Jag har inga problem med att göra ändringar i centrala it-miljön på jobbet så att tusentals användare påverkas men att bygga altan till sig själv.... Vilka komplicerade beslut som krävs! Man måste ju ha ett par doktorsgrader i flerdimensionell aritmetik för att förstå sig på spännviddstabller. Aldrig har rektanglar varit mindre lika... tjah... rektanglar, än när de ska bära upp lite grillsuget folk. För att inte tala om 250kg snö per kvadrat, vad har det med grillning att göra, va?

Jag söker bekräftelse på mina tankar! Vågar inte köra ner en spade i backen ens om inte minst tjugo personer härifrån bedyrar och svär på att jag tänkt rätt.

Golvet ska vara en 60-80cm över markytan och jag tänkte inte montera stödregel på huset utan allt ska (helst) bäras upp av två rader bärlinor. Frun bestämde (eftersom hon bestämmer) att vi ska ha överhäng och gräset ska växa så där fint lite in under golvet.... Ok. Max överhäng verkar vara 60cm så jag kör väl på det.

Storlek på altan ska vara ca 7-7.5m x 4m. Så om jag skulle använda mig av två plintrader för att lägga bärlinorna på och typ 5 plintar till varje rad så.... (här har jag spenderat ett par flaskor rött och åtskilliga timmar i excel-dokumentet spännviddstabellen) betyder det att det går bra att använda sig av

bärlina - 45x195 7.2m, två stycken
reglar - 45x95 4m, många stycken

"Plintrektangeln" blir 7200-(600x2(överhäng både mot huset och gräsmattan)) x 4000-(600x2) = 6000mm x 2800mm.

Vad sägs om det va, va, va? Kan det fungera? Tar man 45x95 reglar så kan man ha max 1.5m mellan plintarna i x-led väl? Vilket räcker till då avståndet är 1.2m (6000mm/5=1200mm). Och 45x195 bärlina, det borde räcka till för ett avstånd på högst 2.85 mellan de två bärlinorna.

Jag skulle väldeligen uppskatta all input från er, ärade byggahus-medlemmar. Så länge det inte är helt klart bevisat att jag har tummen mitt i näven så utgår jag från att min fru tror att jag är ett byggproffs.

Som sagt, tills motsatsen är bevisad. :blushing:
 
  • Gilla
andersjm
  • Laddar…
Vad menar du ? överhäng mot huset ? Ska den inte sitta fast mot huset ifråga ?
Spontant känns 45X95 tunt, det håller säkert, men kan nog upplevas lite svajigt.. 45X145 och uppåt brukar bli stabilt, Iofs blev jag yr när jag läste ditt inlägg, så jag kan ha missförstått..
Jag hade hellre sett färre ord och en teckning istället ;)
 
:)
Vi har nu nästan byggt ett helt hus själva, tja det är litet och fuskade med färdig utsida, men ändå.

Har nu börjat snegla på altanbygget och känt, ojojoj är det verkligen sååå svårt :)
När du fått ditt svar kanske det även känns lättare för oss.
 
Redigerat:
Jo, jag tänkte faktiskt ha överhäng även mot huset. Har några luftvattenvärme-rör som är i vägen så jag kan inte köra med vägghängd stödregel.... Har en fånig tanke om att spara lite på material/pengar genom att köra med klenare grejor. Sätter man bärlinorna ut längs med kanterna krävs grövre dimensioner tänkte jag.

Du! Jag ritar en bild imorgon bitti när jag nyktrat till. Kan tänka mig att saker och ting verkar lite snurrigt ikväll.... av flera orsaker.
 
Hej

Dina bärlinor stämmer säkert enligt dimensioneringstabellen.
Golvreglarna på 45x95 blir dock aldeles för klent.

Enligt min lathund ger en spännvidd på 2,85 m i ett fack och cc 600 för golvreglar en dimension på 45x195

Om du reglar cc 400 kan du gå ner till 45x175 och med cc 300 45x145

Ovanstående gäller för tralläkt 22x95, möjligt att om du kör 28x120 kan gå ner till en dimension klenare på golvreglarna, jag hade inte gjort det dock.

