Jag behöver göra ett 5 mm djupt och 4 cm brett urtag längs ena sidan på ett gäng MDF-lister. Jag började med handöverfräs men det går väldigt långsamt så nu funderar jag på om en (hand-)elhyvel skulle kunna göra jobbet snabbare?

Nån som har hyvlat MDF med gott resultat? Eller som har andra tips?
 
Jag har hyvlat mdf med elhandhyvel med bra resultat. Fabriksmålad mdf kan dock få lite urslag i färgen - du får helt enkelt testa dig fram. Som vanligt vid hyvling - ofta blir resultatet bäst om du kan hyvla först och sen kapa till längd, så slipper du snipe-problem.

Varför tar det så lång tid med överhandsfräs? Mdf brukar vara lätt och snabbt att fräsa. Hur gör du?

Oavsett hur du fixar det så se till att ha bra dammutsug, mdf-damm är otrevligt.
 
Jag skulle hålla med på handöverfräsen - Kör rätt mycket med MDF och anser att överhandsfräsen är oumbärlig för att få till snygga jobb med MDF.

Med en bra fräs och fina stål så är det inte ett problem - Anser att dyrare stål av kvalitet är att föredra då billigare slöar till sig snabbt samt har en tendens att blåa på nolltid.

Som farsan alltid sa: "Ska man göra ett bra jobb ska man ha bra grejjer"
 
BM skrev:
Jag behöver göra ett 5 mm djupt och 4 cm brett urtag längs ena sidan på ett gäng MDF-lister. Jag började med handöverfräs men det går väldigt långsamt så nu funderar jag på om en (hand-)elhyvel skulle kunna göra jobbet snabbare?

Nån som har hyvlat MDF med gott resultat? Eller som har andra tips?
Handöverfräs monterad i bord skulle gå mycket snabbt, så länge den klarar ett stål större än 20 mm (sätt så den tar hela höjden, kör med en bräda emelllan så du inte kör alla 40 mm på en gång, ta bort brädan, jag hade nog gjort det som två körningar per MDF bräda.

--- Mats ---
 
Jag körde en fräs på 12,7mm som spår innerst på MDFen och sedan tog jag bort resten med elhyveln. Funkar bra/ M
 
Tack för de snabba svaren.

Hur jag gjort? Jag har inget fräsbord så jag har bara spänt fast MDF:en på en plan yta och kört fräsen med sidoanhåll.

Jag har en Bosch GMF1400 men jag ska direkt erkänna att mina fräskunskaper är inte paritet med den maskinens förmåga. Och mina frässtål spelar i samma liga som jag, så utifrån vad ni skrivit verkar det vara läge att införskaffa några nya (dyrare...).

I en annan tråd här rekommenderade nån CMTs eller Bosch egna. Har ni nån annan åsikt?
 
BM skrev:
Tack för de snabba svaren.

Hur jag gjort? Jag har inget fräsbord så jag har bara spänt fast MDF:en på en plan yta och kört fräsen med sidoanhåll.

Jag har en Bosch GMF1400 men jag ska direkt erkänna att mina fräskunskaper är inte paritet med den maskinens förmåga. Och mina frässtål spelar i samma liga som jag, så utifrån vad ni skrivit verkar det vara läge att införskaffa några nya (dyrare...).

I en annan tråd här rekommenderade nån CMTs eller Bosch egna. Har ni nån annan åsikt?
Det handlar mest om att hitta något som man får förtroende för. CMT är bra. Men jag väljer alltid Cobolt i första hand, troligen inte bättre, men de är bra, och jag har förtroende för dem.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.