Hej jag är hyfsat ny i detta forum och hoppas på råd och hjälp i detta ärende.

vi håller just på att avklara tomtköpet ca 6000 kvm för 280' i växjö kommun. Vi kommer att få fixa brunn, tre kammarbrunn, ansluta el och tele.

Vi tänker bygga ett enplanshus enligt följande skiss och vi undrar över rimligheten i en kalkyl på ca 700 tusen för själva husbygget inklusive ett garage på 60 kvadrat.

Synpunkter mottages gärna, hur ser processen som vi har framför oss ut?
 
  • Planlsningmarkplan_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej abe78,

du kanske ska specificera lite mer noggrant hur du tänkt bygga och mått på huset.

Vad har du tänkt ska ingå i huset? Är det stomrest du pratar om så kan det gå, är det "nyckelfärdigt" inkl anslutningar brunn el/tele mm så måste du räkna mycket högre.

Om du lyckas bygga huset runt 10.000:-/m2 så gör du det bra.
Bara grunden brukar man säga ligger på ca 1000-1500:-/m2.

Garage är inte heller billigt lite beroende på om du ska ha det isolerat eller inte. Som jämförelse kostar mitt vidbyggda oisolerade garage på 36 m2 ca 80.000:-. Det skulle jag vilja säga är billigt.

Du kan kanske utveckla om du tänker bygga allt själv eller vad du tänkt.
 
tackar för svaret, måtten på huset ligger på 7 x 19 meter, höjd 3m i lägsta sidan och 5 m i högsta.

Hur menar du med att kalkylen kan gå ihop stomrest? menar du att kalkylen är rimlig om man får det stomrest och sedan gör resten själv?

Jag har tänkt göra mycket själv och med lite hjälp av kontakter. el, vvs och viss del av våtrum har jag tänkt ta hjälp med.

när det gäller konstruktionen av huset så är det trähus om det var det du undrade över.
 
abe78 skrev:
hur ser processen som vi har framför oss ut?
Först skall ni få fram handlingar som krävs för bygglovsansökan och därefter söka bygglov.
Hur lång tid det tar beror på hur ni skall producera ritningarna och hur snabba er kommun är.
Sedan vidtar en process som tar minst 8-9 månader innan ni har ert drömhus inflyttnignsklart. (om ni inte köper ett seritillverkat typhus där tiden kan kortas något)
Ni skall:
* Göra allt klart med er bank.
* Göra era definitiva materialval, välja uppvärming etc.
* Handla upp konsulter, material och entreprenörer.
* Låta göra ritningar för konstruktionen, vvs, el.
* Lämna in bygganmälan, VA-lov, elanmälan samt ha samrådsmöta.
* Byggmöten och fortlöpande beslutstagane under uppförandetiden.
* Ordna taklagsfest.
* Ordna med städning
* Slutbesiktning
* Ombesörja att slutbesiktningspunkterna blir åtgärdade.
* Anmäla flytt, soptömning, försäkra etc.
* Flytta.
* Anlägga trädgård och uteplatser.
* Anmäla och ordna garantibesiktning.


......för att försöka beskriva det hela någorlunda kortfattat.
 
Jag vill nog säga att 700.000:- för detta hus inte är rimligt.

Det jag ville säga är att om priset avser endast stommonterat kan det vara rimligt.

Men därifrån till färdigt hus är det nästan lika mycket till, i pengar.

Om du skulle bygga hela huset själv med lösvirke, kan det vara rimligt, men knappt ens då.

Om du får grunden billigt kanske den går lös på 150.000:-
Stommonterat tätt utvämdigt hus med garage kommer bara det att kosta >650.000:-

Sedan ska du ha VVS, El, takpannor, invändiga väggar, ytskikt, badrumsinstallationer, kök, uppvärmningssystem, anslutningar, 3 kammarbrunn, grovplanering, finplanering osv.

Skicka ut din ritning till olika husleverantörer och begär in pris så får du veta exakt vad ditt hus kommer att kosta.

Lycka till!
 
tackar än en gång för svaren, funderingarna fortsätter.... svårt det här alltså :-?
 
det tillkommer rätt mycket kostnader. Vi har inte satt spaden i jorden ännu men ändå betalat:

Arkitekt=7000
Konstrukttionsritning (grund+trä)=15000
Pantbrev=30000
Uppläggningsavgift byggkreditiv=4500
Kontraktsränta byggkreditiv=4000
Byggfelsförsäkring=15000
Bygglov=8000
Byggstart (samråd osv)=15000
Kvalitetsansvarig=18500

Så räkna med 100" innan du köpt en enda pryl till huset.
 
tycker 700 000:- skulle vara rimligt/billigt rentav för en byggsats inkl. inredning
 
Jag vill påstå att det går att bygga för de pengarna, m e n det förutsätter att du gör "allt" jobb själv samt att ni väljer bland de enklaste materialen d.v.s. de billigare golven, de billigare köken etc etc.

Ett sånt sätt att jobba passar långt ifrån alla eftersom det tar oerhört mycket tid i anspråk och ställer stora krav på byggaren.
 
pedda p

det låter ju bra, vad menar du med byggsats? alltså att man beställer en färdig byggsats från en "lösvirkeshus leverantör" ?? Har du några tips på sådan för det låter ju väldigt intressant.

jag pratade med en snickarkompis igår och han trodde att man definitivt kunde bygga det för runt 10000kr /kvm

Vi har också väldigt enkla men speciella inredningslösningar för både kök och badrum då jag och min sambo är intresserade av detta. (jag att bygga dem, hon att hitta på dem ;))
 
om mitt tips är användbart eller ej beror på vart i landet du befinner dig
 
som jag skrev ovan, växjö kommun
 
abe78,

Du har pratat med en snickarkompis som tror att man kan bygga ditt hus för 10.000:-/m2.

Det tror jag också att du skulle kunna. Men det innebär ju ett pris på ca 1,3 miljoner och inte 700.000:- som du undrade om du kunde bygga för.
 
ja det är hans bud så att säga, jag menar inte att det är satt i sten för det. Om någon har gjort på annat sätt och kommit billigare undan så är jag ju intresserad av tips om detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.