Vi har ett hus från 1910 som ska målas om till sommaren. Vi har bestämt oss för att använda linoljefärg och har begärt in offerter för målningen från några olika målerifirmor. Offerterna vi fått skiljer sig väldigt mycket åt vad gäller priset och nu undrar vi lite över hur vi ska tänka när vi gör vårt val. Vi har hört att det kräver bättre underarbete när man målar med linoljefärg än annan färg. Stämmer det? Är det någon som har erfarenhet av att måla med linoljefärg? Är det något särskilt man ska tänka på? Vi bor i Göteborgsområdet - är det någon som har tips på bra målare?
 
Välj färgtillverkare med omsorg ex kulturhantverkarna, allbäcks eller ottossons, så dom inte tar någon färg med bara en skvätt linolja i. Bättre underarbete än annan färg vet jag inte om det krävs, men eftersom man målar med tunna lager så syns allting tydligare om man gjort ett dåligt förarbete. Är väggen tidigare målad med linoljfärg?
Nääs byggnadsvård ger gratis rådgivning om gamla hus o dom kan säkert hjälpa dej med en kunnig målare.
http://www.bvn.se/Kultur_Default.aspx?id=40551
 
Hej. Tyvärr måste jag framföra en tråkig erfarenhet med Allbäcks Linolje färg. För mindre än två år sedan målade jag om hela mitt stora trähus med linoljefärg från Allbäcks. Det tog inte över vintern innan svartmögelfläckar började synas på hela fasaden! Nu knappt två år senare är vår norrvägg förskräcklig, östväggen inte långt efter, söderväggen halv ok och västerväggen något sämre än söder. Det hade väl varit ok, men det är ju ett h.vete att försöka tvätta rent! Det går inte! Och för Guds skull, glöm inte att SLÄCKA ALL YTTERBELYSNING innan färgen torkat, för annars ahr du hela väggen full med insektslik.

Sen är där en aspekt till, du kan inte måla över ren Linoljefärg med något annat än Linoljefärg.......

Vi tvättade hela fasaden med ammoniak och följde alla anvisningar, men det gjorde ingen skillnad. Jag tror inte att Allbäcks Färg är sämre än någon annas Linolje färg, men jag tror inte det går att lösa rn hållbar Linolje färg utan att där finns gifter i den och det är ju förbjudet nu. Varför vet jag inte, för alla andra färger har ju gifter i sig....
 
Vem har sagt att man inte kan måla över linoljefärg med annan oljefärg???
 
linolja är bra men det blir mycket jobb för en målare att göra.så det är mer jobb med denna färg.så jag rekomenderar inte denna prudukt.det finns så bra färgen nu som färgleverantörerna har tagit fram.plus när man målar med linolje färgen blir det mycket lösnings medel som dunstar ut i luften det är inte så bra.
så om mna måste måla med denna fär så måste man.
 
Hej
Vi målade om släktens sommarhus med linoljefärg. Det var tidigare målat med plastfärg så all den färgen fick skrapas bort, vi använde också en infravärmare. Vi använde Kulturhantverkarnas färg som efter två år var helt slut, vi fick måla om vissa delar. Sen använde vi Ottossons och det blev mycket bra. Sen behöver man inte använda lösningsmedel i linoljefärg. Grundningen och mellanstrykningen kan spädas med linolja
 
De som talat om att du inte kan måla över Linoljefärg med något annat är bla Allbäcks själv och flertalet andra färghandlare. Linoljan blidar gaser som inte går igenom annan täckande fräg, så nfärgen blir bubblig, dessa bubblor kan sedan frysa sönder och spricka, osv. Har du hört något annat eller har annan erfarenhet?
 
Tiger1 > Vad fick du för respons från Allbäck? Det låter märkligt det som skett men vid måleri är allt möjligt har jag fått erfara.
 
Vad är huset målat med tidigare?

Visst är linoljefärg charmigt... Men man ska inte tro att den är bättre än något annat, snarare tvärt om...
 
OBS att tråden är ~1 år gammal. Huset är förhoppningsvis målat vid det här laget :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.