Har suttit och granskat mina elräkningar sedan ett år tillbaka.
Jag har gjort av med 15384kw april 2009- april 2010.

För detta har jag betalt 27.521!!!! Kan det stämma? Blir ca 178 öre/kw!!??

:|
 
Jag vet ju iofs inte vilket bolag du har eller hur dom styrt priserna under den kalla vintern men en kWh kostar väl drygt 1 kr och sen tillkommer det väl lite andra avgifter också.
 
För de 12 senaste månaderna har jag gjort av med 12020 kWh
Kostade efter summering av alla räkningar totalt 17000:- vilket ger 141 öre/kWh

Av detta är nätavgiften 33öre (25öre/kWh plus fast avgift på 1040:-/år)

Har haft rörligt elpris. Göteborgs energi/dinEl.
 
Tack för svaren. :)
Okej. Tyckte det kändes konstigt bara. Står specificerat på räkningarna en el nätsavgift. I snitt 500 kronor i månaden utöver priset för kilowatt jag gjort av med.

Funkar det likadant om jag har fjärravläst elmätare om jag t.ex byter till Göteborgs energi?

På elskling står det om jag tar fastpris på två år så kostar det mig 103 öre per kilowatt inklusive allt. Tar då min nätägare ut ca 10000 i avgifter utöver det?
 
bearpower skrev:
Tack för svaren. :)
Okej. Tyckte det kändes konstigt bara. Står specificerat på räkningarna en el nätsavgift. I snitt 500 kronor i månaden utöver priset för kilowatt jag gjort av med.

Funkar det likadant om jag har fjärravläst elmätare om jag t.ex byter till Göteborgs energi?

På elskling står det om jag tar fastpris på två år så kostar det mig 103 öre per kilowatt inklusive allt. Tar då min nätägare ut ca 10000 i avgifter utöver det?
Kolla med din nätägare direkt! :D
Du betalar en fast avgift till din nätägare som beror på storleken på din huvudsäkring, Vattenfall som jag har tar för 20A 3600 kr/år. Till det kommer en överföringsavgift om 20 öre/kwh. I ditt fall med 16.000 kwh blir det 3200 kr, summa summarum 6800 kr/år
 
Har för mig att vi betalar 54öre/kWh
Sedan tillkommer (energi)skatt och moms (25%) samt en fast avgift om 168kr/år.

Själva nätavgiften är jag mer osäker på.
 
Tack åter igen för svaren.
Har nog rett ut problemen nu.
Först och främst har jag betalat elnätsavgift för en småförbrukase. Deo ligger på 8000 ca om året. Nu har dom ändrat till normal och då är den avgiften ca 6000 om året.
Tråkigt är ju att många betalar runt 3500 hos sina nätägare, men att jag hos eon betalar 6000. Helt sjukt! :-\
Känns inte försvarbart!
 
Det låter riktigt dyrt men det är väl svårt att komma undan. Jag betalar 375kr + 28,75 öre /kWh för elnätet vilket blir kring 2k per år. http://www.borlange-energi.se/825.php
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.