Hej,

Hur byter man en takränna smidigast? Hållarna eller vad de heter skall ju fästas mellan plåten och taket och det innebär ju att man måste skruva loss plåttaket. Vill inte :) men det kanske är enda lösningen eller finns det andra sätt?

Kanske kan lossa de nedersta skruvarna och sedan sätta en lite regel i mellan så att man kommer åt att skruva fast hållarna i trät?

Lite tips vore trevligt :)
 
Ingen som hade lite tips att ge här ??
 
Är det en falsad fotränna vi pratar om, eller hängränna?
Falsat plåttak eller någon form av korrugerrad plåt på läkt?
I det senare fallet, som jag antar, har du väl förutom den fastskruvade plåten även läkt, takpapp och en fotplåt som du måste ta loss för att komma åt, eller i alla fall fotplåten.
Det enda tips jag kan ge är att göra det ordentligt, och det innebär nog att ta bort plåten som du skriver men också att lägga ny underlagspapp m.m.
 
Det är plåttak som ser ut som svart tegel. Bitarna kanske är 1.20 x 2.40 (gissar nu). Papp och läkt ligger under och det är en vanlig hängränna som skall dit. Tror inte att det sitter en fotplåt. Kanske skall sätta dit det?

Det är ett gammalt hus som är upprustat. Hängrännorna satte min farfar dit för 40-50 år sen :)

Varför lägga ny underlagspapp om jag skall byta hängränna? Då måste ju hela taket bort!?
 
Japp det är en möjlighet eller sätta fast dem under nocken, men tänker försöka att få dit dem under. Borde gå att lossa de nedersta skruvarna i taket och sedan lyfta plåten. Vet att det kan vara lättare sagt än gjort, men måste försöka ivf.
Sedan får jag ta till andra alternativ ifall det inte lyckas.

Tack för tipset och skissen :)
 
ZeroX66 skrev:
Det är plåttak som ser ut som svart tegel. Bitarna kanske är 1.20 x 2.40 (gissar nu). Papp och läkt ligger under och det är en vanlig hängränna som skall dit. Tror inte att det sitter en fotplåt. Kanske skall sätta dit det?

Det är ett gammalt hus som är upprustat. Hängrännorna satte min farfar dit för 40-50 år sen :)

Varför lägga ny underlagspapp om jag skall byta hängränna? Då måste ju hela taket bort!?
Du måste lägga ny takpapp där de gamla rännkrokarna suttit eftersom de gamla antingen ligger under pappen eller har spikat hål igenom pappen.

Jag antar att plåttaket är nyare än rännorna då, annars är det nog dags att byta all papp skulle jag tro. I mitt inlägg refererade jag till pappen vid rännkrokarna, typ nedersta våden. Gör man jobbet "fackmannamässigt" så fräser man ner rännkrokarna i råsponten och lägger både takfotsplåt och papp över. Det finns massvis med info på materialleverantörernas hemsidor om hur man gör, mataki/trelleborg t.ex. kolla där.

Se till att göra jobbet ordentligt, annars kan det bli trist i längden.
 
En liten undring här, varför måste man ta bort de gamla hållarna helt? Jag tog bultsaxen och klippte bara bort de utstickande delarna som kom ivägen för den nya rännan... Körde med sådana ställbara krokar som bara fästs i takfotsbrädan så jag har inte behövt in under takplåten och rota...
 
dosken skrev:
En liten undring här, varför måste man ta bort de gamla hållarna helt? Jag tog bultsaxen och klippte bara bort de utstickande delarna som kom ivägen för den nya rännan... Körde med sådana ställbara krokar som bara fästs i takfotsbrädan så jag har inte behövt in under takplåten och rota...
Man kan göra på säkert 1 miljon olika sätt, och alla är bra utom dom dåliga.
Åsså kan man göra det fackmannamässigt. För gör-det-självaren är det bara att välja själv hur man vill ha det ;-) Även om kanske försäkringsbolagen sen inte håller med...
 
