Jag har vid något tillfälle sett denna typ av mall som t ex kan användas för att malla av en kontur. Den består av ett antal stålpinnar som är rörliga i längsled och alltså följer den kontur man vill bilda av.

I mitt fall tänkte jag använda den för att malla av berg som jag skall ansluta mot med en altan, allt för att snabba på processen...
Jag höll på att pyssla med papper, penna och mycket tålamod med den dryga meter altan-mot-berg jag färdigställde i fjol. Blev riktigt snyggt, men tog också grymt med tid.

Om någon kunde hjälpa mig med ett namn på denna mall / verktyg och kanske till och med vart man kan få tag på en så vore jag mycket tacksam!
 
  • skanna0001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Profilmall är svaret.
 
I min värld heter det profilmall. Finns på t.ex. Jula.

/Jonas
 
Profilmall, finns i en välsorterad järnaffär.
 
Redigerat:
Strålande!
Helt logiskt namn också...
Stort tack för snabba svar!
 
Så - välkomna mina damer och herrar till året upplaga av gissa verktyget....

...Klockan är 22:07 och alla är redo....

... och där (22:08) slog Trollebo ner skapa Nytt Ämne knappen och de tävlande är iväg....

...Lilak och Logiman ser båda ut att kunna svaret... en delad ledning ...

...båda har fått till svaret...

.... men de fortsätter skriva? ...aj, aj ... de borde veta att satsa på bonuspoäng inte lönar sig...:S

OJ - nu kommer bax upp på banan...skriver... och RACKARNS .... han tar ledningen trycker ner svara knappen och HAN ÄR I MÅL!!! VI HAR EN SEGRARE!!!! bax!!!d^_^bd^_^bd^_^bd^_^b

Stackars HHH, han hann inte mer än knyta på sig skorna förräns det var över...:(

Vilken kamp!:wow:
 
Jag slökollade på Äntligen Hemma någon gång där de skulle få träbitar att ligga snyggt mot berg i dagen. De satte bara träbiten horisontellt så nära det gick att komma, sen ritade de direkt på plankan med en distans mot berget. Då hamnade konturen direkt på plankan klart att såga.

Gäller väl att tänka till så man sätter brädbitarna på rätt höjd och har rätt distans då det blir rätt vid montering.
 
Redigerat:
Milkshaken
Tobbe Arnesson skrev:
Jag slökollade på Äntligen Hemma någon gång där de skulle få träbitar att ligga snyggt mot berg i dagen. De satte bara träbiten horisontellt så nära det gick att komma, sen ritade de direkt på plankan med en distans mot berget. Då hamnade konturen direkt på plankan klart att såga.

Gäller väl att tänka till så man sätter brädbitarna på rätt höjd och har rätt distans då det blir rätt vid montering.

Ja så går att göra såklart. Men ibland kan man behöva ha tag i ett nytt stycke som inte går att ta bort. typ en gammal allmogelist som sitter fint i väggen. Då är det alldeles utmärkt att ta profilmallen och sen ta med sig den till brädgården...:)

annars brukar jag göra som du beskrev, med fördel så används en blyertspenna.
 
Micke184 skrev:
OJ - nu kommer bax upp på banan...skriver... och RACKARNS .... han tar ledningen trycker ner svara knappen och HAN ÄR I MÅL!!! VI HAR EN SEGRARE!!!! bax!!!d^_^bd^_^bd^_^bd^_^b

Vilken kamp!:wow:

TACK! Tack tack. Och på standardfrågan, ställd på Jihdesmåländska, "Hur känns det" svarar jag: Började få lite krampkänning i baklåret nånstans vid "ilm.." men det släppte och sedan har det flutit på fint (snyter mig i armvecket) Tack än en gång :D
 
En profilmall har helt klart sitt existensberättigande, men det verkade meckigt i det här fallet - om man inte hittar en som är en meter lång. ;)
 
Istället för att starta en ny tråd väcker jag den här.

Vad kallas klämman på bilden och var får man tag på den?

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vill påstå att det är en filklove, fast alla jag har sett har varit i metall.
 
  • Gilla
snajgel
  • Laddar…
Träversionen kallas också ibland för filklämma.
 
  • Gilla
snajgel
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.