Du och plankan är båda välkomna! d^_^b
 
mycke_nu skrev:
Funderar på vad man gör med massvis med grön FK.. typ hundra meter.
Skala den och spänn upp den på ömse sidor om taknocken, så har du fått ett anti-moss skydd för takpannorna.

Pen
 
Pen:

Det där fungerar inte....... Hemma hos mig växer mossan lika bra oavsett om det finns koppartråd eller inte spänd över taket. Har haft tråd på taket mer än 4 år men den åker bort snart då det inte syns någon skillnad mellan takdelar med resp. utan tråd.
 
Samma erfarenhet här. ;-(
 
Är tunn FK verkligen lämplig som jordtag? Kommer inte den att oxidera bort relativt fort?
 
Cu- ledare på taknock fungerade mot mossa när jag provade... iofs inte FK, utan 6mm2 gammal blanktråd (f.d. luftledning)..

Mossan lossnade efter ett år utan problem mha piassavakvasten...(betongpannor).

Det måste dock antagligen regna en del innan Cu-jonerna dödar mossan, men det gjorde det hos oss förra sommaren..med besked..
 
mycke_nu skrev:
Funderar på vad man gör med massvis med grön FK.. typ hundra meter.
:rolleyes:

Känns som att vi river denna mängd varje kvart ;)
 
Appropå Cu-nocktråd som mossmedel: Troligtvis funkar det bättre när kopparn har börjat bli gammal och "ärgig"..
 
prototypen skrev:
Jag har också en massa grönt.... och gult och gulgrönt i rören men det får vara kvar. Svart som fas, tänk så omodernt. Och brunt som tändtråd, nästan farligt.
Turligt så är nollan blå och skyddsjord gul/grön.
Jag plockade isär en nätdel till en skitstor Alfaskop datorpryl nyss. På ett ställe fanns tre kablar, gulgrön, gul och grön, för skyddsjord, fas och nolla. Smidigt, ingen som helst risk att göra fel... :D (nästan så att jag skulle slängt in en bild i "värsta kopplingen"-tråden).

Det värsta var att jag var nära att kortsluta alla tre och provköra... de tre hade matat en switchad 5V-nätdel som monterats ur, och kvar fanns linjärreglerad nätdel för +/-12V och nån suspekt 9V-spänning, som jag tänkte provköra och trodde ett ögonblick att det var tre gulgröna jordledningar... :O
 
Appropå Cu-nockkabel:

Det är kanske lämpligt att koppla ihop sådan med åskledaren.

Om man inte har åskledare, är det då en dum idé att ha en såndär Cu-kabel?
 
Inte värre än att en del envisas med att ha takplåt på taket.

Protte
 
yxis skrev:
Jag plockade isär en nätdel till en skitstor Alfaskop datorpryl nyss.
Alfaskop har jag inte sett sedan 1977, om dom var antika redan då..:)
 
prototypen skrev:
Inte värre än att en del envisas med att ha takplåt på taket.

Protte
Sant!

Frågan är dock om det blir en försämring (och kanske mest hur stor) av att slänga på en såndär koppartråd på ett trähus med tegeltak? Huset har redan antennmast av metall både på skorten på mitten och på ena gaveln...


mycke_nu skrev:
Alfaskop har jag inte sett sedan 1977, om dom var antika redan då..:)
Hehe, jag sparade nätagget ur prylar som gick till skrotning i början av 90-talet :)
 
roli skrev:
Pen:

Det där fungerar inte....... Hemma hos mig växer mossan lika bra oavsett om det finns koppartråd eller inte spänd över taket. Har haft tråd på taket mer än 4 år men den åker bort snart då det inte syns någon skillnad mellan takdelar med resp. utan tråd.
Intressant. Verkar som om det finns olika erfarenheter. Själv har jag faktiskt inte provat även om jag tänkt göra det många gånger. Däremot saknas det mossa helt nedanför skorstenen och takgenomföringarna där beslagen är av kopparplåt. Så att koppar har effekt tvivlar jag inte på. Men det kanske behövs en viss verksam yta alternativt att den börjat erga som någon förslår. Kanske RK är bättre (större yta).

Pen
 
J
roli skrev:
Pen:

Det där fungerar inte....... Hemma hos mig växer mossan lika bra oavsett om det finns koppartråd eller inte spänd över taket. Har haft tråd på taket mer än 4 år men den åker bort snart då det inte syns någon skillnad mellan takdelar med resp. utan tråd.
Fungerar fint hos mig.

Pen skrev:
Intressant. Verkar som om det finns olika erfarenheter. Själv har jag faktiskt inte provat även om jag tänkt göra det många gånger. Däremot saknas det mossa helt nedanför skorstenen och takgenomföringarna där beslagen är av kopparplåt. Så att koppar har effekt tvivlar jag inte på. Men det kanske behövs en viss verksam yta alternativt att den börjat erga som någon förslår. Kanske RK är bättre (större yta).

Pen
Det kan du nästan se på alla tak med metallskorstenar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.