Hej alla!

Efter att ha suttit och läst i någon månad förstår man allt mer att alla material har sina respektive för- och nackdelar. Var först inne på att köra Hedas betongvägg, men har blivit lätt avskräckt här på forumet. Men är det någon som vet något om de väggar där det även är betong på innsidan..? Är det samma problem där? :confused: Och hur fungerar det med ventilationen i ett sådant system, vem ritar ut det om man ritar huset själv och beställer väggar?

Tack på förhand för eventuella svar!

Peter
 
Hej

Vi håller på att bygga ett betonghus (vissa verkar kalla det stenhus) med sandwichelement.
Väggen: Innerskiva 50 betong, 220 isolering EPS, 50 lättklinkerbetong. Beräknat U-värde ca 0,18-0,19 med hänsyn tagen till reduktionsfaktorer för förbindelsestegar etc. Vi kommer att ha golvärme i båda planen (1 1/2 plans-hus). Fjärrvärme samt FTX som ventilationssystem som är ingjutet i mellanbjälklaget av betong.
Vi är ju inte klara och har således inte flyttat in så jag kan inte uttala mig om hur det känns att "leva" i huset än men för oss känns det som ett perfekt hus med god komfort, bra lufttäthet och en god ekonomi på lång sikt.
Du kan följa vårt bygge på länken nedan:

http://www.vaxthusvagen.blogspot.com/

Janne
 
Coolt hus, jag blir sugen att bygga igen fast med betong denna gång. Känns solidare på något sätt.
 
Torstensson skrev:
...är det någon som vet något om de väggar där det även är betong på innsidan..?
Hej Peter!
Om det är svårt att få kontakt med personer som bor i sandwich-hus via Byggahus så kan du ringa till hustillverkare eller elementleverantörer och efterfråga referenshus. Om du t ex får telefonnummer och pratar med mer än en kund så kan du nog få en bra bild av egenskaperna.
Visst kan det kännas obekvämt att ringa runt jämfört med att leta information här på Internet, men om inte nätet ger svar så får du prova stenåldersmetoden :)

Torstensson skrev:
...hur fungerar det med ventilationen i ett sådant system, vem ritar ut det om man ritar huset själv och beställer väggar?
Ta kontakt med en VVS-konsult så vet du att det blir genomtänkt. Det handlar inte om många tusenlappar och kan vara väl använda pengar. Särskilt om du planerar att använda värmeväxlare (FTX).
Om du gör dig besväret att prata med de som bor i "referenshusen" som tillverkarna hänvisar till så kan du passa på att fråga hur de gjort och vem som ritade ventilationen. Beroende på bjälklagstyp finns möjligheter att gjuta in ventilationskanalerna precis som 2times gjort (Snyggt hus förresten!).
 
Hej,
Vi har flyttat in i vårt sandwich-betonghus för nästan 1,5 år sedan är mycket nöjda med resultatet. Vi har inifrån sett 150mm betong, 200mm cellplast samt 70mm betong som fasad.
Då vi har relativt utsatt läge med mycket vind ville vi få ett tätt, tyst, snålt & underhållsfritt hus och där tyckte vi dessa väggar borde passa - vilket vi också tycker de levt upp till än så länge. Vi valde av samma skäl FTX-ventilation för att slippa vindvinande spaltventiler i fönstren, vindberoende ventilation och naturligtvis energieffektivitet.
Insidan av väggarna är endast finspacklade och målade & soliditetskänslan mycket hög! Innerväggar är vanliga reglade väggar, vi var lite oroade för akustiken, speciellt när vi valde klinkers som golvmaterial i hela vardagsrum/köksdelen.
Väggritningarna gjorde jag själv, jag ville få koll på hur el & skojiga nischer skulle utformas.
Hör av dig om du vill veta något mer!

/Christian
 
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
Du har inte lust att bjussa oss på ett par bilder Christian?
 
Vi håller också på att bygga ett SW-hus. Just nu ångrar vi oss inte en sekund.
Stryktåligare hus får man leta efter. Något dyrare än trähus men i samma härad om man ska ha puts på huset och då slipper man ju alla fuktproblem ! Bättre akustik, mindre sättningar i väggar tak etc.
Vi är inte klara än men som sagt nu känns det bra. Negativ , tja skulle vara att det är svårare att kompl med el i yttervägg då.
 
