Hej,

Har hyrt mig fallskyddsutrustning för att ta bort mossa på taket på min 1-plansvilla. Men vad brukar man fästa den i? Jag har en skorsten. Dock är det vinkelhus så skorstenen blir i vissa fall inte optimal kanske då den sitter på ena vinkeln.

Den röda är av typen säkerhetsbälte. Alltså löper fritt tills det blir lite fart på den. Gröna är fjädrande lina.

bildbo.jpg

bildgz.jpg
 
Redigerat:
C
Kanske du skulle funderat på innan du hyrde den. ;) Nej, men på högre hus är det krav på att ha ett räcke att fästa säkerhetslinan i i nocken, så det är väl vanligast. Skorstenen går nog när du är där. Annars kan jag tänka mig att en ögla i fasaden på motsatta sidan mot där du är kan tänkas fungera?
 
cheetah1 skrev:
Kanske du skulle funderat på innan du hyrde den. ;) Nej, men på högre hus är det krav på att ha ett räcke att fästa säkerhetslinan i i nocken, så det är väl vanligast. Skorstenen går nog när du är där. Annars kan jag tänka mig att en ögla i fasaden på motsatta sidan mot där du är kan tänkas fungera?
Jag jobbar impulsivt ;). Det ska tåla ett ryck på 10KN alltså typ 1 ton. Svårt att tro fasaden pallar det :cool:
Blir nog tjejen som får gå upp då hon väger 50kg mot mina manliga 105. Efter 1m fall väger ju jag 1 ton och hon 500kg.

Är alla uppe och klättrar utan utrustning annars? Finner ingen information alls på nätet och väldigt få verkar ha tips.
 
Redigerat:
janwide
Ska själv upp och vingla i sommar. Var hyrde du selarna?
 
janwide skrev:
Ska själv upp och vingla i sommar. Var hyrde du selarna?
Ramirent. 185kr exkl moms för en hel helg. Känns värt. Om jag nu lyckas fäste den hehe
 
när man klättrar så har man dynamiska grejer som tänjer lite på sig, vilket gör att du på ett fall på en meter inte skulle väga 1 ton, men om det är statiska grejer i sele och lina så blir det onekligen så. Om du är ovan så är det bra om du har någon som kollar när du jobbar så att du vid ett fall inte blir hängande uppochner, då klarar man sig inte så länge.

Om du kan köra in på tomten med bilen så kan du ju alltid fästa linan i bilen. Då kan man placera bilen så att det passar bra med linan.
 
micke berglund skrev:
när man klättrar så har man dynamiska grejer som tänjer lite på sig, vilket gör att du på ett fall på en meter inte skulle väga 1 ton, men om det är statiska grejer i sele och lina så blir det onekligen så. Om du är ovan så är det bra om du har någon som kollar när du jobbar så att du vid ett fall inte blir hängande uppochner, då klarar man sig inte så länge.

Om du kan köra in på tomten med bilen så kan du ju alltid fästa linan i bilen. Då kan man placera bilen så att det passar bra med linan.
Jo den gröna på bilden är ju fjädrande. Kommer tyvärr inte intill med bil. Funderar på en lösning med stegen i metal stående under taket på motsvarande sida med mig sittandes på. Svårt att tro tjejen med sina 50kg skulle kunna flytta mig samt stegen jag sitter på över taknocken. Har ju parasollvikter på 250kg med. Det kanske inte bli så snyggt men det bör funka bättre än inget alls. Nu skulle man haft en pool att flytta runt ;)

Jo vi kommer vara två eller tre st här. Har läst man tuppar av efter redan 15 minuter ungefär även om man har helkropssele.

PS: Ni har väl hört om han som band linan i bilen och frun gick ut och åkte iväg.. Otäckt.
 
Redigerat:
Låter vanskligt att inte ha något stadigare än lite tyngder på en stege, det skulle jag inte göra! Tänk på att det kan bli slack i linan och när rycket från fallet kommer så blir det kraftigt även med den "fjädrande" delen.

Om du har ett långt och bra rep så kan du dra det genom ett fönster och ut genom ett annat, knyta fast det i huset så att säga. Eller om du har en riktigt kraftig stege kan du lägga den på insidan av ett fönster och binda repet i stegen, men det känns också lite sådär, (men kanske som backup).

Eftersom det känns som att det kommer att bli någon speciallösning så måste jag verkligen råda er att dra ett rep som backup ifall att den primära lösningen skulle skita sig, knyt tillexempel ett rep från karbinhaken till radiatorn. tänk på eventuell slack på linan, det behöver inte vara mycket slack för att du ska ramla 2 meter och då kanske du slår i något...

ta det lugnt!
 
Tror det blir att fästa runt en fönsterkarm alltså mellan fönster samt dörren bredvid. Har fixat en extra båtlina med så blir det åka av om det inte blir regn.
 
knoster skrev:
Eller så köper man ett livline fäste för 216:-

[länk]
Jag tror jag har ca 30 grader dock. De där stegfästena på bilden. Ligger de bara under pannan eller är de skruvade i taket med tro?
 
Dom skruvas i taket
 
Men det kanske är lika bra att ha ett nockräcke sittandes för framtida bruk också.
 
Jag vet inte om följande är att rekommendera. När jag lade ett nytt Plannjatak på 38 graders lutning så använde jag en kort trästege, som jag lade på taket, stegen lindad med skumgummi för att skydda plåten. En ankarlina knöts vid översta stegpinnan och den andra änden fästes i en tall ca 15 m från huset. Det fungerade, man bör tänka på att linan töjer sig och vara 100 %-igt säker på att stegpinnen sitter fast ordentligt. Det förutsätter även att det finns en tall på lämpligt avstånd
 
  • Gilla
cannon_bd
  • Laddar…
Amatörbyggaren skrev:
Jag vet inte om följande är att rekommendera. När jag lade ett nytt Plannjatak på 38 graders lutning så använde jag en kort trästege, som jag lade på taket, stegen lindad med skumgummi för att skydda plåten. En ankarlina knöts vid översta stegpinnan och den andra änden fästes i en tall ca 15 m från huset. Det fungerade, man bör tänka på att linan töjer sig och vara 100 %-igt säker på att stegpinnen sitter fast ordentligt. Det förutsätter även att det finns en tall på lämpligt avstånd
Att göra ett ankare som stärker upp ett annat är en vanlig lösning för klättrare och räddningspersonal, så din idé låter inte alls dum. Repet mellan, i det här fallet, din övre stegpinne och tallen måste vara spänt redan när du bygger upp systemet. Men rätt uppbyggt så tas då en stor del av krafterna upp av tallen.

Sedan, det arbetsblock som TS visar på bild tillåter inga fall på 1 m. Linan (vajern) är fjäderbelastad och ska därmed hållas sträckt av sig själv hela tiden. Rätt använt då ska du inte falla någon sträcka alls. Krafterna blir således betydligt mindre också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.