Galvad stålplåt, typ takplåt, hur snabbt rostar det sönder totalt och blir fullt av hål om man gräver ner det i den fuktiga jorden? Funderar på att använda det till en billig, enkel, funktionell rabattkant.
 
Jag gräver upp plåtdetaljer som legat i jorden sen huset byggdes varje gång jag gräver ner en växt på nytt ställe så i blålera utan kontakt med luften håller det 45 år.
Men jag tror det är värre i och med att en del av plåten är ovan jord och har kontakt med luften/syre, fast mina kemikunskaper är iofs rätt mediokra :)
Hängrännor klarar sej väldigt länge så galvad plåt borde inte rosta bort inom överskådlig tid tycker jag.
 
Ingen aning om hur det håller men när det slutar hålla kommer det vara en vertikal rostig uppstickande kniv...
Det är ju syret som sköter oxideringen men där tog mina kemikunskaper slut.
I en rabatt vispar man ju ner rätt mycket luft. Initiallt kommer nog detta se snyggt ut men varför inte kolla med en plåtfirma?
 
Det där med att det blir till en vertikal rostig uppstickande kniv var ju en jäkligt bra poäng. Frågan är ju bara hur lång tid det tar, som sagt. Är det femtio år bryr jag mig inte. Kan vissa flyga till utlandet med gott samvete kan jag ha en funktionell rabattkant/smygande dödsfälla ute i trädgården. ;)
 
J
Varför inte Aluminiumplåt som du viker så att den inte blir vass?
 
Aluminium är mjukare och även den går sönder av korrosion i slutändan. Rostfri plåt borde vara det bästa. Fast vi har sålt vanlig svartplåt (helt obehandlad som rostar på 15 sek ute) som folk har velat ha i sina trädgårdar. Tar nog några år innan det börjar gå sönder. Och det är ju väldigt lätt att byta.
 
J
MaZtoR skrev:
Aluminium är mjukare och även den går sönder av korrosion i slutändan. Rostfri plåt borde vara det bästa. Fast vi har sålt vanlig svartplåt (helt obehandlad som rostar på 15 sek ute) som folk har velat ha i sina trädgårdar. Tar nog några år innan det börjar gå sönder. Och det är ju väldigt lätt att byta.
Visst är Alu mjukare men när den var korrigerar sönder efter 25-30 år så är det nog dags för ny rabatt i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.