Tjenare tjenare! :D

Jag är en total nybörjare i ämnet så ni får usäkta mig för eventuella missar eller felanvända termer.
Jag vet inte om det är rätt kategori att posta i men då det rör klämringskopplingar hoppades jag att någon kunning mokare eller hemmafixare skulle kunna svara på mina frågor.

Jag håller på med ett litet projekt hemmavid där jag är i behov av att koppla samman ett glasrör (borosilikat glas) med ett metallrör. Jag tänkte mig att det skulle kunna gå att använda någon form av klämkoppling med en packning som tätar på glasrörets sida. Skarven behöver inte vara särskilt tryckbeständig då den knappt kommer att utsättas för något tryck, utan den behöver bara vara tät.

Finns det några passande kopplingar för att skarva ett glasrör med ett metallrör?
(utan att glasröret spricker p.g.a. det tryck som kopplingen utövar mot glaset)

Alltså jag letar efter en klämkoppling med en slags packning som tätning.

Tack på förhand! :)
 
AXS
Går det inte att ta ett rör som är lite större, trä över och täta med silikon?
 
Termometern till hembrännaren kan sättas fast med en sån genomföring för elkabel som det sitter på apparatdosor, Där är det en gummipackning som kläms åt runt kabeln utan någon kontakt med metall, som i detta fall skulle skada glaset
 
Ehhh... Var försiktig när du drar slutsatser utan tillräckligt med "kött på benen".
Jag tror nog att du fått en felaktig bild av vad det är jag vill göra för något. Förstår inte hur du kunde dra slutsatsen att jag ville bygga en hembränningsapparat.

Men tack för att du förstörde alla chanser att få några seriösa svar!
 
Svaret var helt seriöst,även om jag spelade skoj med användningsområdet.. på apparatdosor, tror jag de heter, så sitter ofta en mutter, med en gummipackning inuti, som är tänkt att nypa fast den kabel man tänkt ha till dosan, nu vet jag inte diametern du är ute och far efter, men mellan 5-20mm ska nog inte vara något bekymmer att hitta, dessa muttrar sitter oftast på utbytbara bussningar, tror jag ordet är, (rörbit, utvändig gäng,)
Så bussning med tillhörande mutter borde kunna funka, Två muttrar i detta fall förstås, då du inte ska gänga bussningen i en apparatdosa, utan skarva mot ett annat rör..
 
nu blev man nyfiken vad är det för projekt?
 
Tack för svaret mäster! Det var till stor hjälp :)

Kabel förskruvningarna kommer nog att fungera utmärkt för ändamålet!
Synd att det inte fanns ett större utbud av kopplingar på ( http://www.beulcoarmatur.se/index.ph...7&menuid=20007 ) för annars så lät det som ett intressant alternativ.
Tack för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.