Har byggt ut hallen och ska lägga vattenburen golvvärme. Det blir ca 7m2 stort. Har en radiator i närheten som jag gärna skulle koppla på golvvärmen vid om det går? Tips på golvvärme paket och billiga, enkla lösningar.
 
Finns färdiga paket för det du söker. På en så stor yta behöver du nog ett system med integrerad pump.

Golvvärmepaket L12-10 är ett komplett paket från LK systems du skulle kunna använda.
Bara at googla på: Golvvärmepaket L12-10
 
Jo har sneglat lite på de. Ajdå hade hoppas på att kunna lösa det på något "enklare" sätt.
 
Utan att veta alla förutsättningar så kan man ibland göra en enkel lösning.

Man skruvar fast råspont (brädor) på bjälklaget, tre och tre med ca 25 mm mellanrum. Lägg golvvärmeplåtar på råsponten. Böj till en slinga av kopparrör (prisolrör) som passar. Lägg på en plast och rita med tuschpenna där du har kopparröret. Denna plast läggs sen på spånskivan som mall så du inte skruvar i kopparröret.

Låt ändarna på prisolröret sticka upp bredvid rören som kommer upp till den gamla radiatorn. Koppla ihop med vanlig termostat som brukar sitta på vattenradiatorer.

Ingen pump behövs och kopparrören tål lika hög vattentemp som du normalt kör ut i elementen.

Enkelt, billigt, fungerande och ger ett varmt hallgolv som snabbt torkar bort vatten från blöta stövlar.
 
Redigerat:
Lite enklare, du menar utan shunt för att få ner priset?
Det är ett gränsfall men ytan skulle möjligen kunna gå att värma utan shunt med en enkel ventil typ M5 minikretsventil. Finns färdiga paket för sådant också men tror ingen garranterar dig full värme på över 5 m2.

Gör ett försök. Går ju alltid att eftermontera en shunt om det skulle visa sig inte fungera.

Att använda kopparrör i stället försår jag inte vitsen med. PEX rören klarar radiatorvattnet bra det är inte det som är problemet. det är temperaturregleringen som kan bli problemet.
 
Tackar för många bra svar!
Om jag skulle lägga råspont med mellanrum, hur gör man då "vändningarna"? De får man fräsa själv då? Och skippar man plåtarna i vändningarna då?
Har kollat på m5 minikretsventil men det står att man måste gjuta in slingorna då varför måste man det? Skulle helst slippa gjuta.
 
PiKKo:
Du behöver ingen plåt i vändningarna.
Låt de tre råsponten gå ända ut till väggen och skruva fast dem i sista golvbjälken (som troligtvis ligger mot väggen). Med en sticksåg sågar du med två spår ut en vändning, en halvcirkel, genom råsponten. Gör gärna en mall, prova med lite kopparrör eller PEX-slang om du nu vill använda det.

När du har sågat ut ett spår blir råsponten naturligtvis svag där och bär nästan ingenting. Men lägg nu tre kortare råspontbitar under spåret och skruva fast ordentligt på bägge sidor om spåret. Det brukar räcka som stöd.

Nu beror det på vad du skall ha för golv. Om du spikar och limmar en kraftig golvspånskiva behöver du inte göra som jag beskrev. Men skall du lägga ett tunt klickgolv direkt (med 2mm skum eller kanske hellre lumppapp) så måste du ha ordentligt underlag.

Jag hoppas du förstod min beskrivning, annars får du återkomma.
 
Ljusbåge:
Har kollat lite på LK pex-rör, om man använder deras 12mm så ska man lägga de 150cc men deras 20mm ska läggas 300cc var det den du tänkte på eller? Issåfall var hittar man den till vettigt pris har kollat rinkabyrör men det har bara 12 och 16mm.

Har tänkt lägga nån modell av klickgolv sen så får göra lite förstärkningar i ändarna.

Bara av nyfikenhet, varför gjuter folk in golvvärme?
 
