Hej!

Jag är mitt i planeringsfasen för ett bastubygge som jag tillsammans med min familj ska genomföra i sommar. Kommer att blogga om bygget på bastubygget.se med foto och video så snart det är igång. Där kan ni redan se en bild på ungefär hur platsen ser ut där bastun ska byggas.

Är helt färsk på bastubyggandets ädla konst och jobbar hårt för att lära mig.

Bastun kommer att grunda sig på Enkelboden.

Jag har ett par frågor som det vore grymt att få hjälp med:

1. Marken lutar ganska mycket, och det skiljer nog ca 40 cm i höjd mellan bodens främre kant och den bakre. Hur kan detta kompenseras? Olika höjd på plintar, eller ska man mura en bakre grund med leca-block?

2. Vi tänkte dra in vatten i förrummet i boden. Det är rätt långt från boden till vattenpumpen, ca 30-40 m. Att dra en isolerad ledning skulle enligt uppskattning från rörmokaren kosta omkring 17000 kr. Kan en billigare lösning vara att lägga en enklare kabel 60 cm ner i backen och sedan tömma när det är som kallast på vintern?

3. Hur mycket virke behöver man räkna med att det kommer att gå åt till spill?

4. Golvvalet är för mig liksom för många andra bastubyggare ett svårt beslut. Jag ser både trägolv och plastgolv som möjligheter. Dock tror jag att det senare skulle förta mycket av känslan. Vad för typ av trägolv kan klara en del fukt och vara lätt att hålla fräscht?

Det kommer säkert att dyka upp fler frågor under arbetets gång, men här är en första omgång. Tack så länge!

Joel
 
Hej,

Håller på med bygge inte alltför många mil från dig, av bastustuga + gäststuga. Mina stugor kommer byggas i sk. "halvtimmer".

1. Olika höjd på plintar över mark är väl inget ovanligt egentligen, så det tycker jag är lungt.

2. Vatten in är helt klart smidigt och du kommer nog ångra dig om du inte drar in vatten. Jag har själv förlagt ca 40 meter till min stuga, med isolering samt en värmekabel inuti PEM-slangen. Denna kommer jag lägga ganska "grunt", kanske på 50cm djup. 17000:- är väl inte så mkt om man anlitar en firma....jag gjorde allt jobb helt själv.

3. Vet jag tyvär inte, då jag själv köpte byggsatser

4. I bastun tycker jag du helt klart ska satsa på ett "öppet" trallgolv med förslagsvis tryckimpat. Detta om du väljer en vedeldad bastu.. Med ett sånt golv får du det lättskött och ett härligt badande utan syrebrist ;-)

Mina tips iaf. Skicka gärna ett PM om du vill prata mer bastu, har en hel del mer tips och prisvärda förslag...

Mvh
Emil
 
Tack för svar! Spännande - är bygget redan igång? Vore kul med bilder om du dokumenterar!

1. Frågan är ju bara om det går att kompensera för en så pass stor höjdskillnad med vanliga enklare plintar. Det krävs ju en skillnad i plinthöjd på ungefär 40 cm, men det kanske inte är så mycket?

2. Jo, jag tror att du har rätt i att vatten nog känns tråkigt att inte ha. Har varit rätt inställd på att fixa det redan från början, fram tills idag då vi hade en diskussion här hemma om att det nog ska bli ett senare projekt att dra in vatten i bastustugan. Känns ganska vettigt att satsa allt krut på att få bastun klar så snabbt som möjligt istället.

4. Hur menar du med öppet trallgolv? Det ska faktiskt bli ett elaggregat i bastun. Skälen är flera - vi har inte ved att tillgå och det kommer att vara enklare att bygga en "eleldad" bastu.

Jag drar iväg ett PM så kan vi snacka mer!
 
Jag har hunnit komma en rätt bra bit på bygget nu, och det vore kul att dela med mig till er av bilder och lärdomar jag har gjort på vägen. Om inte annat så kanske inspirera och visa saker och ting går med lite vilja.

Har ni frågor eller vill dissa mitt bygge så ta det här eller i kommentarerna på bloggen.
 
Kikade in på sidan du lagt upp och min rekomendation för att kompensera höjdskillnaden vore att köpa hem ett lass med matjord och göra en slänt runt bastun. Kostar inte särskilt mycket och skulle dölja plintarna.

Jag byggde för två år sedan själv en bastu hemma på gården i en slänt. Vi valde att gräva ur och mura en halv vägg med leca i bakkant på bastun.

Några tips jag kan skicka med som jag själv uppskattar i min egen bastu.
1. Högtalare installerade i bastu och relaxrum för att kunna lyssna på musik. Kopplade till en bilstereo med USB-uttag. Skönt när man går ner själv och kopplar av och perfekt när det är fest.
2. Kylskåp för att kunna plocka åt sig kall öl vid badet.
3. Dold belysning både i bastu och relax. Har använt 12v ljusslang i bastun och 230v ljusslang i relaxen.
4. Asppanel i bastun och på lavarna.
5. Stengolv, snyggt och praktiskt.

Finns lite bilder att kika på på följande länk: http://www.byggahus.se/forum/social...a-vedeldad-bastu-badtunna-i-betong-altan.html

Lycka till med ditt eget bygge!
Är underbart avkopplande att ha en bastu att gå till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.