare. Detta var bara ett plank som skulle göras och vi tyckte att vi kollade upp dem och de verkade trevliga (i början). Sedan kan väl alla få en chans och man kan alltid lära sig något nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.