Annikaberka skrev:
Hej, ny på tråden - hur har det gått? Fått någon respons ännu?
Kul att det fortfarande tillkommer nya läsare!
Det som hänt sedan Alo fick brevet är att han varit i kontakt med min advokat på telefon och bestämt att han ska inkomma med en skriftlig utsaga av sin version av vad som har hänt (vet inte vad som skulle kunna skilja jämfört med min utsaga). Föga oväntat har det fortfarande inte kommit in något och min tanke är att vänta till den 27'e maj (det har då gått exakt en månad sedan vi skickade kravet till honom) och sedan kontakta advokaten för att bestämma hur vi går vidare. Alo har då fått mer än tillräckliga möjligheter att säga sitt, men jag tror att han tänker förhala in i det längsta och skulle bli ganska förvånad om han bryr sig om att skicka in något i det här skedet.

Har provat att fixa bild på kontraktet som efterfrågats, men det blir inte läsbart, tyvärr.

Jag återkommer såfort jag pratat med advokaten efter den 27'e.
 
Uppdateringsdags!
Alo har nu bemött kravet, efter efter en månad. Följande har inkommit till min jurist:


Hej!
Jag har fått krav från dig som jag inte förstår.
Skadestånd för att vi rev ut det gammla som helt saknade fuktskydd sen la
vi helt nytt golv med fuktskydd, sedan såg vi också att väggarna inte hade
nått fuktskydd då fick vi av Peter en vecka att byta även väggarna men då
var vi tvugna att bryta upp och byta golvet ytterligare en gång för att
fuktskyddet skulle vara 100%. Pga den stressen som vi fick jobba under
uppståd vissa fel.
När vi tog bort det gamla golvet såg vi att mögligt vatten stod mellan
klickers och en gammal plastmatta som låg kvar sen tidigare.
Jag sa till Peter att badrummet är hundra gånger bättre nu än före
renoveringen.
Jag har erbjudet Peter att betala tillbaka pengarna som jag fått men inte
fått nått svar inom rimlig tid.
Vi pratade tillsammans med besikningsmannen som också jobbade med att lösa
dylika tvister.
Han sa att lösningen var att jag skulle betala tillbaka pengar som jag
fått av Peter.
Peter ville också att jag skulle betala ersättning för föregående
besiktningsman som jag ansåg inte kunnde sitt jobb.
Han utförde jobbet med en golfboll för att kontrollera fallet, och en
fuktmätare.
En golfboll säger inte hur många grader ett golv lutar.
Och en fuktmätare i ett badrum som alltid är fuktigt är helt fel.
Därför ville jag inte betala den klåparen.
Alo


Intressant. Jag tycker mig skönja en viss logisk lapsus på sina ställen;

- Det fanns inget fuktskydd (jag antar att det ska tolkas som tätskikt) i det gamla badrummet, men man rev ändå ut plastmatta samt väggar med våtrumsfärg? Jag vet inte det gamla badrummets exakta ålder, men det var minst tio år och det måste ju ses som ett mirakel att golvet klarat sig utan fuktskador fram till "renoveringen" om där inte fanns något tätskikt alls? Nej, det där snacket håller inte.

- Vi fick en vecka [...] Fuktskyddet skulle vara 100% [...] P g a stressen uppstod vissa fel. Både tiden och priset diskuterade vi gemensamt innan vi båda skrev på (det förnyade-) kontraktet och jag väntar mig naturligtvis att tätskiktet är 100%, vad annars? Om man har erfarenhet av att bygga badrum så vet man rimligen hur lång tid som krävs och åtar sig inte att göra jobb som man sen inte klarar av att slutföra på ett korrekt sätt, tänker jag.

- "Jag sa till Peter att badrummet är hundra gånger bättre nu än före
renoveringen."

Båda besiktningsmännen var av en annan åsikt och jag litar mer på dem. Trovärdigheten är minst sagt körd i botten.

- "Jag har erbjudet Peter att betala tillbaka pengarna som jag fått men inte
fått nått svar inom rimlig tid."

Alo mailade mig sitt förslag fredag den 5'e mars. Jag svarade att jag inte accepterade hans förslag söndag 7'e mars. Jag vill nog påstå att det där påståendet är ren lögn, såvida man inte menar att två dagar inte är rimlig tid.

- "En golfboll säger inte hur många grader ett golv lutar."
Nej, men den kan avslöja om golvet lutar åt fel håll, när bollen inte rullar mot golvbrunnen.

- "Därför ville jag inte betala den klåparen."
Nej ibland kan det kännas så, man råkar ut för en klåpare som gör ett dåligt jobb och då vill man förstås inte betala för det. Jag vet hur det är. Så var dock inte fallet med besiktningsmannen.

