Hej!
Ska bygga ett fritidshus för året runt boende. Hustillverkaren har 145mm isolering i väggarna och påstår att det är tillräckligt. Är det tillräckligt eller blir det väldigt kallt på vintern? Ska bygga i Småland.
Nån med erfarenhet? Tacksam för svar..
 
inte med erfarenhet men jag tycker det låter lite i minsta laget..

vet att på www.isover.se så finns det en kalkulator man kan labba med.. borde vara till nån hjälp iallfall.. Tror att uppåt 200 mm är mera lagom.. kostar ju som sagt var att hålla värmen..

hur tjockt säger dom man ska ha på vinden? mini där i ett nybygge är 400mm iallfall i småland.. Å det har jag läst mig till..
 
På gränsen men det är ju dock ett fritidshus så det kanske räcker. Jag byggde fritidshus på Öland med 145mm (två lager) och jag upplever det som en varm stuga! Idag bygger jag villa med 145mm+45 i väggarna och 170+45 i tak (trots alla orimliga råd om 400-500mm)
 
Kruger skrev:
På gränsen men det är ju dock ett fritidshus så det kanske räcker. Jag byggde fritidshus på Öland med 145mm (två lager) och jag upplever det som en varm stuga! Idag bygger jag villa med 145mm+45 i väggarna och 170+45 i tak (trots alla orimliga råd om 400-500mm)
Vad är orimligt med att lägga sig i överkant i isoleringstjocklek?
Det kostar lite mer än vad som är ekonomiskt optimalt med dagens
uppvärmningskostnader men det gör en mycket mindre känslig för höjda el eller bränslepriser. Man får en mindre positiv överraskning om bränsle och elpriser sjunker men det är inte så mycket att vara ledsen över när man slipper oroa sig för vad som händer om de stiger rejält.
 
Ok Magnus! Orimligt var nog inte rätt ord...
Jag menar att det inte alltid är försvarbart med 300mm i väggarna och 500 i taket. Kostnad för isolering och bygge ökar ju... Marginellt, men boarean minskas ju också. Har du en billig uppvärmning (typ ved) så kan man kanske leva med lite värmeläckage(?)
 
Min personliga filosofi är att alltid överdimensionera isoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.