Håller på o renovera hallen. Ska sätta upp såna panel skivor på väggarna. Och ena väggen är ju murstocken. Har läst på nått ställe att man inte får ha brännbart mot murstocken. Men vad gäller egentligen? Idag är muren tapetserad och har varit de när jag köpte huset.

Mvh anders
 
Min tjej frågade vår sotare senast han var hos oss om vi kunde sätta upp taklister mellan tak och murstocken (de satt där tidigare men vi har tagit ner dem när vi har renoverat).

Han sa att han inte tyckte de, men att vi kunde mäta hur varm murstocken blev där när vi hade eldat "fullt". Om det blev mer än 80 grader skulle vi inte sätta några lister sa han.

Men när hon frågade hur det var med tidningspapper som ligger mot murstocken i taket så tyckte han inte att det spelade någon roll. Så så kinkigt verkar de inte vara.

Men mät tempraturen när du eldar och ring sen sotaren och fråga :)
 
håller med billy börja med att mäta temperaturen, kontakta sedan en besiktnings man (sotare).

om tempen inte överstiger 80-85 grader, så kan man sätta lister mot murstocken

men du pratar om heltäckande panel direkt emot? så får det nog inte se ut träet kommer lagra värmen typ, en sotare kan förklara bättre.

en till sak som sotare kommenterar är okulärbesiktning av murstocken och återkommande sådana (undantaget bjälklagret).

räkna med att då få sätta stålreglar och inspektionsluckor så de kan lysa in i och titta på hela murstocken nu och även om 3 år, men hör med en besiktnings man

lycka till

Nils
 
Vi rev panel nyss i vårat hus och hittade då svart mögel mot de gamla tapeterna och tretex skiva samt väv som satt under panelen mot murstocken, murstock ska andas så kanske du ska riva ner tapeterna innan och se till så att det finns en luftdpalt och helst inspektinslucka för koll. Vi tog bort allt efter att haft Anticimex hemma, så nu får den bara puts som andas.
 
J
abel48 skrev:
Håller på o renovera hallen. Ska sätta upp såna panel skivor på väggarna. Och ena väggen är ju murstocken. Har läst på nått ställe att man inte får ha brännbart mot murstocken. Men vad gäller egentligen? Idag är muren tapetserad och har varit de när jag köpte huset.

Mvh anders
Sätt cemerit/Minerit närmast murstocken, den är helt godkänd för hög värme.
 
De sitter ju tapet nu direkt på murstocken o de har gått bra. Så de borde funka med panel skiva åxå. Den är 6mm av typ masonit el nått. Kanske de hjälper att sätta en gips skiva bakom panel skivan? Gips är ju brandsäkert.

Mvh anders
 
Ska man göra rätt tror jag att det är minerit istället för gips som man ska använda. Gipsen brinner inte, däremot gör papperet på gipsskivan det. Vet inte hur noga det är med det där.
 
J
kalubah skrev:
Ska man göra rätt tror jag att det är minerit istället för gips som man ska använda. Gipsen brinner inte, däremot gör papperet på gipsskivan det. Vet inte hur noga det är med det där.
Gips är inte godkänt som brandsäkert material
 
Är minerit en slags skiva eller? Kan jag i så fall sätta en minerit skiva först och sen en panel skiva över? Eller tycker ni jag ska satsa på att riva av tapeten och måla murstocken vit.

Mvh anders
 
Vad jag har förstått så får man inte klä in murstocken alls utan den ska kunna besiktigas efter sprickbildningar enligt lokala sotarn på båda sidor

Antar att det INTE gäller om man har rörinsats likaså trä emot muren eftersom den ej blir varm.
 
Ok. Då tar jag o målar den istället. Funkar de med viken färg som helst eller måste de vara puts färg? Skulle ju vilja ha samma färg som jag ska ha på panelen brevid. Och de är vatten buren vit färg 40glans
 
J
abel48 skrev:
Ok. Då tar jag o målar den istället. Funkar de med viken färg som helst eller måste de vara puts färg? Skulle ju vilja ha samma färg som jag ska ha på panelen brevid. Och de är vatten buren vit färg 40glans
Fungerar med vattenbaserat i alla fall och min murstock kan bli rätt varm om man eldar på bra.
 
J
Antar att du skall ha lite kortlingar också..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.