Murstocken är klar och nu ska vi ska mura in vår insats.

Men vilket material är bäst? Vi tänkte först vanliga lecablock men har hör tatt dom kan spricka av värmen. Då dök massivblock (Siporex) upp som alternativ men nu läser jag att dom också kan spricka.
Helst vill jag ha eldfast tegel - det känns mest gediget. Fungerar det?
Någon med egen erfarenhet av dessa material eller någon annan med kunskap............

Hjälp :S!
 
Ingen här som har murat in en insats?
 
Hej Babbo
Först några enkla frågor om vilken typ av spisinsats och utförande som skall muras in.

Eldfast tegel behöver du inte till en färdig spisinsats !
Tips.
Lämna någon cm runt om spisinsatsen jut för att motverka att insatsen
spräcker materialet genom att spisinsatsen värme expanderar och kan knäcka .
även starka murar.

Lite om material val när det gäller spisinsatser.
Här är det fritt att använda alla typer av stenmaterial så som leka siporex tegel mm

Hoppas du fått det svar du önskat om varför tegel spricker...
Att mura en vanlig öppen spis som elden når tegel väggar som kan bli mycket varma här används eldfast tegel, även inne i spisinsatser kan eldfast tegel finnas
som värme skydd...

Mvh Ruben
 
Tack för ditt svar Ruben.
Vi ska mura in en Sparthem Varia. Jag har hört är att Leca kommer att spricka om man använder det. Det är det material vi helst vill använda. Vad jag förstår av ditt resonemang så beror det inte på materialet utan mera avståndet till insatsen om det spricker.

Tanken är att vi ska putsa spisen när den är färdigmurad. Undrar om man måste "näta" först om man använder Leca?
 
Hej Babbo

Lämna expasions utrymme sedan är valet fritt av stenmaterial !
Använ du leca det är lätt arbetat också!
Angående putsning, om nät behöver användas, puts sitter fast ändå utan nät.
nät förhindrar ingen sprickbildning , tänk bara på att fukta det som skall putsas
om putsbruket torkar för fort avstannar bränningen av bruket och putsen och vidhäftningen blir sämre/dålig.

Mvh
Ruben
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.