Nu har jag skitit på mig tillräckligt många gånger för att försöka göra något åt problemet.

I samband med köksrenovering så bytte vi blandare till en FM Mattson 9000E med diskmaskinsavstängning.

stor8309081.jpg

Pipen sitter fast genom en liten plastbricka med en utstående pinne som passar i ett hål på pipens baksida.

Kranen installerades för två månader sedan och på senaste tiden så har pipen börjat flyga av blandarbasen när man öppnar kranen. Kan inte se någon riktig röd tråd i när den flyger av utan man blir lika rädd varenda gång och halva köket stänks ner av vatten. Pipen far upp i väggskåpen med en jäkla smäll. Uppskattningsvis har det hänt fem gånger.

Upplever inte att vi har så högt tryck i vattensystemet, snarare tvärt om, och alla rör + vvb byttes i samband med renoveringen.

Är det blandaren som ska reklameras eller ska jag söka felet i vattenledningssystemet?

/joel
 
  • Gilla
Micke620
  • Laddar…
Reklamera blandaren.
 
Det verkar ju fattas nån del. Nån liten bricka, skruv eller kanske ring som den som monterat missat. Vi hade nämligen precis likadant i vårt kök, och där var det en liten mässingsbit som inte satt där den skulle. Den kran som är på bilden är ju av känt märke med erkänt hög kvalité, så jag tror inte det beror på den...
 
Lånar denna gamla tråd, samma sak hände mig igår, pipen flög av med en smäll när jag spolade vatten, den lilla svarta plastbiten som sitter med en "plupp" i hålet på baksidan lossnade, det gick att trycka tillbaka den men den glappade oroväckande, och en stund senare flög den av igen. Behöver jag byta hela den delen som sitter med en stor insexnyckel?
 
  • Kran med bortsprungen pip i ett kök, en svart plastdel på toppen som lossnat upprepade gånger. Sink och vit kakelvägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Löstaget pipstycke med lossnad svart plastbit som ligger på en svart köksbänk bredvid en diskho. Vitt kakel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En köksblandare med avskruvad pip som ligger bredvid diskhon, där en svart plastdel har lossnat från fästet på blandarens bas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Frehul och 1 till
  • Laddar…
Nu har åren gått och minnet sviktar men har för mig att vi bara fick någon reservdel skickad som inte krävde några större ingrepp. Har inte för mig att vi lossade på något men kan absolut ha fel 😑
 
  • Gilla
Micke620
  • Laddar…
M Micke620 skrev:
Lånar denna gamla tråd, samma sak hände mig igår, pipen flög av med en smäll när jag spolade vatten, den lilla svarta plastbiten som sitter med en "plupp" i hålet på baksidan lossnade, det gick att trycka tillbaka den men den glappade oroväckande, och en stund senare flög den av igen. Behöver jag byta hela den delen som sitter med en stor insexnyckel?
[video]
Min erfarenhet av Mora/FMM är att man kontaktar deras kundtjänst och frågar. Med ett väldigt bra svar är det inte ovanligt att även få reservdelen skickad.
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
Jag ringde till Dahl, dom hade denna del och jag fick den utan kostnad, verkar vara nån goodwill från FM Mattsson
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Kommer med förskräckelse ihåg hur jag i samband med uppstart av vattnet i stugan stående vid diskbänken och handen på vredet upplever en smäll, regn av glasbitar samt vatten som sprutar pulserande rakt upp i en luft vatten blandning!

Pipen hade lossat pga en tryckstöt och krossade plafondglaset i taklampan som sedermera regnade ner över mig.

Ingen fara med mig men rejält förvånad.
Städade och tryckte dit pipen igen men håller alltid fast den vid uppstart av vattnet nuförtiden.
 
  • Gilla
Micke620
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.