Bad Guy skrev:
Vi håller också på att bygga ett SW-hus. Just nu ångrar vi oss inte en sekund.
Stryktåligare hus får man leta efter. Något dyrare än trähus men i samma härad om man ska ha puts på huset och då slipper man ju alla fuktproblem ! Bättre akustik, mindre sättningar i väggar tak etc.
Vi är inte klara än men som sagt nu känns det bra. Negativ , tja skulle vara att det är svårare att kompl med el i yttervägg då.
Nja...att du skulle slippa alla fuktproblem bara för att du bygger i betong är en myt. Betong leder vatten (vattentät betong är ett uttryck som används med som inte existerar i praktiken). Tänk framför allt på detta om du bygger under jord, då räcker det inte med en betongvägg för att hålla vatten utanför huset.

Och jag jobbar med betong så jag vet faktiskt vad jag pratar om i just den här situationen.
 
Tror Bad Guy menar att betongen är tät och att kondens genom konstruktionen är ytterst ovanligt.
 
Fisch skrev:
Tror Bad Guy menar att betongen är tät och att kondens genom konstruktionen är ytterst ovanligt.
Betongen är inte tät...betongen leder vatten....dvs vatten som når fram till betongen på utsidan rinner sakta men säkert rakt igenom väggen....Bygger man ovan jord är detta inget problem för där finns inte tillräckligt med vattentryck för detta, men bygger man under jord måste man vara lika noga med en rejäl fuktspärr utanför betongen som när man bygger med trä, annars är det stor risk att vattnet vandrar in i konstruktionen genom betongen....Oftast upplevs en betongyta som torr på grund av att avdunstningen från ytan är större än den mängd vatten som kappilärt sugs igenom väggen, men inne i väggen kan det fortfarande finnas vatten (vilket kanske inte är en så bra kombination med isolering i form av mineralull.)

För er som tror att jag bara hittar på så har jag klass 1 godkännande för betongelementtillverkning (högsta möjliga) så just här vet jag vad jag pratar om till skillnad från i många andra fall...
 
Redigerat:
Hej jhenrikj
Jo fast om man pratar nyproduktion så byggs 99% ovan jord idag vad det gäller småhus av just den anledning du pratar om plus att det är väldigt dyrt att bygga under jord (varför ska man det idag eg, det finns ju kylskåp..)
Konstruktionen "andas" till skillnad från puts på trä där det bara är en tidsfråga innan mögel uppstår ... man har ju ändrat konstruktionen 2 ggr på 5 år...
Det borde byggas fler SW hus anser jag, men den som lever få se. Mitt hus lär bli K-märkt när trähusen får rivas..
 
Bad Guy skrev:
Hej jhenrikj
Jo fast om man pratar nyproduktion så byggs 99% ovan jord idag vad det gäller småhus av just den anledning du pratar om plus att det är väldigt dyrt att bygga under jord (varför ska man det idag eg, det finns ju kylskåp..)
Konstruktionen "andas" till skillnad från puts på trä där det bara är en tidsfråga innan mögel uppstår ... man har ju ändrat konstruktionen 2 ggr på 5 år...
Det borde byggas fler SW hus anser jag, men den som lever få se. Mitt hus lär bli K-märkt när trähusen får rivas..
Vi i trähus kanske slipper "gevärskotten" i väggarna när vi sitter och breder våra kex med mögelost från trät. :D . Konstigt också att man ändrat konstruktionen...

Nåväl jag var också sugen på betonghus nu när vi byggde tredje huset men jag fegade ur och tyckte inte att det kändes riktigt moget ännu med villor i betong.
 
Beträffande fukt så är nog den största vinsten att betongen inte består av organiskt material såsom trä, där mögel och mikrobakteriell tillväxt kan få fäste på. Vatten i dess mest mättade form, dvs 100 % RF, är ALLTID ett mer eller mindre problem, men dock oftast lösbart - bara en fråga om - som alltid - hur många peningar man vill slanta upp :)
 
bumpaberra skrev:
Vi i trähus kanske slipper "gevärskotten" i väggarna när vi sitter och breder våra kex med mögelost från trät. :D
Ja hur gick det med "gevärsskotten"? Bad Guy, de dåliga erfarenheterna från vissa boende i hus med prefab-betong-väggar avskräckte inte dig i alla fall, verkar det som?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.