Hej!

Sitter o filosoferar kring vad det egentligen är man äger av sin tomt. Vad jag förstår är min tomt endast utstakad i två dimensioner, d.v.s. en helt platt yta. Tycker det saknas en tredje dimension, som gör mitt ägande lite mer påtagligt, och inte bara en obefintlig hinna som befinner sig på något odefinerbart ställe.
Eller har jag helt fel? Äger man t.ex. några meter ner från en given punkt. Eller kan man i princip gräva ända in till jordens mittpunkt (eller varför inte till Kina?)?
Låter kanske lite barnsligt, men jag skulle vilja veta hur man juridiskt bestämmer en tomts tredje dimension.
 
piraten skrev:
Äger man t.ex. några meter ner från en given punkt. Eller kan man i princip gräva ända in till jordens mittpunkt (eller varför inte till Kina?)?
Jordens krökning gör ju att tomten krymper ju längre ner du kommer, så när du börjar närma dig mitten så är du inne och gräver på grannens tomt. ;)
 
  • Gilla
MatteDrone och 1 till
  • Laddar…
Googlade lite o fann följande intressanta:

En traditionell fastighet avgränsas bara på marken. I teorin
sträcker sig de traditionella fastigheterna från markytan in till
jordens medelpunkt och ut i rymden. Begreppet fastighet har
beskrivits i jordabalken enligt följande:
”Fast egendom är jord. Denna är indelad i fastigheter. Om fastighetsbildning
finns särskilda bestämmelser. Sämjedelning är utan
verkan.” (Jordabalken 1 kap. 1 §, lydelse fram till 1 januari 2004).
Tredimensionell fastighet och tredimensionellt fastighetsutrymme
De nya reglerna om tredimensionell fastighetsindelning tar sin
utgångspunkt i ändringen av ovan nämnda paragraf:
”Fast egendom är jord. Denna är indelad i fastigheter. En fastighet
avgränsas antingen horisontellt eller både horisontellt och vertikalt.
Om fastighetsbildning finns särskilda bestämmelser. Sämjedelning
är utan verkan.” (Jordabalken 1 kap.1 § från 1 januari 2004).
De nya typerna av fastighet benämns tredimensionell fastighet
och tredimensionellt fastighetsutrymme och definieras i en ny
paragraf:
Nya möjligheter
14 Fastighetsindelning i tre dimensioner
”I denna balk betyder
1. tredimensionell fastighet: en fastighet som i sin helhet är
avgränsad både horisontellt och vertikalt.
2. tredimensionellt fastighetsutrymme: ett utrymme som ingår i en
annan fastighet än en tredimensionell fastighet och som är
avgränsat både horisontellt och vertikalt.
Vad som sägs i denna balk om mark gäller också annat utrymme som
ingår i en fastighet eller är samfällt för flera fastigheter.”
(Jordabalken 1 kap. 1 a §)
Lagändringarna innebär att fastigheter kan avgränsas så att exempelvis
ett våningsplan i en byggnad kan utgöra en egen fastighet,
att en volym ovanpå en byggnad kan avstyckas eller att ett parkeringsgarage
under ett torg kan avskiljas.


Coolt! Jag kan alltså gräva mig ner till jordens medelpunkt!
 
Jag tror det finns begränsningar till sin rätt under mark...

Tänker på gruvbolag och inmutningar.

/ATW
 
Principiellt äger du luften ovanför 2D-fastigheten och marken under, utan begränsning (förutsatt att det inte är några 3D-fastigheter eller 3D-fastighetsutrymmen på tomten). Men det betyder inte att det är fritt fram att bygga ett t.ex. 20 meter högt hus eller gräva en grop på 20 meter, för det krävs bygglov och marklov.
 
Diskussionen blir ju egentligen inte så intressant (läs aktuell) med tanke på kommunens vetorätt och möjlighet att utan samtycke inmuta fastigheten. Så visst kan man sitta på verandan och gotta sig åt tanken på att jag äger ett antal miljoner kubikmeter, men i praktiken saknar det särskild stor betydelse.
 
Intressant diskussion - jag tror jag ska stänga luftrummet över min fastighet för flygtrafik - men hur övervakar jag att det inte kränks?
Kanske måste skaffa eget jaktflyg - det blir dyrt det här.....
 
Stänga fastigheten bör du akta dig för att göra, Nusnäs. I Sverige finns någon som kallas allemansrätten som gör att man i viss mån får beträda annans fastighet, plocka bär o.s.v. Jag skulle nog våga påstå att även flygtrafik hundratals/tusentals meter upp i luften omfattas av den rätten.

Så spara pengarna till något annat
 
Nusnäs skrev:
Intressant diskussion - jag tror jag ska stänga luftrummet över min fastighet för flygtrafik - men hur övervakar jag att det inte kränks?
Kanske måste skaffa eget jaktflyg - det blir dyrt det här.....
Om du inte har en mycket lång tomt så får du nog svårt att skicka upp dit flygvapen.
Skulle nog satsa på en helikopter eller luftvärn. :p

Här ska det vara svar på hur högt man äger sin mark, jag lyckades tyvärr inte få det att fungera just nu:
http://sverigesradio.se/webbradio/?type=db&id=813386
 
Du äger iaf inte långt ned. Om jag tror det finns guld där kan jag muta in området och börja gräva. (Iofs är det kanske en frizon x-meter från hus, men ändå...)
 
The Meek Shall Inherit the Earth, but not its Mineral Rights

Sade redan den amerikanske miljardären och industrialisten Paul Getty.

http://en.wikipedia.org/wiki/J._Paul_Getty

Luftrummet över 300 fot är reglerat så där man inte ens skicka upp en drake.

Håll dej på jorden Svensson, och gräv inte för djupt!! ;)
 
H
Tomten är 2D men du lånar kanske till ett visst djup men i praktiken så har du inget att sätta emot om det t.ex. skulle finna guld, olja eller annat. Samma gäller om vägverket vill ha din mark för vägar mm.
 
Intressant diskussion - jag tror jag ska stänga luftrummet över min fastighet för flygtrafik - men hur övervakar jag att det inte kränks?
Nej, det finns speciella lagar som ger lufttrafiken rätt att färdas över tomtmark.

Kanske måste skaffa eget jaktflyg - det blir dyrt det här.....
Funkar inte under sveriges mjäkiga vapenlagstiftning.
 
Att inte få skaffa eget luftvärn tecken på mjäkighet? :)
 
En privat vulkan på tomten, eller iaf ett litet askmoln? -Sådana saker går ju inte att förhindra med regelverk. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.