Hej! Jag ska bygga en liten gäststuga på plintar i norra Skåne, har för mig att frostfritt djup är 1.1 m (hittar inte kartan). Jag bifogar bild på när det grävdes ner avloppsledning, är det någon som utifrån denna bild kan gissa på tjälfarlighet?

Det är väl morän antar jag? Kornstorleken är från sand till stora block. Berg under. Är det korrekt att anta att marken inte är speciellt tjälfarlig?

Hur djupt måste jag grundlägga? Klarar sig det på 600 mm? Omöjligt att avgöra från bilden?

Husen i närheten står på plintar som så vitt jag vet ej går till frostfritt det har aldrig varit några problem.

Jag är lite orolig att stöta på block som är för stora för att ta upp för hand.

//fk
 
  • markbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väldigt svårt att säga något om marken baserat på den bilden. Men rent generellt kan man säga att om det växer något på marken så är den tjälfarlig.

Hur allvarligt det är för din del är svårt att svara på. För ett litet, billigt hus på plintar är väl tjälfarligheten ganska underordnad. Vad tjälen gör är att den mycket sakta lyfter huset uppåt, någon millimeter per år. På större hus och särskilt på plattor kan det ge sättningar men det borde inte vara något problem för din del. Om du inte har ambitionen att din stuga ska stå i 200 år så tror jag det går alldeles utmärkt att bara grundlägga till 600 mm (men jag ger inga garantier).
 
Enligt boken "Tillämpad byggnadsfysik" av Bengt Åke Pettersson är jordens egenskap "vanlig inte tjälfarlig" om minsta kornstorlek är över 0,2 mm. Är det morän som innehåller "alla eller flertalet" kornstorlekar är egenskapen "varierande" tjälfarlighet.
 
Enkelt förklarat kan man säga att material som kan innehålla vatten utan att släppa det ifrån sig är tjälfarligt material. Det bror helt enkelt på att vattnet expanderar när det fryser, och när materialet tinar upp igen kan ha svårt att bära laster.
Du kan bygga på tjälfarliga material (under förutsättning att den kan ta den aktuella lasten) om du ser till att isolera marken så att den inte fryser/tjälar.

Morän är ett material som kan innehålla alla fraktioner (som haavard skriver), en del kan beskrivas som "grusig morän" och är inte särskilt tjälfarlig, en annan del kan beskrivas som "siltig morän" och kan vara mycket tjälfarlig.
 
  • Gilla
Triacs
  • Laddar…
OK! Nej bilden är ju inte så bra...

Vad jag minns från grävningen så är det matjord högst upp och sedan sand blandat med stenar.


Kan jag testa tjälfarligheten själv på något vis? Okulär besiktning? Fylla ett hål med vatten och se om det sjunker undan (fort)?

//Fk
 
Mikael_L
På bilden ser det nästan ut som att ni var tvungen att spränga, stämmer det?
 
Japp det sprängdes, på en del ställen är det bara några decimeter till berget.
 
Mikael_L
Kan du inte gräva fram till berget för alla plintar då?
Eller är det alldeles för djupt ...

Kan man nå berget är det helt perfekt vid grundläggning på plint.
 
Det finns en chans att jag når berget, men jag tror inte det. Tror det är 2-3 meter till berget där jag ska bygga.
 
Just när det gäller tjälfarlighet så är detta indelat i 4 klasser. Där klass 1 är minst tjälfarlig.

Klass 1: Block, sten, grus, sand, sandigt grus, grusig sand, grusmorän, sandmorän
Dessa är Block och stenjordarter, grovkorniga jordarter.
Dessa är icke tjällyftande jordarter.

Klass 2: Siltig sand, siltigt grus, siltig sandmorän, siltig grusmorän
Dessa är blandkorniga jordarter med låg finjordshalt (0,06/60)
Dessa är något tjällyftande jordarter.

Klass 3-4 är måttligt-mycket tjällyftande jordarter.

Det du kan göra är att fixa en jordsikt och sedan ett siktdiagram för att få fram jordart och sedan vilken tjälfarlighet du har i jorden.

Hoppas detta hjälpte lite iaf när det gäller tjälfarlighet.

mvh.

//Joppa
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.