Har läst mängder med trådar nu men jag blir inte riktigt klok på hur RiR ska dras genom en vägg om man inte kan använda sig av de där vinklade väggenomföringsfixturerna. Röret som kommer bakom väggen kan inte göra en 90graders böj utan kommer vinkelrätt mot väggen, hur fixerar man det?

En annan grej är själva principen för RiR. Jag antar att det inte kan vara tätt mellan ytter- och innerrör i båda ändar? Vatten måste väl kunna rinna ut någonstans? Men blir själva övergången mellan rör och väggbrickan säkrad så att om kopplingläcker så hamnar vattnet i det yttre röret? Känns ju självklart men jag kan inte hitta någon info om det.
 
Det finns vill jag minnas, till Uponor Wirsbos system, en "gaffel" som används för att säkra röret vid regelgenomföring,
Vad den andra punkten beträffar, så ska tätskiktet ansluta mot skyddsröret, på det viset så kommer vattnet från en läckande koppling antingen rinna utmed väggen, eller in i skyddsröret. det finns även en gummikrage, som ska centrera slangen till röret, och den borde även förhindra att läckvatten går in i röret,,
Tillverkarna brukar ha rätt tydliga manualer och skisser på sina hemsidor.
 
Uponors pryl heter fixeringsbleck för skyddsrör, rsk nr 241 86 23, den finns i deras vvs-sortimentlista en bit ner, sid 52, tillbehör radiator och tappvatten, Man får "ta hem" listan, det tog några sek med mobil dongel..
 
Ok, tack för föklaringen. Det innebär att övergången mellan rör och väggbricka kommer läcka så att man ser det på utsidan. Får man en läcka någonstans på röret kommer det läcka ut i andra änden (nere i tvättstugan i mitt fall).

Fixera slangen kan man nog göra med det där blecket men det måste väl duga om man kan dra till slangen med fixeringband precis före genomföringen? Jag kan bygga på en regel så att den hamnar precis vid hålet, den borde väl funka att fästa i?

Har funderat lite och jag kan nog böja till slangen så att den kommer parallellt med väggen innan den ska ut och då kan man ju köra med en sån där vinklad väggenomföringsfixtur. Vad är att rekomendera, fixtur eller fixeringband i regel?
 
dengroth skrev:
Varför kan du inte använda väggbockfixturen? Om du inte har tillräckligt utrymme i väggen finns väggdosa:

[länk]
Jag trodde först att jag inte kunde få till slangen parallellt med väggen men det går nog.

Jag har byggt en snevägg i ett hörn för att sätta dig en vägghängd toalett med extern cistern. Vattnet till toan kommer från ett rum snett nedan badrumet och slangen kommer rakt mot den nya sneväggen, inte längs med.
 
Det går att fixer röret med lite vad som helst, var lite försiktig bara, så att du inte klämmer eller perforerar skyddsröret, Försök också att få till jämna böjar, och fixera röret rätt ofta, 60 cc t.ex, det blir så mycket enkalre att byta slangen då, om det mot förmodan skulle behövas..
 
Jo, till slut fattade jag på en gång. Så nu har jag fixerat röret med fästband och det känns helt ok. Så fort jag har löst avloppsfrågan (har en tråd i badrumsforumet) så är det bara att borra hålen i skivorna på rätt ställen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.