Hejsan.
Då jag inte är så hemma på detta och har redan haft en reperatör hemma som inte gjorde sitt jobb men kosta 2000kr tänkte jag se om någon kan hjälpa mig och kanske förklara hur det ska vara. Bifogar en bild på min panna.

Mitt problem är att min panntemperatur värms upp för högt och pannan löser ut och man måste då sätta på den innan man får värme igen. Som ni ser på bilden så finns det två termostat, ett till värmvatten och en till radiatorerna. Ratten till vänster styr värmen på radiatornerna och ratten till höger skall vad jag tror styra bara varmvattnet vilket den inte gör. Den värmer båda klockorna vilket gör att om jag har en panntemperatur på 70 grader när jag går in och duschar så går varmvattnet ner och den börjar värma men båda klockorna. Då går panntemperaturen upp över 110 grader och löser ut. Nu har jag satt den på sommarläge vilket förvärrar problemet för då cirkulerar pannan inte ut vattnet till elementen så panntemperaturen sticker upp över 100 väldigt snabbt.
Någon som vet eller kan förklara hur min panna skall jobba, något måste vara fel?

Pannan heter Riello Typ:Ts3 ochh är från 1996.

Tacksam för svar.

Mvh Tobias
 
  • DSC00425.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag tycker det verkar vara termostaten som är trasig
fast jag har inga kunskaper om gaspannor
 
H
Du har ett fel på någon av temp.givarna. En gaspanna fungerar på samma sätt som en ved eller olje pannan. Brännaren värmer ett rör med vatten som sedan cirkuleras ut till vattentanken och värme då upp detta vattnet till inställd temperatur. I den stora tanken cirkulerar sedan radiatorvattnet som värms av det uppvärmda vattnet. Det varma tappvattning värms med genom sin motsvarande slinga. På min gaspanna så finns det bara en inställning och det är panntemperaturen. Den inställningen som du har för tappvattnet skulle jag tro är max temp på utgående vatten. Om detta är lägre än panntempen så blandas detta med kaltvatten i en shunt. Det vatten som ska värma dina element shuntas på motsvarande sätt ut då shunten öppnas på signla från termostatet i rummet, eller motsvarande. Kolla även så dina tryck ser bra ut samt att pannan är fylld med vatten. Kolla även den interna cirkulationspumpen så att denna snurrar. Sammanfattningsvis. Fel på givare eller cirk.pump
 
Stort tack för ditt svar!! Kan du genom min vidare beskrivning nu säga vikten givare du tror är sönder? Cirk. Pumpen fungerar.

Jag har nu satt pannan på sommarläget vilket gör att vänster ratt ( radiatorerna ) blir inaktiv. Det är alltså givaren till tappvattnet allt styrs med men den värmer ju fortfarande klockan till vänster( panntempen)

jag fattar det som att klockan till höger är värdet för vattnet i kranen/duschen och vänster är till radiatorerna. Radiator ratten sätter inte igång att bränna om jag tar slut på vattnet utan jag måste ha höger ratt igång också för att den ska slå till att börja bränna så jag får varmvatten igen. Men nu är ju radiator ratten inaktiv och tappvattnet värmer upp varmvattnet till 65 grader och samtidigt pannan till 110 grader.
Blev lite rörigt detta men hoppas du förstår vad jag menar?

Mvh
Tobbe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.