thomasx skrev:
Man kan göra på säkert 1 miljon olika sätt, och alla är bra utom dom dåliga.
Åsså kan man göra det fackmannamässigt. För gör-det-självaren är det bara att välja själv hur man vill ha det ;-) Även om kanske försäkringsbolagen sen inte håller med...
Hehe visst! Men om man bortser från försäkringsbolags ev. åsikter, och möjligtvis från estetiska skäl eftersom rester av de gamla hållarna syns om man tittar noga bakom nya rännan, vad kan nackdelen vara att låta bli riva upp det fungerande taket så länge de inte de gamla krokarna stör funktionen av nya rännan? Vill bara lära mig lite tills nästa rännbyte ;)
 
dosken skrev:
Hehe visst! Men om man bortser från försäkringsbolags ev. åsikter, och möjligtvis från estetiska skäl eftersom rester av de gamla hållarna syns om man tittar noga bakom nya rännan, vad kan nackdelen vara att låta bli riva upp det fungerande taket så länge de inte de gamla krokarna stör funktionen av nya rännan? Vill bara lära mig lite tills nästa rännbyte ;)
Rent generellt är nackdelen med ett inte helt korrekt utfört arbete att det kan bli skador på huset, på kort eller lång sikt. Har man ett tätt tak och bara kapar rännkrokarna och skruvar ditt nya på vindskivan så är kanske risken minimal. En av riskerna kan vara att du skadar takpappen när du kapar rännkrokarna, särskilt om dessa är spikade ovanpå pappen, och speciellt särskilt då om pappen är gammal.

I ditt fall fick jag uppfattningen att taket är 40-50 år gammalt, då är det nog dags att byta takpappen, eller lägga ny över den gamla. Jag tycker det minsta du ska göra i samband med detta är att inspektera taket och takpappen, särskilt på ställen där du har genomföringar, runt skorstenar, avluftare m.m.

Det är alltid bättre att göra det ordentligt första gången, än att göra det ordentligt andra gången ;)
 
thomasx skrev:
Rent generellt är nackdelen med ett inte helt korrekt utfört arbete att det kan bli skador på huset, på kort eller lång sikt. Har man ett tätt tak och bara kapar rännkrokarna och skruvar ditt nya på vindskivan så är kanske risken minimal. En av riskerna kan vara att du skadar takpappen när du kapar rännkrokarna, särskilt om dessa är spikade ovanpå pappen, och speciellt särskilt då om pappen är gammal.

I ditt fall fick jag uppfattningen att taket är 40-50 år gammalt, då är det nog dags att byta takpappen, eller lägga ny över den gamla. Jag tycker det minsta du ska göra i samband med detta är att inspektera taket och takpappen, särskilt på ställen där du har genomföringar, runt skorstenar, avluftare m.m.

Det är alltid bättre att göra det ordentligt första gången, än att göra det ordentligt andra gången ;)
Absolut! Ska väl nämna att jag pratar en något underhållsmässigt eftersatt sommarstuga i skogen jag skaffade för ett par år sen. Man får t ex väga risken med att "fuska" något med monteringen mot att i rimlig tid faktiskt få en fungerande dränering och vattenavrinning och hinna få upp en altan till sommaren eftersom den gamla rasade i påskas....

Plåttaket är lagt för inte alltför många år sedan men det ser ut som att underlagspappen är bytt bara på ena sidan av huset...
Det läcker inte in någonstans från taket just nu men byter jag tak framöver så kommer även resterna av de gamla krokarna att plockas bort :)

Jag såg iaf ut att klara pappen, underdelen av kroken hängde fritt ospikad och jag använde bultsax och inte vinkelslip ;)

Numera rinner ialla fall inte vattnet från hängrännan rakt ner i en mer eller mindre obefintlig dränering vilket orsakat spännade saker i hörnet på insidan av källaren/krypgrunden... Stupränna kan rekommenderasd^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.