Hjälp
är det någon som vet var man kan få tag på en ytterdörr till ett gammalt soldattorp från 1700 talet som jag håller på att renovera

Kenneth
 
Jag tror du skulle få många fler svar i forumet för Byggnadsvård. Moderatorn kan hjälpa dig flytta tråden.
 
Vad du kan hitta för lösning beror bl.a. på hur mkt kyla den skall klara av.

Om det främst är sommaranvändning av huset kan du säkert hitta en 1700-tals dörr av modellen med sned panel på, t.ex. via byggigen, laga i ytterkant, komplettera beslag och i karmen sätta bra 'snöre' för tätning.

Om det är åretruntboende måste du ha tur för att hitta en bra dörr från tiden, som inte kräver mkt renovering. Ett alternativ är då att nytillverka en dörr med passande mått, möjligen litet högre än de otroligt låga dörrarna från tiden, samt skaffa smidda beslag via gysinge eller andra butiker.

Kanske är 'torpet' så fint att du snarare skall leta efter en spegeldörr? Bifoga gärna bild/beskrivning. Även soldattorp kan variera mkt i storlek och kräva olika stilnivå.
 
VIlken tidsepok präglar torpet? Även om det har sina rötter i 1700-talet så håller jag det för otroligt att torpet är speciellt 1700-talspräglat. Men isf så är det med största sannolikhet en paneldörr du ska ha. Låg, bred och ganska "grov" till skillnad från samma dörr under 1800-talet som är högre, smalare och "finare".
 
Det där ser ut som typiska empiredörrar med "stenprofil" och torde vara från första delen av 1800-talet.
 
Jo, håller med om utseendet / åldern om man pratar landet i stort, men kanske en Stockholmsdörr i den stilen kan vara 1700-tal för det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.