Hej alla byggare!

Jag håller på att bygga ett nytt fritidshus i stockholms skärgård och det kommer att kallställas vintertid. Vi kanske kommer att värmas upp det 0-3 gånger per år.
Nu ska jag börja att isolera men vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på.......
Från början tänkte jag köra mineralull och byta ut plasten mot förhydningspapp/eller ångbromsduk. Nu säger en del att isolerar man med mineralull så måsta man använda plast och har man plast så måste man ha underhålls värme på. Alternativet skulle vara att använda träfiberisolering eller linull som kan hantera fukttransport på ett bättre sätt. okej.... fine jag fattar !!, det bara det att det kostar 3-5 gånger så mycket att isolera på senare sättet. Jag tänker så här,.... det måste ju stå 1000- tals hus här i landet ouppvärmda med mineralull i väggarna och dessa hus verkar ju att klara sig bra, eller ???

Är det någon person här på forumet som kan berätta hur jag skall resonera i detta för mig knepiga fall.

Dessutom undrar jag hur stor luftspalten ska vara mellan råsponten och isoleringen, jag har hört lite olika bud där.

/ Göran
 
Enligt mig; Alltid uppvärmt = plast, kallställs det = ingen plast, förslagsvis vindpapp. Storleken på råsponten är av mindre betydelse (typ ett finger tjockt), det viktiga är just att fuktig luft kan cirkulera bort.
 
Jag byggde 2007 mitt fritidshus med 95mm mineralull i väggarna utan plast.
Nu har jag iof underhållsvärme på, men det är byggt för kallställning.

I princip säger man att om kondenseringspunkten kan hamna på fel sida så skall man inte ha plast - dvs om utetemperatur kan göra så att insidan är kallare och varm fuktigt uteluft på vår/höst kan kondensera mot plasten inuti isoleringen så skall inte plast anväöndas.
Överlag skulle jag tro att plast inte behövs i fritidshus om man inte fuktbelastar det väldigt mkt (är där och duschar osv veckor i sträck i stort sett alla månader på året tex)

/K
 
Bygger själv fritidshus, men isolerar duktigt tjockt och med plast. Resonerar som så att dels är isolering relativt billigt och dels kommer man antagligen vilja vara mer i fritidshuset än man tror...och då kommer man ångra sig gruvligt när elräkningen kommer. Är det sen ordentligt isolerat så kan man ju med en billig luftvärmepump underhållsvärma huset till en väldigt låg kostnad.

Att tilläggsisolera huset i efterhand blir ju betydligt dyrare.
 
Okej tack för svaren. om jag fattar det hela rätt så är det ingen större risk för fuktskador i huset om jag använder mineralull istället för träfiber.
Men ska det kallställas så skippa plasten.
Men skulle jag ångra mig så fungerar vindpapp på både med och utan underhållsvärme.
Huset ligger på en liten ö och enda sättet att ta sig dit är med egen båt, eller gå över isen så det kommer aldrig bli något åretruntboende.
Jag vill ändå isolera tjockt 195,170,220 för att kunna ha möjligheten att använda det det vintertid.

Intressant det där med plintavstånd som någon skrev här på forumet.
Jag tror att snickaren som hjälpte mig med plintar och stomme gjorde det väldigt enkel för sig.
Jag har spännvidder på upp till 3,60 på en del golvbjälkar (45x195 iof med kottlingar i mellan men magkänslan säger ändå att det är för mycket.
Jag ångrar verkligen att jag inte stod på mig mer utan lät mig övertalas.

/G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.