// Marta
 
Ja! Naturligtvis. Det står ju i klartext i undre tabellen jag tittar på. Har ingen aning om varifrån jag fick 45x95... intalar mig att det var ett stavfel.

Och du pewa, bygga hus är ingenting jämfört med altan. Ingenting!

Tack Marta för att ha sparkat mig i rätt riktning.

Nu funderar jag bara på om jag skulle ta fyra plintar per bärlina istället... räkna räkna räkna.

Tack igen!
 
Ritade en bild för säkerhets skull. Få se om jag laddat upp den på rätt sätt.

7.2m x 4m

A - 60cm
B - 600cm
C - 150cm
D - 280cm

Jag skrev fel i första inlägget. Avståndet (C) är 150 och inte 120. Ska ju dela 6 meter på fyra och inte fem när man har fem plintar.
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Behöver han inte en extra bärlina/ plintrad på mitten av altanen så det blir 3 st bärlinor?
Golvbjälkar med en spännvidd på 4 meter låter mycket...

Absolut inte 45*95 som golvreglar!

Om du använder 45*145 som golvreglar C/C 600 så har dom en spännvidd på ca 2 meter, använd sen som du tänkte 45*195 som bärbjälkar då kan du gjuta 4 plintar med ca 1,80 mellan. Sen hade jag kör ett överhäng i framkant 30-40cm i stället för 60.

Sen lägger du 28*120 alternativt 28*95 trallvirke på detta allt efter tycke och smak, lägg dock inte klenare en 28 virke.



//MVH
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag la golvreglar 45x145 med 2,4 meter spännvidd i friggeboden.
Dumt och snålt, nu gungar allt lite för mycket när man går där inne.

Jag överlever, men är glad att göra sådana misstag på oviktiga byggnader.

Så dina 2,8 meter i spännvidd kräver nog 45x195.

Personligen skulle jag nog sätta in en bärlina till och minska överhängen lite, kanske max 30cm.
 
Ni har rätt. Ursprungligen skulle den vara ca. 3.4 meter ut från huset men det ändrades till 4 meter nyligen... vi måste ju bräcka grannen. Tre plintrader verkar mycket rimligt. Fan.
 
Nya bud i Mellerud! Ny storlek: 7.7m x 4m och med 3x4 plintrader.

40cm överhäng och det är 230cm x 160cm mellan plintarna.

Regel - 45x145 borde räcka nätt och jämt men då jag väger in på ca 120 pannor och en solig dag uppemot 125 (efter några iskalla öl) kanske jag ska gå på nästa dimension 45x170 istället.

Bärlina - 45x195 ska räcka.

Trall 120x28.

Yes! Nu kan jag sätta frun i arbete! Eller?
 
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser jätte bra ut...

Golvreglarna kommer fungera kanon bra, du får en spännvidd på 1,60 till första och andra bärbjälken fasten 45*145 klarar max 2,30cm så det kommer bli bra, trots mycket öl och god mat....


Fixa lite bilder under byggetsgång kan vara kul att följa...


//MVH
 
Helvete, jag kollade i fel tabell igen! Du har rätt 45x145 klarar ju 2.3m så det borde räcka gott och väl. Förresten såg jag bilderna på ditt bygge, förbannat proffsigt. Jag tycker om.

Pust... det gäller att hålla tungan i rätt mun. Tur att ni kan rätta till mina misstag.
 
Mikael_L
45x145 ska klara sig galant om du har tre bärlinor. Antagligen kan du även välja 45120 till spännvidd = 1,6, om det kniper. Men med 145'or så blir det iaf überstabilt.
 
Öhh... öhh... förresten. Finns det någon orsak till att inte använda sig av 'färdiga' plintar, typ från Bauhaus 70 centimeters? En liten grusbädd underst och den borde väl duga? Är det omanligt att inte gjuta själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.