...för att bara nämna ett par av de saker jag är tveksam till i Alos mail.
Jag ska prata med juristen i början av nästa vecka och då diskutera hur vi går vidare.

Till Alo, personligen: Eftersom du med största sannolikhet följer den här tråden, i fortsättningen kan du göra det mycket enklare för både dig själv och alla andra om du
1; Slutar dra ut på allting i det längsta, se till att försöka komma framåt istället.
2: Håller dig till en saklig och korrekt beskrivning av vad som har hänt.
 
Ad acta
HerrPeter skrev:
Uppdateringsdags!
Alo har nu bemött kravet, efter efter en månad. Följande har inkommit till min jurist:


Hej!
Jag har fått krav från dig som jag inte förstår.
Skadestånd för att vi rev ut det gammla som helt saknade fuktskydd sen la
vi helt nytt golv med fuktskydd, sedan såg vi också att väggarna inte hade
nått fuktskydd då fick vi av Peter en vecka att byta även väggarna men då
var vi tvugna att bryta upp och byta golvet ytterligare en gång för att
fuktskyddet skulle vara 100%. Pga den stressen som vi fick jobba under
uppståd vissa fel.
När vi tog bort det gamla golvet såg vi att mögligt vatten stod mellan
klickers och en gammal plastmatta som låg kvar sen tidigare.
Jag sa till Peter att badrummet är hundra gånger bättre nu än före
renoveringen.
Jag har erbjudet Peter att betala tillbaka pengarna som jag fått men inte
fått nått svar inom rimlig tid.
Vi pratade tillsammans med besikningsmannen som också jobbade med att lösa
dylika tvister.
Han sa att lösningen var att jag skulle betala tillbaka pengar som jag
fått av Peter.
Peter ville också att jag skulle betala ersättning för föregående
besiktningsman som jag ansåg inte kunnde sitt jobb.
Han utförde jobbet med en golfboll för att kontrollera fallet, och en
fuktmätare.
En golfboll säger inte hur många grader ett golv lutar.
Och en fuktmätare i ett badrum som alltid är fuktigt är helt fel.
Därför ville jag inte betala den klåparen.
Alo


Intressant. Jag tycker mig skönja en viss logisk lapsus på sina ställen;

- Det fanns inget fuktskydd (jag antar att det ska tolkas som tätskikt) i det gamla badrummet, men man rev ändå ut plastmatta samt väggar med våtrumsfärg? Jag vet inte det gamla badrummets exakta ålder, men det var minst tio år och det måste ju ses som ett mirakel att golvet klarat sig utan fuktskador fram till "renoveringen" om där inte fanns något tätskikt alls? Nej, det där snacket håller inte.

- Vi fick en vecka [...] Fuktskyddet skulle vara 100% [...] P g a stressen uppstod vissa fel. Både tiden och priset diskuterade vi gemensamt innan vi båda skrev på (det förnyade-) kontraktet och jag väntar mig naturligtvis att tätskiktet är 100%, vad annars? Om man har erfarenhet av att bygga badrum så vet man rimligen hur lång tid som krävs och åtar sig inte att göra jobb som man sen inte klarar av att slutföra på ett korrekt sätt, tänker jag.

- "Jag sa till Peter att badrummet är hundra gånger bättre nu än före
renoveringen."

Båda besiktningsmännen var av en annan åsikt och jag litar mer på dem. Trovärdigheten är minst sagt körd i botten.

- "Jag har erbjudet Peter att betala tillbaka pengarna som jag fått men inte
fått nått svar inom rimlig tid."

Alo mailade mig sitt förslag fredag den 5'e mars. Jag svarade att jag inte accepterade hans förslag söndag 7'e mars. Jag vill nog påstå att det där påståendet är ren lögn, såvida man inte menar att två dagar inte är rimlig tid.

- "En golfboll säger inte hur många grader ett golv lutar."
Nej, men den kan avslöja om golvet lutar åt fel håll, när bollen inte rullar mot golvbrunnen.

- "Därför ville jag inte betala den klåparen."
Nej ibland kan det kännas så, man råkar ut för en klåpare som gör ett dåligt jobb och då vill man förstås inte betala för det. Jag vet hur det är. Så var dock inte fallet med besiktningsmannen.

...för att bara nämna ett par av de saker jag är tveksam till i Alos mail.
Jag ska prata med juristen i början av nästa vecka och då diskutera hur vi går vidare.

Till Alo, personligen: Eftersom du med största sannolikhet följer den här tråden, i fortsättningen kan du göra det mycket enklare för både dig själv och alla andra om du
1; Slutar dra ut på allting i det längsta, se till att försöka komma framåt istället.
2: Håller dig till en saklig och korrekt beskrivning av vad som har hänt.
Eftersom du kan lämna ut hans mail borde du väl även kunna skriva av kontraktet och lägga ut det om du nu inte kan scanna det eller fota det då det blir oläsligt.
 
