Det ska jag göra, tack för förslaget.
 
_ap_
gravis skrev:
I sidan på tankarna, på tanktoppen sitter det avluftningar monterade.

Är det, trots att laddkretsen är ansluten i sidan på tanken, avluftare mellan
panna och tank?

På en korrekt installation bör "laddröret" gå från panna in i sidan på tanken gärna
med svag lutning mot tanken.
Då kommer ev. luft att lätt stiga mot tank toppen och "pysa" ut
eller om man har öppen expansion "bubbla" ut i exp kärlet.
 
Kolla fallen på rören att de går mot avluftaren utan bakfall (tex med vattenpass) Rören ska då vara som högst vid avluftaren.

All luft tar ett tag att få väck men _ap_ ligger nog rätt bra till vad gäller tiden det normalt ska ta.

Det finns avluftare med typ svarvspånor i som tar även "friflygande" bubblor dessa är även normalt lite större än de ordinära autoavluftarna.

Bäst är såklart öppen kärl med korrekt fall :D
 
_ap_ skrev:
låter helt omöjligt då trycket (oftast) är högre på vattensidan än luftsidan.

Det förekommer otroligt mycke "svammel" på privata värmesystem,
skulle det vara en hel vetenskap att få ut luft mm skulle alla STOR system och byggnader inte fungera alls då dom teoretiskt sett skulle ha procentuellt lika mycke problem med luft och dyl som alla "villa system"
men nä det har dom inte.
Anledningen är att dom är byggda och konstruerade av folk som kan, inte av tjuriga gamla rörmockare och självutnämnda proffs.

Ingen i denna tråd behöver ta åt sig av kritiken, förutom gravis rörmockare ;)
Det är inte alls omöjligt att det vandrar in syre i systemet även om trycket är högre på vattensidan. Jag har arbetat med ångpannor med tryck på upp till 100 bar och där kan det vandra in syre vid axeltätningar mm på pumpar, vid läckande packninar mm osv.
 
_ap_
hur har man kunnat urskilja att det är där luften sugs in?
Hela principen med en ångpanna är ju att man tillsätter nytt vatten som värms upp och övergår till ånga.
Inte riktigt lik ett hemma system.

I 99% av fallen (på hemma system) är ändå orsaken till luft
att systemet är fel konstruerat.

Jag frågade högre upp om det satt avluftare mellan panna och tank?
En autoavluftare kan inte, ialla fall inte dom billiga, avlufta ett system under drift.
 
Det sitter avluftare mellan panna och tank dock så är det inga automatiska avluftare installerade då jag har läst att de kan ha en tendens till att strula.
 
Det förekommer helt klart en del svammel i samband med värmesystemdiskussioner men det är fortfarande fullt möjligt att luft kan sugas in i ett system med strömmande vatten, trots att det finns ett statiskt övertryck.
 
gravis skrev:
Det sitter avluftare mellan panna och tank
Det skall inte behövas utan tyder på okunnig montör, kan du inte lägga upp lite bilder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.