Hej,

Jag ska sätta upp stående panel på huset och ska ha en luftspalt på 35mm mellan vindpapp och fasadvirk. Eftersom det är stående panel fästes panelen i en vertikal spikläkt (35mm) som då skapar luftspalten.

Är det någon som vet hur man gör med luftning upptill och nertill? Mycket möss cirkulerar i området så jag funderar på att täppa till den lilla öppningen längst ner mellan lockpanel och spikregel med en kloss. Det skulle ju stoppa möss, men stoppar ju även luft. Är det viktigt att ha denna lilla öppning kvar (med nät över istället) med avseende på luftningen? Eller funkar luftspalten bra ändå?

Någon som vet och/eller har byggt ngt liknade??
 
"Eftersom det är stående panel fästes panelen i en vertikal spikläkt"

Måste bara vara lite besserwisser men du måste väl ändå mena horisontell spikläkt om du skall spika stående panel?

Stående panel (vertikalt), spikas i horisontell spikläkt
Liggande panel (horisontellt), spikas i verktikal spikläkt
 
du monterar musband nede. sen luftningen uppe går vidare i taket och ut i nocken eller ut i lådorna vid takfot. där rekomenderar jag nät mellan underspikningen. om jag uttrycker mig med konstiga termer är det pga jag studerat till snickare i norge, därav knepiga fackuttryck. någon med andra tips
 
Hur gör man vid gavelspetsarna då?
 
likadant som vid takfoten. underspikningen är ju luftning uppe.alternativt luftspalten i taket,allt eftersom hur huset ditt ser ut, och vad som blir snyggast!
 
Jag fastnar på begreppet underspikningen, vad är det?
 
det här menar jag.takfot1.jpg
 
Aha!
Ja, just, ja, man kan ju göra något liknande vid takutsprånget vid gavelspetsarna också!
Tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.