Hej!
Jag har sökt i alla världens forum nu känns det som utan att hitta ett riktigt svar..

Jag har rivit ner all lös tapet och funderar nu på att sätta upp renoveringsgips, grejen är att det är stenhård betong i alla väggar och det skulle ta evigheter att plugga och skruva.
Håller det att enbart limma med t.ex PL600? Måste man sätta någon form av tryck emot skivorna för att det inte ska bli för stort mellanrum mellan vägg och skiva?
Hur blir det om betongväggarna inte är 100% raka utan kanske lite buliga, oftast brukar väl inte betongväggar vara helt spikraka även om man upplever det så.
Att bredspackla allt istället är uteslutet då jag är helt värdelös på det :(

Tacksam för svar :)
 
Är det i en källare du ska sätta upp gipsskivorna? I såfall måste du regla upp och lämna en luftspalt mellan reglarna och betongen. De får inte ligga emot betongväggen då de suger upp fukt. Gipsa sedan på reglarna, Rekommenderar dig även att isolera.
 
Det skulle jag givetvis ha skrivit, det är i en hall (bostadsrätt) så på det viset finns nog inga problem.
 
Det låter smidigare att sätta upp renoveringstapet istället.
 
Fäst skivorna med Gyprocs egna gipsputs. Bara att dra på med en kam på baksidan och sedan tjoffa dit skivan. Jättesmidigt.
 
Bonan skrev:
Är det i en källare du ska sätta upp gipsskivorna? I såfall måste du regla upp och lämna en luftspalt mellan reglarna och betongen. De får inte ligga emot betongväggen då de suger upp fukt. Gipsa sedan på reglarna, Rekommenderar dig även att isolera.
Ok, offtopic, men jag kan inte låte bli att kommentera.

Rekommenderar du att isolera på insidan av källaren i samband med regling och gipsning så vill jag absolut avråda från detta.
Källarväggar ska isoleras utifrån och endast utifrån,
Att regla och sätta gips på insidan är dock normalt sett inget problem.
 
Gabbe1 skrev:
Ok, offtopic, men jag kan inte låte bli att kommentera.

Rekommenderar du att isolera på insidan av källaren i samband med regling och gipsning så vill jag absolut avråda från detta.
Källarväggar ska isoleras utifrån och endast utifrån,
Att regla och sätta gips på insidan är dock normalt sett inget problem.


Nu kanske du har grävmaskin eller väldigt stort behov av att gräva men att isolera en källare utifrån krävs en hel det att göra i efterhand. Är källaren torr och ventilerad och du har en luftspalt mellan regelverk/isolering på minst 3 cm till källarväggen går det bra och väggen kan andas. Alltså inga reglar eller isolering mot väggarna. Syll läggs på asfaltpapp. Man drar ståltråd i regelverket för att förhindra att isoleringen lägger sig mot väggen. Mineralull går bra att använda. Ser till att den invändiga beklädnaden tätas mot golv, innertak och sidoväggar så att det inte tränger i varmluft från det uppvärmda rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.