Nu har jag läst och läst i olika forum om renovering av gamla trägolv.....jag har inte blivit klokare, mest förvirrad. Jag ska inom kort flytta in i ett gammalt hus där golvet är massiva trätiljor, säkerligen 100 år gammalt. Golvet har rest sig i kanter och det är "sticksigt". Det jag önskar som slutresultat för mitt gamla golv är, svagt vitpigmenterat, skönt att gå på, tåligt och relativt lättskött.

Jag har läst om lutning, oljning, såpat, betsning, lackning samt hårdvaxolja......alla har ju sina fördelar och nackdelar. Jag har tidigare varit helt inne på hårdvaxolja från Osmo....men nu vacklar jag. Som jag läst i forum krävs det ett grymt bra underarbete med slipning för att få ett jämt och bra reslutat. De gamla massiva trätiljorna är "ömöjliga" att få jämna och släta med slipning. Nu lutar det åt betsning och lackning istället......men är det att förstöra mitt gamla trägolv och passar det sig i ett hus från 1800-talet???

Snälla......HJÄLP!!!!
 
Min fru skummade precis igenom en bok som sa att måla gamla slitna trägolv med linoljefärg var en bra metod och som vi funderar på att göra hos oss.
 
Precis som du säger så kan det vara "omöjligt" att få gamla massiva trägolv plana genom slipning om golvet är mycket ojämt. Då finns ett alternativ att hyvla ner hela golvet några mm med en sk. golvkutter som jämnat ut hela golvet så att det går att slipa. Alla golvslipare har inte en kutter men letar du runt borde du få tag i någon. Sedan kan du välja vilken ytbehandling du känner för..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.