Köpte 120 thujaplantor drygt en meter höga i början av november 2009. Vattnade mkt men det var en regnig höst också. VIntern har ju varit tuff och plantorna är gulnade på många ställen.
Nu har vi sjövatten gratis att vattna med fram till i september. Och vattnar mkt sedan ngn månad. Köpte först bevattningsslang men trycket på vårt sjövatten är så högt att slangens kopplingar sprack. Har nu istället gjort hål i billig slang.
Frågan är om man ska vänta med att klippa bort de gula delarna lr vänta tills häcken vuxit till sig?
Och frågan är hur mkt man ska vattna? Kan man vattna för mkt?
 
bra fråga har samma problem hoppas nån kan svara på ditt inlägg
 
Har planterat thuja brabant. Vattnar rikligt 2 gånger i veckan det första året. Sedan 1 gång per vecka.

Hur mkt vatten kommer det ur slangen?

Jag skulle inte klippa bort det gula, men om det blivit svart skulle jag ta bort det.

Hur ser topparna ut?
 
Det kommer bra med vatten ur slangen men får göra nya hål då å då, frfa i ändan på slangen - den verkar vilja reparera sig...
Jag gör hål med vass spets, dartpilspets

har inte kollat topparna - återkommer
 
Jag har planterat 250 smaragdthujor i början på maj. Jag köpte en rotvattnare(finns på granngården) som jag använt en gång (sen har det regnat så mycket) . Man skulle spola 10 liter per planta under själva rotsystemet. För övrigt en mycket rolig syssla med ca 1 min per planta :S. Hur som helst ser de väldigt gröna och fina ut.

Att plantera sent på hösten innebär också att plantan knappt hinner rota sig och när solen kommer på tidig vår så bränns plantan då den börjar växa, men jorden inte är varm nog.
 
topparna är delvis gula - frågan är om barrväxtgödsel är ngt att satsa på?
 
Av våra 150 plantor, fick jag kasta 3. Vattnade för hand! 2ggr i veckan första året. Om jag mins rätt, behöver thujorna dusch!!! Att bara vattna rötter, duger inte! Många i min släkt har skaffat thujor och alla kör med dusch principen. Och dom flesta thujorna ser jättefina ut! 4 år.
 
jag tror inte vi behöver kasta ngn - så fula är ingen.
Men jag fick igår råd om att gräva ner bevattningsslang vilket jag kanske inte ska göra om det är dusch buskarna mår bra av
Förresten, kan man vattna dem för mkt såhär första året? (har alltså sjövatten som bara kostar pumpström)
 
Thujorna ska vattnas MYCKET första året. 2 ggr i veckan minst. Är det full sommar, vattna varje MORGON! Uppeifrån.
Sen när dom är etablerade kan man dra ner det till en gång i veckan. Men sommar tid då det är varm, varje dag.

Och absolut inget NPK eller annat första året. Det gäller att få rötterna att växa till sig. Sen går det att köra med NPK. Då skjuter dom i höjden.
 
Jag har precis planterat 60 st thujor, vid min tomtgräns. Dem är små just nu, ungefär 80cm höga.
Nu är det full sommar och jag vattnar två gånger om dagen, morgon och kväll, är det för mycket? Men o andra sidan, kan thujor få för mycket vatten?
 
Jag skulle vattna 2 till 3 gånger i veckan. Det har funkat för oss, har planterat vid 3 olika tillfällen.

MVH
 
Om de gulnar har ni snarare vattnat för mycket än för lite. Gulnande thuja kan även bero på fel jordmån, tex populära hundstråk el
eller nära väg som saltas elelr åkrar som besprutas efter vad jag har förståss. Torra thujor blir bruna.
 
Hund ock katt kiss gör den svart, ser ut som olja.
 
Nu är jag ingen expert på just thuja men generellt är det bättre att vattna växter mycket och sällan (alltså stora mängder vatten men långt mellan gångerna) än litet och ofta. Med riktigt djupa rotblötor som får torka upp mellan gångerna uppmuntras växten att bilda ett djupt rotsystem som gör den mer motståndskraftig mot torka. Ständig men grund vattning har rakt motsatt effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.