Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp med mina planer på panna. Idag har jag en gammal kombipanna som jag eldar med ved i källaren. Den börjar ta slut och jag är trött på att bära ved så jag vill bygga pannrum i verkstaden, där vedboden ligger. Då kan jag i samma slag värma verkstaden med samma system, istället för att ha en panna till som det är idag.
Planen är alltså:
*Kasta ut den gamla dåliga pannan i verkstaden.
*In med en BAXI solo inova 50kW + en 5 kubiks tank.
*Värmen till verkstaden ska tas via en slinga i tanken, så jag kan ha glykol på elementen i verkstaden, (utan att behöva ha glykol i hela tanken) ifall jag inte vill värma under perioder på vintern. (Verkstaden används bara för hobbybruk)
*In till huset har jag tänkt mig en Aquawarm-kulvert, troligtvis AluPex.
*I huset blir det en slavtank, med VVB.
*I huset kommer det troligtvis att bli både golvvärme och vanliga radiatorer.

Jag har några frågor och funderingar jag behöver hjälp med:
*Bör man "skilja systemen åt" d.v.s. ha en kulvertslinga i någon av tankarna, istället för att båda tankarna ingår i samma system? Det skulle ju hålla systemvolymerna nere, men ger fler expantionskärl o.s.v. I Vilken av tankarna skulle slingan sitta i så fall?
*Hur blir ett golvvärmesystem där fördelaren sitter i källaren, och slingorna är på våningen över, det känns som det är omöjligt att lufta hur slingorna?

Fler frågor dyker säkert upp, men nu är jag för trött för att tänka! :)
 
Det är iallafall inget problem att ha fördelaren i källaren. Det går att lufta slingorna ändå. Både jag och min svåger har fördelare nedanför slingor.
 
Låter bra det tompa! Då slipper jag krångla med en fördelare på varje våning!

Är det någon som har några tankar kring att separera systemen i respektive byggnad med hjälp av slinga i nån av tankarna? Finns det några fördelar respekive nackdelar med att köra med separerade system?
 
Den stora nackdelen är värdelös skiktning, dvs ingen bra ide.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.