Vi har precis flyttat in i ett för oss nytt hus och funderar på det här med tevelösningar. De förra ägarna hade ett dyrt abonemang hos canal digital som de erbjöd oss att ta över, men som vi tackade nej till. Däremot sitter parabolen kvar. Vi har ingen önskan om en massa kanaler utan nöjer oss med 1, 2 och 4:an. Kan vi använda parabolen till att ta in dessa kanaler, om vi skaffar någon form av box? Eller måste vi montera en vanlig antenn och skaffa digitalbox. Eller hur gör andra som vi som inte vill lägga en massa pengar på dyra kanalpaket med en massa kanaler?
 
Om allt sitter kvar och den är riktad för Canal Digital behövs bara en box för det systemet och ett s k depositionskort (se http://www.canaldigital.se/Utbud/Tillaggstjanster/ ) för att få in SVT + TV4. Inget abonnemang behövs.

Ofta är det annars enklare att sätta upp en vanlig antenn och välja bland de digitalboxarna för marksänt (om man inte redan har en sådan inbyggd i TVn vilket de flesta nyare apparater har). Att ta in via Canal Digital kan dock funka bättre i områden med dålig mottagning och anses ofta ha den bästa bildkvaliteten.
 
tyvärr får man ju inte med Tv6 då. vilket man får ifall man kör via vanliga antennen..
 
Korrekt, många CD-boxar är väl s k Combo-boxar med både satellit och marksänt, vilket alltså innebär två antenner. Fast är man bara ute efter fria kanaler så känns det som en onödigt krånglig lösning, i så fall är det lika bra att köra allt marksänt tycker jag.
 
håller med, om man inte skall ha övriga kanaler så känns marksänt mest logiskt(då behöver du inget kort heller).
Om det inte är så att det är svårt att få fram marksänd kabel dit du skall ha t´vn.
I mitt fall kommer jag bara köra parabol, helt enkelt för att det är för struligt att dra dit vanliga antennen ;)
 
Felde skrev:
håller med, om man inte skall ha övriga kanaler så känns marksänt mest logiskt(då behöver du inget kort heller).
Om det inte är så att det är svårt att få fram marksänd kabel dit du skall ha t´vn.
I mitt fall kommer jag bara köra parabol, helt enkelt för att det är för struligt att dra dit vanliga antennen ;)
Sat och marksänt kan dela på samma kabel, så antingen använder du den redan dragna kabeln och kör vanlig antennsignal i den, eller också köper du en combiner och sätter uppe vud parabolen och kopplar in antennen i den och ett motsvarande splitteruttag nere vid TV:n.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.