Jag skulle inte rekommendera dig kombinationen M5 ventil, 20 mm rör och gles.

M5 ventilen fungerar ju så att den "pytsar" in 55 gradigt vatten på golvslingan i den takt som behövs för att hålla rummets värme. vattnet i slingan pulsar därför fram i små steg varvid du får en stor temperatur skillnad på slingans början respektive slut. 55 gradet vid inloppet och kanske 20 grader vid utloppet.

För att få en behaglig temperatur på hela golvytan så måste slingan läggas med sk. dubbelslinga. dva tillop och retur skall gå bervid varandra hela vägen. För att detta skall fungera så rekommenderar man gjutning av två anledningar.
1. det är praktiskt svårt att få till en dubbelslinga förläggning om man inte gjuter.
2. Ingjutningen fördelar värmen bättre och ger en jämnare yttemperatur.

att använda 20 mm rör och 300 mm cc kommer givetvis göra att verkningen av vad man försöker åstakomma med dubbelslingan går om intet. (Jag tror för övrigt att det inte ens är möjligt att koppla en M5 till 20 mm)
 
Det finns ett system utan shunt för detta ända mål. Som du kopplar direkt på där elementet en gång satt. Du får kolla, hittar inte just nu. Men kan klistra in en länk om jag hittar det. då slipper du shunten

..kanske är det "mroing" menar som jag sett....
 
PiKKo:
Jag har använt 20 mm PEX-rör eller 16 mm kopparrör när jag lagt golvvärme.
Anledningen till just 16 mm koppar var att jag hade tillgång till en stor rulle av denna gamla standard. Kopparrör valdes därför att slingan kopplades direkt till rören där det gamla elementet satt. Endast elementtermostaten sattes emellan. Det fungerar bra att låta 70-80 gradigt pannvatten strömma kontinuerligt i kopparrör. Det kanske också går med PEX-rör, men det kändes lite mer osäkert.

20 mm PEX-rör använder jag till vanlig golvvärme (max ca 30 gradigt vatten).
Tillhörande plåtar är ca 28 cm breda så cc blir då 300 mm vilket stämmer bra med tre st råspont 22x95, både i bredd och tjocklek.

Numer har man gått över till tunnare PEX-rör, men 20 mm finns att få tag på.
Det fungerar säkert med tunnare, men jag vill ha rejäla rör som tål lite tuffare tag. Tunnare rör har större strömningsmotstånd (kräver kanske större pump, eller så får pumpen jobba hårdare) och kanske är det större risk att de slammar igen, vad vet jag. Du får läsa på och göra ett eget val.

Gjuta in PEX-rör har jag gjort i garage m.m. där jag har en betongplatta.
 
Rören på elementet som är i närheten har dim 16mm så har tänkt använda 16mm pex och det rek läggas 200 cc så två råspont blir ju bra. Istället för elementtermostat går det väl använda en blandningsventil?
 
mroing skrev:
M5 ventilen fungerar ju så att den "pytsar" in 55 gradigt vatten på golvslingan i den takt som behövs för att hålla rummets värme. vattnet i slingan pulsar därför fram i små steg varvid du får en stor temperatur skillnad på slingans början respektive slut. 55 gradet vid inloppet och kanske 20 grader vid utloppet.
En snarlik funktion kan man bygga med en helt vanlig radiatorventil tillsammans med en termostat och kapilärrör/givare.
Så gjorde jag i mitt nya 9m2 badrum med ingjuten Ø12 pexslang och det funkar perfekt och kostade inte många hundringar.
Dock har jag sällan över 40-45 grader i framledning, har man 70-80 grader så är det knappast en bra lösning att göra så.
 
Det är just det en M5 minikretsventil är. Den kostar inte heller många hundringar i paketlösningar. Känns som 3350:- (som är det billigaste jag sett för komplett kit) är svårt att slå även om man bygger ventilen själv. Eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.