Undrar om någon känner till ev regler för hur rörelsedetektorer får sättas upp och användas på privat fastighet. I mitt fall är det en rörelsedetektor med halogenlampa, 150W, som sitter i närheten av vår entre för att lysa upp ett mörkt parti mellan garage och huvudbyggnad. Saken är att längs med garaget löper ett officilasservitut, väg, in till grannen bakom. Vägen används mest av grannen men i viss mån även av oss som alternativ infart och alltid för att gå bort till soptunnan. Detektorn i ljuskällan känner av när man går på vägen och slår då således på ljuset. En del av ljusskenet, ca 10% spiller dessutom ut över vägen som direktverkande sken. Vi och grannen bakom har varit i konflikt i flera år. Jag betraktar henne som rättshaverist vilket indirekt bekräftats av polisen. Hon vill aldrig samtala om de saker hon klagar på eller anklagar mig för, Istället kommer en strid ström av snurriga brev + det att hon gör polisanmälan för rena struntsaker. Dessa leder aldrig någonstans men det är givetvis en jobbig situation. Problemet ligger mycket i att grannen dikterar regler för sin omgivning som hon själv hittar på utan grund samtidigt som hon själv tar sig friheter som strider mot ett tydligt regelverk. Till exempel låter hon sina gäster parkera på servitutet trots att det bara tillåter in och utfart. Hon klipper i våra buskar om hon tycker de är för nära hennes tomtgräns utan att meddela oss. Snitten ligger 0,5 m in på vår tomt. Ni förstår kanske. Nu hävdar hon att rörelsedetektorn är integritetskränkande för henne och hennes gäster. Hon har tidigare dikterat att vi måste sätta den på timer och tillåtas vara aktiv endast mellan 22.00 -06.00. Vi har struntat i detta. Nu hotar hon med polisanmälan för ofredande. Man skulle ju kunna tycka att hon borde uppskatta att få lite ljus på den annars helt mörka vägen, men inte. Dessutom har det varit flertalet inbrott i kvarteret varför ljuset har en viss säkerhets / trygghetsbetydelse.

Så vad gäller, har jag rätt att ha rörelsedetektor som utlöses då man passerar på servitutet? Eller kan det anses som inskränkning i grannens nyttjanderätt? I övrigt så har flera fastigheter samma typ av ljuskälla, men mångdubbelt starkare, som utlöses då man passerar på gatan utanför (allmän väg).

Jag vill undvika polisanmälan men samtidigt inte ge efter på våran belysning bara för att grannen är paranoid och hittar på egna regler. Det är ju inte precis så att hon ber oss snällt utan istället sätter hon upp villkor och hotar med polisanmälan om vi inte följer hennes diktat. Puhhh... Ja vi tänker flytta snarast ett lika bra eller bättre boende dyker upp. Läser hemnet varje dag.
 
Att enörelsedetektor skulle kränka är ju bara befängt, det är bara bild och ljud som styrs enligt lag. Däremot kan hon ha åsikter om belysningen, om den nu stör eller bländar. Hur det funkar juridiskt vet jag inte men jag har svårt att tänka mig att ni har en strålkastare rakt in i hennes sovrum eller liknande. Låt henne göra en polisanmälan, uppmuntra henne till det så att hon sen får svart på vitt att hon har fel. passa då även på att göra en motanmälan gällande parkering på vägen.
 
Glufsglufs skrev:
uppmuntra henne till det
Slösa inte bort mina skattepengar tack! q(;^;)p
 
Nyfniken skrev:
Slösa inte bort mina skattepengar tack! q(;^;)p
Klockrend^_^b
 
Nä, det är mina.
 
Exakt ! Grannens helt obefogade polisanmälningar kostar skattepengar och bara det retar mig. Det har också kostat mig personligen både tid och pengar då jag fått ägna flera timmar hos polisen. Det retar mig ännu mer. Men det är nog det hon vill, retas och djävlas alltså. Är det inte straffbart att göra obefogade polisanmälningar?
Ett försök av mig för fyra år sedan att närma mig grannen i ett lugnt samtal, då jag stod 1/2 meter ned i en grop jag grävde för att plantera en rodedendron, resulterade i en polisanmälan om ofredande. Enligt anmälan hade jag ett hotfullt kroppsspråk.... Sedan dess har jag varken talat till henne eller besvarat hennes brev. Det retar henne uppenbarligen varför hon nu hugger efter varje halmstrå för att hålla samhällsmaskineriet varmt. Puhh.
 
Jaha, du menar så, jag fattde som att hon bara hotade med anmälningar men hon gör dom också.
 
Staffans2000
Använd din rörelsevakt, och ignorera grannen.
Så länge du låter grannen påverka dig med sitt bjäbbande, har hon makt över dig!!
Behandla henne som luft, ignorera henne fullständigt. Först då kan du börja leva ditt liv på riktigt och kanske till och med skippa gloendet i "hemnet" och istället göra mågot roligt.
Vissa människor är inte värda ens uppmärksamhet. Du bestämmer! Inte dom!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.