Hej alla,

Har problem med en vattenpump som jag använder till mitt utevatten. Pumpen är nersänkt i en brunn utanför och jag har aldrig plockat upp den (fanns där när huset köptes).

När jag skulle köra den häromdagen så gick säkringen och efter att ha slått på och av säkringen några gånger så kom till slut inget vatten alls.

Vad kan egentligen paja på en sån här pump? Är det lika bra att fiska upp den ur brunnen med en gång och titta på den eller kan det vara något med trycktanken eller "strömbrytaren" (eller vad den nu kallas)?

Tacksam för all hjälp.

hydrofor.jpg

Så här ser tanken ut i vattenrummet. Sitter en tryckavlastare eller liknande på som heter Danfoss ps 7b. En bit utanför bild sitter även en strömbrytare med en röd och en grön knapp som det står BCP, därifrån går sladden ner i borrhålet.
 
Börja med att bryta strömmen och kolla att det är spänningslöst.
Koppla sedan ur sladden till pumpen och slå på strömmen igen. Går säkringen då ligger felet innan pumpen.
Kan vara en bra idé att försöka avgränsa var felet ligger. Det kan vara tryckströmbrytaren (Danfossburken på din hydropress).
 
Testade att koppla bort pump och då gick inte strömmen. Strömmen har tidigare inte gått direkt när man slagit på säkringen utan efter en stund. Ibland har det tagit en bra stund.

Jag skruvade loss tryckströmbrytaren, tog isär den och gjorde rent den ordentligt. Den innehöll riktigt mycket skit och hårda avlagringar. Körde sedan lite och det verkade fungera bättre. Strömmen gick endast en gång på en bra stund med full fräs på vattenslangen (ca en timme).

Jag testade att gå in i vattenrummet och lyssna om man kunde höra något speciellt när elen går och det enda jag kan säga är att vattnet pumpas ut som med pumptag (ej jämnt tryck) och för varje "pumptag" så knäpper det till ganska högt och lampan blinkar till.

Min teori är att när trycket ändras snabbt och det blinkar till lite för mycket så överbelastas helt enkelt säkringen.

Några mer förslag på lösningar?
 
Låter som du inte har någon luft i din hydropress alternativt trasig gummiblåsa

Pumpen skall inte slå på och av fort, det borde minst vara 15L tappning mellan på och avslag
 
Nu funkar skiten igen :).

Det var tryckströmbrytaren som hade gjort sitt. Efter mätningar så stod det klart att det var den. Byttes idag mot en sprillans ny.

Pumpade in lite mer luft i hydroforen med en cykelpump och nu funkar den utan att pumpa ut vatten också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.