Hej!

Jag undrar om det är någon som kan svara på hur länge man bör vänta innan man börjar resa stommen efter gjutning. Jag kommer ha platta på mark och bygga ett lösvirkeshus. Min gjutare säger att det räcker med ett par dagar innan man kan dra igång. Verkar det rimligt??

Tacksam för svar...
 
B
14 dagar kan du vänta iallafall. men ska ju inte bygga tät direkt. och tegel ska du inte lägga på. inga stora tyngder
 
Är det hyffsat varmt så kan man börja bara några dagar efter gjutning.
Ska du lösvirkesbygga en stomme så tar det ju lite tid innan det blir nån vikt från den också
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
B
hmm. brinnandet kan ta längre tid då det är varmt. man måste va noga med vattning då!!
satsa på 14 dagar.
 
D&A skrev:
Hej!

Jag undrar om det är någon som kan svara på hur länge man bör vänta innan man börjar resa stommen efter gjutning. Jag kommer ha platta på mark och bygga ett lösvirkeshus. Min gjutare säger att det räcker med ett par dagar innan man kan dra igång. Verkar det rimligt??

Tacksam för svar...
Det går inte att svara på utan att veta vad man gjuter med för betong....inom betongindustrin har vi ofta bara några dagar på oss från det att t.ex. en pelare gjuts tills dess den monteras och en 30 ton tung balk läggs ovanpå, och det är inga problem. VI har monterat element som fortfarande varit varma när de monteras.

28 dygn är den tid det tar för en betong att uppnå "full hållfasthet".
 
Mikael_L
Så fort du inte längre behöva täcka eller vattna kan du börja resa stommen till ett lösvirkeshus.
Utan att ha riktigt jättebra koll, men en 80-90% av hållfastheten har väl uppnåtts på en eller 2 dagar.

Glöm dock inte att du måste vara noga med att hålla isär betongen och trät med syllisolering av något slag överallt där trä står på betongytan, då den fortfarande har 100% rH.
(Men man ska givetvis fuktisolera mellan även om plattan skulle vara tillräckligt torr.)

Sen får du fuktmäta betongen innan du lägger på golv och så. rH måste ner till minst 85% rH innan du lägger på något som helst golvmaterial eller fuktspärrar badrum t.ex.
Idealt ska betongen torka ur till 75% rH, för då är all risk för mögel osv borta. Men det gör man sällan för det tar så förbålt lång tid.
Så i praktiken läggs ofta golv på ej riskfri betong i fuktsynpunkt, men med någon fuktspärr under.

Vid en riktig fuktmätning måste man borra ett provhål så man får veta hur fuktigt det är i mitten av betongkakan. Vill minnas att man borrar minst 1/3 tjockleken, men jag kan minnas fel.
Ytan kan vara jättetorr, typ 60% rH eller nåt sådant, medan i mitten är det fortfarande 90%. Stänger man till ytan vid detta tillfälle utjämnas fukten delvis och rH i ytan stiger dramatiskt.

Glöm inte heller att fuktmäta virke i väggarna innan ni plastar in dom och bygger igen dom, iaf om ni är det minsta osäker. Var virket brädgårdstorrt innan och garanterat inte fått något vatten på sig så kan man lugnt bygga igen väggar utan att kolla fukthalt.
 
Ja det var många bud här!

Lita på Mikale_L! För att resa stomme behövs inte mer än ett par dagar.
 
B
inom yrket skulle jag bara vänta någon dag. då menar jag platsbyggt hus.
annars skulle jag gjort grunden så tidigt som möjligt. låtit den brinna så länge som möjligt. På grund av att jag tycker ej om bultade(bultpistol) stommar. känns bättre med annan infästning. mer kontroll på vad sker med typ plugg
 
Jag hade tänkt att fästa syllen (lösvirkesbygge) med expanderbult (M8). Hur länge bör man vänta efter gjutning innan man kan borra och fästa expanderbult med full (tillräcklig) hållfasthet? Vill undvika att bulten snurrar i hålet utan att fästa.
 
B
två veckor om du vill va säker. men går efter en vecka. och efter en helg. allt beroende på betongsort.
tycker du inte ska ta expander bult. ta betongplugg/spik bara. enklare också. eller vill du kunna lossa på syllen?
 
Tack för svaret. Då väntar jag nog några dagar till. Betongen är 28/35 S4 16. Eftersom jag redan har ett gäng expanderbult blir det enklast så (och jag antar att det sitter bättre).
 
B
oki doki. tycker själv att exp. bult lossnar lätt. men använded det du har
 
Mikael_L
  • Clip0001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
B
mikael_l
allt går att räkna på teoretiskt men stämmer inte alltid i verkligheten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.