Wow, har just läst hela tråden, det tog ett tag. Hoppas du, HerrPeter, får tillbaka alla pengar, du har stretat på heroiskt och på ett mycket sakligt och professionellt sätt. Något man tyvärr inte kan säga om Alo.
 
Finns det något skriftligt kontrakt?
 
gryden skrev:
Wow, har just läst hela tråden, det tog ett tag. Hoppas du, HerrPeter, får tillbaka alla pengar, du har stretat på heroiskt och på ett mycket sakligt och professionellt sätt. Något man tyvärr inte kan säga om Alo.
Tack för uppmuntran!

Det senaste som hänt är att jag pratat med min jurist som nu ska skriva ihop en stämningsansökan att skicka till tinget, detta ska förhoppningsvis ske under kommande vecka och sen får man vänta på att rättvisans kvarnar ska börja mala.



Ad acta skrev:
Eftersom du kan lämna ut hans mail borde du väl även kunna skriva av kontraktet och lägga ut det om du nu inte kan scanna det eller fota det då det blir oläsligt.
JPL skrev:
Finns det något skriftligt kontrakt?
Japp, nu har jag införskaffat en scanner, så här kommer kontraktet! Värt att påpeka är att Hantverkarformuläret 09 även innehåller en sida som förklarar gällande regler, den sidan är dock inte med här.
Enjoy!
 
  • Kontrakt2, del1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrakt2, del2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ad acta
Märkligt ärende.
Jag skyddar absolut inga fuskbyggare, men såvitt jag förstår har du betalt ca 18000:- för jobbet och kräver 80000:- tillbaka.

Hur kan det komma sig?
 
Håller med Ad acta att det är märkligt. Ni har ju till och med under övrigt kommit överens om att arbetet ska utföras fackmässigt och ändå så krånglar entreprenören trots besiktningsutlåtande.

Jag gissar att summan ni kräver är för att återställa badrummet till det skick som det var innan entreprenören började sina härjningar + eventuellt skadestånd för eländet ni drabbats pga de problem ni haft, och jag antar att ni diskuterat kravet med er jurist som ansett att det är en lämplig summa.

Utan att mer än sett/hört din beskrivning och dessutom nu sett avtalet så känns det som att ni inte är helt fel ute med era krav på entreprenören. Hoppas att allt löser sig och att ni hittar en seriös hantverkare som kan färdigställa ert badrum tillslut.
 
mr_bygg skrev:
Jag gissar att summan ni kräver är för att återställa badrummet till det skick som det var innan entreprenören började sina härjningar + eventuellt skadestånd för eländet ni drabbats pga de problem ni haft, och jag antar att ni diskuterat kravet med er jurist som ansett att det är en lämplig summa.
Precis så. Man kan dock inte kräva något för 'sveda och värk', utan bara för sådan ekonomisk skada som kan påvisas. Summan inkluderar alltså det jag betalt för arbetet, material som jag köpt separat, kostnad för besiktningsman, kostnad för återställande till ursprungligt skick, kostnader för mitt juridiska ombud, et c. Helt onödiga pengar till stor del, om det bara blivit rätt gjort från början, men såhär ett halvår efter att det skulle varit klart så är det dessvärre här vi befinner oss.
 
Kort uppdatering: Jag har tagit emot stämningsansökan för genomläsning, från min advokat.
I stort sett löper allt på som väntat, inga direkta nyheter i dokumentet. Kommer ev att lägga upp det här senare, om intresse finns. Inom ett par dagar borde det finnas hos Tingsrätten.
Tydligen så mal rättvisans kvarnar extra långsamt över sommaren och man prioriterar av förklarliga skäl då sådant som vårdnadstvister, skilsmässor, et c, så uppdateringsfrekvensen gällande det rättsliga förfarandet lär bli ganska låg ett tag framöver. Hoppas ändå på så många nya, kloka inlägg som möjligt om ni har en stund över efter ert dränerande, verandasnickrande, barnrumstapetserande och vad ni nu kan tänkas hitta på under sommaren!

Noterar också att tråden nu nått över 30000 läsningar och jag passar på att tacka alla er som hjälper till med synpunkter och pepp! Tack, tack!
 
Din uthållighet imponerar! Skönt att nån orkar jaga fuskarna så stå på dej!
 
Har läst denna ända från start och håller verkligen tummarna!
 
Bra jobbat! Stå på dig!
 
Detta var spännande och lite lätt deprimerande läsning. Hoppas allt löser sig.
 
hur går det för dig? hänt något sedan sist?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.