Hej,

Har en källare där ytterväggarna var fuktskadade när vi flyttade in. Vi gjorde renoveringen för tre år sedan och jag knackade ner all lös puts. Sedan "somnade" projektet något pga barnafödande, men nu tänkte jag göra klart källaren. Det är ytor på 1-6kvm och djup på 3-50mm som behövs fyllas/lagas. Dräneringen har fungerat mycket bra och vi har inget fuktgenomslag, men eftersom det är ytterväggar så finns det ju naturligt alltid ett visst tryck av fukt på dom, och då undrar jag om gipsputs är så lämpligt? Kan någon ge mig tips på vad jag bör söka för lösning? Är det exempelvis Finjas Väggspackel 360 Vägg Rot som skulle fungera, eller bör jag gå på något annat? Jag söker det som är mest lättarbetad, så priset får vara sekundärt i detta fall. Jag har ingen erfarenhet att göra detta, men vill gärna lära mig så jag vill inte leja ut det.

Alla tips/tankar mottages tacksamt.

/F
 
Om väggarna är fuktiga så vill du att de ska kunna andas. Mina tankar går därför till antingen kalk- eller K/C (Kalk/Cement) putsbruk. Sen beror det väl också lite på vad du tänker göra med väggarna sedan. Måla dem? Sätta upp kakel? Täcka med en innervägg? (glöm inte ventilerad luftspalt i så fall).
 
Måla med kalkbaserad färg så att de andas. Inget organiskt mtrl öht skall finnas i närheten. Det är torrt och fint nu, men om 20 år när dräneringen går åt helvete då vill jag inte få problem (iofs bor jag nog inte där om 20 år, men man måste ju planera som om man skulle göra det).
 
som jag förstått så har du gen gamla putsen kvar på visa delar av din vägg. Då gäller det att reparera/putsa med samma sort eller "svagare". Ska du inte kakla så är kalkputs enklast att jobba med för en nybörjare, tror jag. Jag har bara putsat med kalkputs och tyckte om den - man kan arbeta utan stress att det storknar innan man är klar :). Det blir aldrig fel att reparera med kalkputs för den är svagast och spränger/förstör inte den gamla. Den har en begränsning att den kan inte bära kakel. Den har en stor fördel - lämnar fukten snabbt och väggar ser och känns torra ut trots moderat fuktvandring genom. Mycket lämplig i en källare som besväras av markfukt på väggytor närmast golvet :). Har testat själv och nöjd sen 5år tillbaka.

Börja med ett ställe som inte syns ( som övningsfält) och lägg på puts med en spackelspade eller skånska. Att kasta på som proffs gör är inte det lättaste och man blir bara irriterad att det mesta ligger på golvet :). Glöm inte att fukta väggen först av allt innan du putsar. Till slut blir du överraskad hur enkelt det var och hur fint det blev. 50 mm sikt får du lägga i 2-3 omgångar.

Enklast att du tar en putsbit till en bra byggbutik och får hjälp att välja reparationsmaterial.
Lycka till!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.