Bor i ett egnahemshus från 39 med ett plan och källare. Plannerar nu att sätta in ett akvarium på ca 600liter (totalvikt när allt är klar blir nog inte långt ifrån ett ton), men vet ej säkert om golvet tål den belastningen. Har idag ett kar om 400liter som iofs fungerar, men eftersom jag inte vet om golvet tål ens det akvariet, så är jag alltid lite nervös.

Jag vet inte hur bjälklaget ser ut, men är det någon som vet om mitt golv borde klara denna belastning eller om jag bör förstärka (något jag inte alls har lust med).

/Martin
 
Har Du det står på
ett bord med fyra ben?
Skulle ju kunna ha ben och
sen nån typ av med mot golvet
så det tar upp tyngden över lite större yta.

Mvh Putte
 
ByggPutte skrev:
Har Du det står på
ett bord med fyra ben?
Skulle ju kunna ha ben och
sen nån typ av med mot golvet
så det tar upp tyngden över lite större yta.

Mvh Putte
Det jag har idag står på 8 fötter. Skaffar jag större lägger jag nog en skiva under så att vikten fördelas över större delen av ytan. Detta sker säkert iofs till stor del ändå genom parkett osv, men ...

Är mest orolig över att totalbelastningen blir för stor. Om man bortser från att golvet fördelar lasten så kan det ju i värsta fall hamna över endast två bjälkar (om man antar att jag har cc 600 eller liknande). Jag vet inte vad dessa skall klara, men det verkar mycket. Lägg till att det kan stå några personer längre ut på golvet också ...
 
Vi va inne och byggde i ett
funkis hus av äldre modell.
Och det hade ett gung som inte
va av denna värld.

Gungar ditt?

Mvh Putte
 
ByggPutte skrev:
Vi va inne och byggde i ett
funkis hus av äldre modell.
Och det hade ett gung som inte
va av denna värld.

Gungar ditt?

Mvh Putte
Definera gungar :)

Inte så att jag reagerar på det. Men jag kan ju tex hoppa (eller åtminstone flexa på benen) framför mitt akvraium och se vattnet röra sig.
 
Det va ett riktigt gung i golvet.
Man hoppade till lite och kände ett
bra gung i hela golvet.

Mvh Putte

 
Frågan är om du inte kan fördela vikten inte bara över reglerna på golvet men även till väggen. Om du nu har nån vägg bakom där du har tänkt att placera akvariet? Om du på nåt sätt kan förankra akvariebordet till vägg och golv så kan det tänkas att väggen tar upp en del av belastningen.

Vore jag dig skulle jag kolla om inte nån i släkt eller bekantskapskräts är byggnadsingenjör eller har läst hållfasthetslära på typ högskolan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.