Jag har en fundering gällande montering av en duschhörna.
Denne består av 2 st böjda glasdörrar. Det jag funderar över. Den ena väggen är kaklad, mot betong. Den andra väggen är av gips. Även den kaklad. Hur sksa jag fästa dörren mot den kaklade väggen? Plugg, Expanders? Någon med tips. Man vill ju att grejerna sitter...
 
I normalfallet om allt är utfört rätt så ska det ju bakom gipset sitta en regel som man kan skruva fast dörren i med vanliga skruv bara och silicon som tätning.

I betongväggen är plugg/skruv och silicon utmärkt.
 
Det är det som är grejen...i normalfallet.
Den "gipsade" väggen går ut ganska precis 920mm från innerhörnet. Sedan "viker" väggen av. Frågan är om jag träffar regeln i det ytterhörnet.Monteringsmåttet för duschväggen är 83-85cm. Får helt enkelt mäta lite..hoppas på att jag kan träffa regeln.
 
Mina föräldrar har "limmat" sina duschväggar med silikon och de har suttit uppe i tre år utan problem. Nuförtiden kan man tydligen silikona allt :)
 
Jag har limmat min med. Med vanl sanitetssilicon! Sitter fast i 3 år nu.
 
Limmat...??!! Det var som f-n.
Men var det glasdörrar? De är ju ap tunga...
 
Har man missat att fälla in en regel för att fästa i så fungerar silicon utmärkt då det limmar enormt bra...
 
Av glas silicon kan du tillverka STORA akvarie! Det sitter så bra, att du kan hänga dig på dörren! Glöm bara inte att göra ytorna riktigt rena!
 
Saken är den att det är en ny prod. lägenhet och jag tycker väl att de bord ha reglat på rätt sätt. Men man vet aldrig. Får försöka se efter hur regeln står. Alt. fråga projektledaren. Han borde veta.
 
Skaffa regeldedektor. 500-800 kr. Och då kan du kolla var kablarna och metall ligger.
 
digg75 skrev:
Saken är den att det är en ny prod. lägenhet och jag tycker väl att de bord ha reglat på rätt sätt. Men man vet aldrig. Får försöka se efter hur regeln står. Alt. fråga projektledaren. Han borde veta.
Frågan är ju bara då... Vad är rätt sätt... ;)

Är det inte bestämt vad det ska monteras in är det omöjligt för de som bygger att veta vad varje köpare vill montera in...

Ungefär som när hantverkarna renoverar badrum och när det ska monteras in duschväggar så har kunden köpt en duschhörna 900x900 istället för 800x800 som de först sa sig skulla ha... ;)
Reglarna sitter alltså på 800 från hörnan... :|
 
Och var sitter reglarna för dom som skaffar fristående kabin?

TS. Skaffa regelsökare.
 
Hur bra sitter en duschhörna utan golvprofiler med skruv i lite grövre masonit + 6 mm renoveringsgips?

Har tyvärr inga reglar att dra i.

Kan man både skruva och limma?
 
Ad acta
Emroth skrev:
Hur bra sitter en duschhörna utan golvprofiler med skruv i lite grövre masonit + 6 mm renoveringsgips?

Har tyvärr inga reglar att dra i.

Kan man både skruva och limma?

Skruva ingenting då, utan limma bara.
 
Har du kaklat på 6mm renoveringsgips som sitter på masonite ?? :S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.